Paco Ignacio Taibo: “Met Cola ben ik eklektisch”

De Mexicaanse politiethriller-schrijver Paco Ignacio Taibo vertelt in de Duitse krant Neues Deutschland over boeken en politiek

13 min leestijd

(foto Adri Lagunes , Flickr CC2.0)

Meneer Taibo, uw privédetective Héctor Belascoarán Shayne is sinds kort als hoofdpersoon te zien in een miniserie op Netflix. U bent altijd een politiek schrijver geweest. Uw held(en)innen zijn vakbondsleden, opstandelingen, feministen. Hoe voelt het om deel uit te maken van de mainstream?

De cruciale vraag is of je concessies moet doen, en ik had niet het gevoel dat ik werd afgezet. Ik was erg blij met de filmversie.

U bent gehard geworden. De voormalige Amerikaanse president Bill Clinton beschreef u ooit als zijn favoriete schrijver.

Vreemde dingen overkomen je in het leven.

U bent een ongelofelijk productieve auteur. Ik heb geteld: Het zijn ongeveer 100 titels – ongeveer de helft geschreven als historicus en de andere helft als misdaadauteur. Wat is voor u de relatie tussen onderzoek en fictie?

Je verandert je perspectief. Bij fictie kun je vrij werken en je fantasie de vrije loop laten. Bij historische fictie daarentegen moet je je aan duidelijke regels houden en vraag je je pas in tweede instantie af hoe je de feiten moet vertellen. Het schakelen tussen de twee vakgebieden heeft een ontspannend effect op mij. Na acht maanden historisch onderzoek dacht ik vaak bij mezelf: “Nu is het genoeg.” En omgekeerd, na maandenlang mijn hersens te hebben gepijnigd over een samenhangend plot, ben ik vaak blij om weer terug te gaan naar de feiten. Bovendien is er voor mij altijd wel een brug te slaan: Mijn historische fictie is verhalend, mijn romans zijn gebaseerd op historische feiten. Niet beperkt zijn tot één genre is een groot geluk. De lege pagina, het gevoel niet te weten wat ik nu moet doen – dat heeft me nooit gekweld.

(Kader: Politiek-literaire productiviteitsmachine)

De Mexicaan Paco Ignacio Taibo begon zijn schrijverscarrière met de privédetective Héctor Belascoarán Shayne, die zijn kantoor moet delen met een loodgieter en voornamelijk de Mexicaanse politie onderzoekt. Vanaf de jaren 80 werd Taibo echter bekend als vernieuwer van de Latijns-Amerikaanse misdaadroman, die hij kruidde met elementen van de avonturenroman en de politieke thriller. Vooral zijn roman “Vier handen” (Assoziation A, 1996), waarin twee journalisten, een CIA-agent, Trotski, De Dikke en de Dunne, Sandokan en vele anderen een rol spelen, werd lange tijd beschouwd als een insider-tip op het gebied van misdaadfictie in Duitsland.
Taibo, die in 1949 in het Spaanse Gijón werd geboren, werd ook wereldberoemd als historicus: na onderzoek naar stakingen, opstanden en regionale arbeidersbewegingen publiceerde hij in 1996 een biografie van Ernesto Che Guevara (Edition Nautilus), die nu als standaardwerk wordt beschouwd. Taibo’s benadering werd gekenmerkt door een ondogmatisch, kritisch maar ook partijdig perspectief. De Mexicaanse schrijver bracht ook een voorheen weinig bekend hoofdstuk in Guevara’s leven aan het licht: de poging van de Cubaanse revolutionairen om een nieuw guerrillagebied op te richten in Congo.

Taibo publiceerde niet alleen ongeveer 100 titels als romanschrijver en historicus, maar was ook altijd een activist. Hij werd in 1968 gepolitiseerd door het bloedbad van Tlatelolco, waarbij Mexicaanse veiligheidstroepen honderden protesterende studenten doodschoten en waarover Taibo het aangrijpende biografische boekje “1968/Opgeroepen Helden” (Assoziation A) schreef.

Taibo was betrokken bij de solidariteitsbeweging met de Zapatistische opstand, schreef een roman met Subcomandante Marcos en organiseerde meer dan 20 jaar lang een literair “carnaval” in het Spaanse vakbondsbastion Gijón. Toen de huidige president Andrés López Obrador in 2012 burgemeester van Mexico-Stad werd, begon Taibo aan een nieuw politiek hoofdstuk: Hij liet zich benoemen tot cultureel commissaris van de hoofdstad. Vandaag de dag staat hij aan het hoofd van wat waarschijnlijk het meest gerenommeerde culturele fonds in Latijns-Amerika is, het Fondo de Cultura Económica, namens de Mexicaanse regering.

Hoewel Taibo nog steeds bijna altijd oude politieke T-shirts draagt en zijn houding nauwelijks is veranderd, vertrouwt hij nog steeds op de reikwijdte van de institutionele politiek en is hij betrokken bij de verkiezingscampagne van Claudia Sheinbaum, die voor de linkse partij Morena meedoet aan de verkiezingen in juni. Sheinbaum maakt een goede kans om staatshoofd López Obrador op te volgen als president. In dat geval zou Taibo waarschijnlijk ook hoofd van het Fondo de Cultura blijven.

(einde kader)

Uw eerste serie romans – met respectievelijk de detective Hector Belascoarán en de verslaggeefster Olga Lavanderos – waren relatief helder opgebouwd. Later volgden boeken als “Vier handen” en “De fiets van Leonardo da Vinci”, die veel complexer zijn. In deze romans spring je wild heen en weer tussen tijden en plaatsen. Was dat ook een soort bevrijding voor u?

Ik had destijds een afspraak met mijn agent in New York, waar hij tegen me zei: “Vervolgens moet je een boek schrijven dat zo en zo is.” Ik dacht na over wat hij bedoelde. Het moest een remake worden van een misdaadthriller die het erg goed had gedaan in de VS. Ik werd er gek van. Ik dacht: “De dag dat ik mijn schrijven oriënteer op commerciële belangen, ben ik klaar.” Dus besloot ik om iets heel anders te gaan doen en daar kwam “De schaduw van de schaduw” uit voort.

… een roman over de postrevolutionaire jaren 1920 in Mexico. Vakbondsleden en anarchisten botsen met oliemaatschappijen en het leger …

Ja, het is een atypische avonturenroman, en daarmee heb ik mezelf bevrijd van de verplichting om genreliteratuur te schrijven. “De fiets van Leonardo da Vinci” …

… dat vertelt over anarchosyndicalisten in Barcelona in de jaren 1920, de doodseskaders van ondernemers, maar ook over Leonardo da Vinci …

Dit boek is een ander resultaat van mijn zoektocht. Ik ben begonnen met het schrijven van politieke avonturenromans, die gaan over spionage en onderzoek en waarin ik meer experimentele vrijheid had.

Uw laatste boek, “Sabemos cómo vamos a morir” (We weten hoe we zullen sterven), dat nog niet in het Duits is uitgegeven, vertelt het verhaal van een verzetsgroep in het getto van Warschau.

Vele tientallen jaren geleden stuitte ik op het verhaal van de jonge Mordejái Anielewicz, die de opstand in het getto van Warschau hielp organiseren. Zijn verhaal fascineerde me. Anielewicz had de kans om uit het getto te ontsnappen, maar koos voor de gewapende opstand. Het kostte me echter veel tijd om genoeg materiaal voor een boek te verzamelen. Er komt een moment in het leven dat je niet langer de onderwerpen kiest, maar dat de onderwerpen jou kiezen.

Politieke praktijk is altijd net zo belangrijk voor u geweest als schrijven. U werd gepolitiseerd door het beruchte bloedbad in Tlatelolco in 1968 en bent sindsdien activist gebleven. U organiseerde onder andere van 1988 tot 2012 elk jaar een gigantisch literatuurfestival in de Asturische volksstad Gijón: een kermis met reuzenrad en achtbaan, waar ook lezingen werden gehouden.

In de jaren 1970 was er een tendens om literatuur op te sluiten in de huiskamer. We wilden het terug op straat brengen. Boeken moeten op gelijke voet staan met suikerspinnen en draaimolens. De “Zwarte Week van Gijón” was een poging om de literatuur uit haar marginaliteit te halen.

U zou kunnen worden omschreven als een moderne, pragmatische anarchosyndicalist. Toch hebt u sinds 2018 de leiding over het belangrijkste culturele fonds van het land voor de Mexicaanse president López Obrador: het “Fondo de Cultura Económica”. Wat doet een radicaal als u in een sociaaldemocratisch-populistisch-progressieve regering?

Ik ben het eens met de karakterisering van López Obrador. Sociaal-democratisch-populistisch-progressief vat het goed samen. Wat betreft de functie: mijn vraag zou zijn of je er principes en overtuigingen voor moet opgeven. Ik zou zeggen dat ik dat niet hoefde te doen. Ik beheer het Cultuurfonds op dezelfde manier als ik vroeger de “Zwarte Week van Gijón” organiseerde. Mijn interesse gaat uit naar de lezers, de armen, die normaal gesproken om economische of politieke redenen geen toegang hebben tot boeken. Ik volg dezelfde principes als een bewegingsactivist.

De Fondo de Cultura Económica is een uitgeverij die ongeveer 500 titels per jaar uitgeeft. Vroeger waren het uitsluitend academische teksten, maar nu publiceren we ook literatuur en poëzie. We hebben enorm succes gehad met een editie waarin we boeken uitgeven die minder dan een dollar kosten. Van deze serie hebben we tot nu toe vijf miljoen exemplaren verkocht. De Fondo heeft ook een netwerk van 100 boekwinkels in heel Mexico. We organiseren kleine boekenbeurzen in buurten en hebben mobiele boekwinkels om afgelegen gebieden te bereiken. We hebben ook vertegenwoordigers in heel Latijns-Amerika, Spanje en het zuiden van de VS. Tot slot coördineren we ongeveer 15.000 boekenkringen in heel Mexico.

U bent de manager van een staatsbedrijf.

Ik heb dat niet als een verandering ervaren. Ik beheer het fonds zoals ik vroeger het Festival van Gijón beheerde. s Avonds schrijf ik misdaadromans en ’s middags lees ik mangastrips.

Maar u doet ook aan mediapolitiek. Omdat Mexicaans rechts de publieke sfeer controleert, hebt u met het Fondo de Cultura eigen media opgezet.

Ja, we maken nu vijf televisie- en negen radioprogramma’s per week, en wel op publieke zenders en op internet. Het was de enige manier om ons werk te presenteren. De conservatieve media voeren een permanente campagne tegen ons. Vorig jaar hadden we 15 miljoen kijkers – voor programma’s waarin we het over boeken hebben.

President López Obrador krijgt ook veel kritiek van links. Milieu- en mensenrechtengroeperingen zijn tegen transportprojecten zoals de Tren Maya spoorlijn, terwijl anderen hem ervan beschuldigen een alliantie met het leger aan te gaan. De Zapatistas beweren dat de regering net zo corrupt is als haar conservatieve en neoliberale voorgangers. U deelt deze kritiek duidelijk niet.

Nee. Wat de samenwerking met het leger betreft, heeft president López Obrador ervoor gezorgd dat het leger wordt gebruikt om dammen en wegen te bouwen in plaats van boeren te verdrijven. Ik denk dat dat heel verstandig is. Dit is geen alliantie met het oude repressieve leger, maar een mechanisme om de rol van het leger in de samenleving te veranderen. Wat betreft de kritiek van milieugroeperingen: er zijn veel regio’s die zo slecht verbonden zijn dat de bevolking graag zou zien dat er wegen werden aangelegd

En over de stuwdammen: De droogte neemt toe in grote delen van Mexico, wat betekent dat we de watervoorziening niet langer kunnen garanderen zonder nieuwe dammen. De meest controversiële kwestie is waarschijnlijk de bouw van nieuwe raffinaderijen. Mexico exporteert al tientallen jaren ruwe olie en importeert benzine tegen een hoge prijs. De bouw van eigen raffinaderijen zal hier een einde aan maken. Iedereen die niet helemaal zonder auto’s kan, zal profiteren van de raffinaderij. Ik vind de kritiek op López Obrador oppervlakkig en denk dat het vooral de conservatieven in de kaart speelt.

Hoe moeten we ons Mexico vandaag de dag voorstellen? Er bestaat een wijdverbreid beeld van het land als een narcostaat in de greep van de drugskartels.

We wonen naast de VS, de grootste drugsmarkt ter wereld. Er is een enorme druk op Midden- en Zuid-Amerikaanse landen om drugs te produceren en dit verandert ons in een theater van de drugsoorlog. Hoe moet de Mexicaanse regering hiermee omgaan? Een totale oorlog tegen drugs uitroepen? Het is vergelijkbaar met het migratieprobleem. Karavanen van Midden-Amerikaanse migranten trekken door Mexico en worden aan de grens vastgehouden door de VS. Onze staat kan proberen humanitaire hulp te bieden aan de getroffenen, maar kan het probleem niet oplossen.

U ziet de Mexicaanse samenleving dus niet wegzinken in geweld vanwege drugsgerelateerde criminaliteit?

Veel van het geweld volgt een eenvoudige logica: het ene kartel vecht tegen het andere om de controle over een gebied. Als er overeenkomsten of conflicten zijn met corrupte lokale overheden, wordt het geweld tegen de hele bevolking gericht. Welke conclusies heeft de regering hieruit getrokken? In het verleden viel de staat een kartel aan door zich aan te sluiten bij een ander kartel. Het gevolg hiervan was dat de minister die verantwoordelijk was voor drugsbestrijding eigenlijk altijd voor het ene of het andere kartel werkte. Aan dit soort beleid is een einde gekomen. In plaats daarvan richt de regering zich op het geven van onderwijs aan jongeren. De drugshandel is gebaseerd op “snel geld” en daarom is het zo belangrijk om andere aantrekkelijke carrièrepaden aan te bieden. In de afgelopen jaren is de uitval onder scholieren en studenten enorm gedaald dankzij studiebeurzen van de overheid. Voor jongeren die een opleiding afronden, wordt de drugshandel minder aantrekkelijk. Ik denk dat dit een veel veelbelovender strategie is dan het beleid van militaire confrontatie. Onder de vorige regeringen vermenigvuldigden de kartels zich alleen maar onder de druk van de repressie: ze splitsten zich en groeiden meteen weer. Op deze manier is de macht van de drugshandel steeds groter geworden. We hebben misschien geen oplossing. Maar we openen mogelijkheden waar er voorheen geen waren.

U vindt de sociale hervormingen van López Obrador in principe dus een succes?

Zonder twijfel. Ze waren zo succesvol dat we de presidentsverkiezingen in juni met een ruime marge zullen winnen. Het minimumloon is sterk gestegen…

…van 4,70 naar 14,70 US dollar per dag…

Ja, zoiets is nog niet vaak voorgekomen in Latijns-Amerika. Tegelijkertijd is de inflatie onder controle. In het hele land worden sociale programma’s uitgevoerd. De staat stimuleert coöperaties en kleine boeren. De infrastructuur wordt uitgebreid. Het belang van verandering wordt vaak niet erkend. Lokale gemeenschappen nemen bijvoorbeeld afzonderlijke trajecten van de Tren Maya spoorlijn over. Op deze manier worden tussenniveaus die corruptie bij bouwprojecten in de hand werken, geëlimineerd. Natuurlijk bestaat er nog steeds corruptie in Mexico. Het zit diep geworteld in de structuren van ons land. Maar over het algemeen heeft de regering veel dingen goed gedaan.

Claudia Sheinbaum wordt de eerste Joodse Mexicaanse vrouw die president wordt.

Het jodendom wordt doorgegeven via de moeder, maar Sheinbaum heeft een joodse vader. Haar moeder komt uit een Spaanse familie die de dictatuur van Franco ontvluchtte. Maar ja: Mexico krijgt voor het eerst een vrouwelijke president uit een Joodse familie. Deze regering zal continuïteit garanderen en de hervormingen verdiepen.

Jaren geleden schreef u een roman met de Zapatistische leider Subcomandante Marcos. De Zapatistas verwierpen het beleid van López Obrador radicaal en bekritiseerden openlijk de bouwprojecten. Zijn er geen raakpunten meer tussen het anarchisme van Subcomandante Marcos en jouw anarchisme?

Ik bekijk de Zapatistische beweging alleen nog van een afstand. Ik heb nog steeds veel sympathie voor hen, maar ik weet weinig over de ontwikkelingen in de gemeenschappen. Naar mijn mening heeft de Zapatistische beweging zich in de gemeenschappen opgesloten en is gestopt met groeien. Stagnatie is altijd problematisch voor een politieke beweging. Overigens zou ik mezelf toch niet als anarchist willen omschrijven. Ik ben een heterodoxe mengeling. Anti-Stalinistische communist, anarchoïde franciscaanse katholiek en qua praktische uitwerking ook sociaaldemocraat. Ik heb geleerd dat je geen doctrines moet volgen. Voor mij is er geen vast model van hoe de relatie tussen maatschappij en beweging eruit zou moeten zien.

En u bent een anti-imperialist die altijd met een Coca-Cola in de hand te vinden is!

Ook op dat gebied ben ik eclectisch! Ik drink ook Pepsi Cola of de Cubaanse Tu Kola. Mijn dieet is gebaseerd op cafeïne en suiker. Ik drink geen alcohol of koffie. Maar ik rook wel en ik ben een cola junkie.