Za 16 sept: Colombiaans filmfestival in Cavia

Op zaterdag 16 september is het Amsterdamse filmhuis Cavia met Colombiaanse films gevuld (en des nachts: feest, cumbia! Het programma verhuist op 23 seoptember naar Worm in Rotterdam.

Cinema Colombiano nodigt je dit jaar uit om te reizen door tropische landschappen, ‘páramos’, rivieren en wegen. Ze nemen je mee door middel van Visiones de la Tierra om na te denken over de veranderingen die de planeet en de soorten die hier leven doormaken. Ze presenteren films die vanuit Colombia de vernietiging van de planeet onderzoeken, in verband met de historische overexploitatie van natuurlijke hulpbronnen. Je ziet personages die zich afvragen of ze op het platteland moeten wonen of zich laten meeslepen door de stad. Anderen die zich vanuit de eeuwenoude inheemse wijsheid verzetten tegen de vernietiging van ecosystemen.

Na de films is er muziek, met gast-DJ’s. De Dooombiambero’s draaien lekkere cumbia’s in Amsterdam, en DJ Edna Martinez verwent ons in Rotterdam met een mix van champeta en andere tropische ritmes.

Toegang per filmblok: €5 of Cineville, Alles is Engels ondertiteld.
Party gratis!

Voor het programma in WORM op zondag, zie https://cinecol.nl

Het programma begint des middags om 15:00 uur met de film

Ayênan (Felipe Castelblanco, Lydia Zimmermann | 2020 | Switzerland, Austria, Colombia | 35′)

‘Ayenan’ is het kleinste deeltje in het universum dat het leven op gang brengt. Deze film documenteert een tegenexpeditie die de opwaartse beweging van water door zijn natuurlijke cyclus volgt, van de uitlopers van de Andes-Amazone tot de Atlantische Oceaan aan de kust van Colombia. Onderweg onthult de reis de sporen van een lang vergeten expeditie op zoek naar El Dorado en territoriale filosofie van inheemse groepen uit de regio. De leden van Ñambi Rimai Media Collective klimmen omhoog van een rivier in het lager gelegen Amazonegebied naar een meer in het hoger gelegen Andesgebergte en komen naar een heilig landschap om water terug te planten in de berg en een lang verloren schat terug te geven. Samen creëren ze een offer, een ritueel, dat gesitueerde vormen van bioculturele vredesopbouw tussen regio’s, culturen en niet-menselijke werelden belichaamt.

Daarna volgt

Suspensión (Simón Uribe Martínez | 2019 | Colombia | 75’)

In het zuiden van Colombia, midden in de jungle, ligt een enorme betonnen structuur, verlaten en zonder bestemming. Een brug die tegen de berg botst en nergens heen leidt. Dit werk symboliseert de obsessie van de mens om de ondoordringbare obstakels van de natuur te overwinnen en ook de corruptie die deze zoektocht reduceert tot as en lege inspanningen. Na bijna een eeuw van pogingen is de droom van moderne snelwegen vervaagd en worden de meest absurde situaties opgetrokken als verloren snelwegen. Arbeiders, ingenieurs en toeristen passeren het theater van het illusoire en het diffuse; allen lijken gestrand in de tijd en de tijd laat ook rampen toe. Suspension vordert langs een weg waar de kracht van de natuur maximaal tot uiting komt, waar waanzinnige dromen en menselijk falen een bittere metafoor vormen van de Colombiaanse staat.

•• 17:00 – 18:30 •••El Pacífico met:
La pesca del atún blanco (75 min) (Vissen op witte tonijn):

Jongeren in Juanchaco, aan de Colombiaanse Pacifische kust, worden verleid door de mogelijkheid om gemakkelijk grote sommen geld te verdienen met het vissen op de witte tonijn. De witte tonijn is de naam die gegeven wordt aan de balen cocaïne die drugshandelaren in zee gooien voordat ze gevangen genomen worden. Mariana, de hoofdpersoon van dit verhaal, leeft tussen haar ouders’ Afro cultuur en een snel veranderende wereld.

Deze film wordt voorafgegaan door de presentatie van het boek: Afro Stories from the San Juan: Women Social Leaders, Healing, Memory and Peace, door Martha Luz Machado Caicedo. Dit werk is een oproep om de strijd van landverdedigers in het gebied van de Colombiaanse Stille Oceaan te steunen. Met hun diepe en eeuwenoude relatie met de natuur beschermen zij een van de meest biodiverse gebieden ter wereld. Machado is gepromoveerd in de sociale wetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam, met meer dan dertig jaar werk in de Colombiaanse Stille Oceaan-zone.

Van 20-22.00 uur is er een selectie films van filmmakers in Putumayo, in het Colombiaanse Amazone-gebied (Met steun van Encuentro de Cine de Putumayo)

Met de films Kuri Iaku (Pedro Luis Jajoy Juajibioy, produced by Cabildo Inga de San Pedro Putumayo | 2021 | 38’)

Rosita en Joselin (1980) zijn twee Inga broers en zussen die onder de hoede staan van Doña Lola, de eigenaresse van de El Puente kantine, die hen uitbuit als arbeidskrachten. Moe van de discriminatie in hun context en het misbruik van Doña Lola en de mijnwerkers die de kantine bezoeken, besluiten ze weg te lopen en op zoek te gaan naar het geld dat ze nodig hebben om herenigd te worden met hun moeder.

Uaman Luar (Yenny Gisela Tnadioy | 2022 | 5′)
Heilige muziek als het grondgebied van de Alto Putumayo of Tabanok, is de geboorteplaats van de Camëntšá inheemse bevolking.

Tras su huella infinita (In hun oneindige voetstappen)
(Robert Brand | 2021 | 9′)
“Mijn broer werd op 6 december gedood door het Colombiaanse leger. Ik hoorde het pas drie dagen later, toen hij al begraven was. Sindsdien heb ik ook mijn moeder verloren, die sindsdien zwijgt. Overmand door de verbijstering dat de staat, die ons zou moeten beschermen, juist degene was die haar zoon van haar afnam. Vandaag keer ik terug naar de plek waar ik van hou en die ik haat, om een reis te maken van mijn hart naar het hare. Om mijn moeder te vinden en opnieuw te ontmoeten. Om haar voetstappen te volgen, terwijl zij die van mijn broer lijkt te volgen sinds de laatste keer dat hij het huis levend verliet.”

Niñe Entallada (Juan Carlos Jamioy Juajibioy | 2020 | 24′)
Niñe is een Kamëntšá meisje dat iets speciaals krijgt van haar grootvader. Dit geschenk is verbonden met de spirituele wezens van de ‘jajañ’ heilige ruimte van de Kamëntšá gewassen.

En daarna, van 22-02.00:
Feest met de Dooombiamberos (DJ-set)
In naam van hun heer Landero… leveren de Dooombiamberos een DJ-set vol met cumbia, cumbia rebajada, champeta, salsa dura en al het andere dat luid, dansbaar en hypnotiserend is. De aardebeat is hun gids. De Dooombiamberos zijn Mitze Apocalipze, Chucho Vinilo en Mijo: 2/3e Colombiaan, 100% cumbia fanaten!