Nieuwe film Costa Gavras over Dijsselbloem en Eurocrisis

De Frans-Griekse filmregisseur Konstantinos (Costa) Gavras is een van de belangrijkste filmmakers over politieke actuele zaken. Hij maakte vooral in de jaren ‘70 thrillers die gebaseerd waren op de werkelijkheid en koos bijna altijd de grote politieke schandalen als onderwerp, vanuit een links perspectief. Nu heeft hij Adults in the Room klaar, naar het boek van de voormalige minister van Financiën Yannis Varoufakis.

Varoufakis kwam rond de eurocrisis en hoe die werd afgewenteld op Griekenland, hevig in botsing met de Nederlandse sociaaldemocraat Dijsselbloem. Die laatste was voor de Europese Commissie voorzitter van de Eurogroep, waar geregeld moest worden hoe Griekenland met de crisis om zou moeten en mogen gaan.

Tien jaar geleden was voor het laatst een film van Costa Gavras in de bioskoop te zien; Eden Is West, over een migrant die Fort Europa probeert binnen te komen. Daarna maakte hij nog Het Kapitaal (2012), over de gebruikelijke nare toestanden in de top van de bankenwereld, maar die heeft nooit in Nederland gedraaid. De echte knallers maakte Gavras in de jaren 1970 met ‘Z’ (over de staatsgreep in Griekenland), Staat van Beleg (over de stadsguerrilla van de Tupamaros in Uruguay) en – begin jaren ‘80 – ‘Missing’ over de staatsterreur in Chili. Maar daarna maakte hij nog vele speelfilms, bijna altijd zwaar politiek en meestal over de strijd tegen fascisme, of over de ellende die het kapitalistische systeem teweeg brengt.

De Griekse nieuwswebsite Greek Reporter meldt dat de film, waar al lang met spanning naar wordt uitgekeken, op 31 augustus in première ging op het filmfestival van Venetië. Op 3 oktober gaat de film in Griekenland zelf draaien. Hopelijk ook in Nederland. Dijsselbloem wordt gespeeld door Daan Schuurmans

De trailer is veelbelovend: {youtube}9uBMdEiwJNo{/youtube}