Vrachtwagenchauffeurs in (honger)staking om loon
Al twee maanden staan meer dan honderd vrachtwagenchauffeurs, met hun voertuig, op een parkeerplaats bij Gräfenhausen, aan de A5 bij Darmstadt. Ze zijn gaan staken om achterstallig loon te eisen van het Poolse transportbedrijf waar ze voor werken. De goederen worden vervoerd voor grote en vermogende bedrijven als Audi, Porsche, Red Bull, DHL en IKEA.
De actie is een vervolg op een vergelijkbare staking tegen hetzelfde Poolse bedrijf, Mazur, in het voorjaar. Toen probeerde het bedrijf de staking te breken door een knokploeg op de stakers af te sturen en de vrachtwagens weg te slepen. De overval mislukte en vakbonden en lokale anarchistische activisten kwamen de stakers te hulp. Na drie weken actie lukt het toen om het achterstallig loon uitbetaald te krijgen. Nu lijkt hetzelfde bedrijf niet te willen buigen.
Een van de mensen die de stakers ondersteunt is de Nederlander Edwin Atema, die een initiatief is gestart waar ook de FNV aan meedoet om de slechte arbeidsomstandigheden door schijnconstructies bij onderaannemers in de vrachtwagensector aan te pakken. Daardoor kunnen vrachtwagenchauffeurs voor omgerekend soms 1 euro per uur rijden. De chauffeurs komen veelal uit Oezbekistan, Oekraïne en Kazachstan en Tadzjikistan. Het Poolse bedrijf Mazur heeft een aantal dochterondernemingen met vestigingen in die landen zodat de chauffeurs tegen hongerloon contracten tekenen, maar nu dus ook vaak geen loon uitbetaald krijgen.
Sinds enkele dagen zijn dertig van de honderd vrachtwagenchauffeurs in hongerstaking gegaan omdat het Poolse bedrijf niet over de brug komt en hun gezinnen thuis geen inkomsten hebben.
De actie begon op 18 juli toen vier vrachtwagenchauffeurs die voor het bedrijf reden, hun vrachtwagens parkeerden en in staking gingen omdat ze al maanden geen loon uitbetaald hadden gekregen. In de loop der tijd hebben dus honderd collega’s zich bij hen gevoegd. Het concern Mazur (met als dochterondernemingen Lukmaz, Agmaz en Imperia) is zo’n 500.000 euro aan achterstallig loon aan de chauffeurs schuldig. De solidariteit met de chauffeurs ter plekke is aanzienlijk, maar ze zitten daar onder primitieve omstandigheden. Onlangs kregen ze 20.000 euro van een Oostenrijkse tussenhandelaar die goederen in de vrachtwagens had zitten en die af kwam halen maar het geld direct aan de chauffeurs gaf.
Ook de Anarchistische vakbond FAU zamelt geld in en is ter plekke om solidariteit te betuigen.
Maar de nood is groot onder de chauffeurs. Ze zitten feitelijk vast, zonder geld kunnen ze niet weg en de hongerstaking is een dramatische kreet om steun.
Zie ook: twitter Edwin Atema