Het Nieuw Brazilië

The New Brazil: Regional Imperialism and the New Democracy, door Raúl Zibechi. Van 12 juni tot 13 juli dit jaar vond er in Brazilië het wereldkampioenschap voetbal plaats. Terwijl Duitsland de beker binnenhaalde vonden er op straat veel demonstraties plaats. Annemarie Coevert legde toentertijd in een column  op nrc.nl uit waarom je de voetbalwedstrijd beter links had kunnen laten liggen. Inmiddels is het Zuid-Amerikaanse land in de ban van verkiezingen en wordt er volop gewerkt aan de voorbereidingen voor de Olympische Zomerspelen in 2016.

Een paar maanden geleden kwam het boek The New Brazil: Regional Imperialism and the New Democracy van Raúl Zibechi uit bij het sympathieke AK Press . Vanwege diverse omstandigheden heeft het bij ons een tijd op de plank gelegen. Toch is er alle reden voor om het stof van de bladzijden te blazen en een kijkje te nemen in de opzienbarende wereld van het ‘nieuwe Brazilië’. En om eventuele misverstanden te voorkomen; in 2011 kwam er ook al een boek uit onder dezelfde titel The New Brazil  van de Amerikaanse politieke wetenschapper Riordan Roett.

De auteur Raúl Zibechi (geboren in Uruguay) kennen we nog van het indrukwekkende Dispersing Powers uit 2010 waarin hij innovatieve sociale bewegingen in Bolivia een stem geeft die een poging doen om het land om te vormen.

In zijn nieuwste boek neemt hij Brazilië onder de loep, dat wat inwoners betreft het grootste land van Zuid-Amerika is met ruim 202 miljoen mensen en wereldwijd op nummer 6 komt (tussen Indonesië en Pakistan in). De op een na grootste consument als het gaat om cocaïne staat op nummer 99 qua percentage inwoners dat onder de armoedegrens leeft. Terwijl omringende landen er beduidend slechter voorstaan: Venezuela (nummer 80),  Paraguay (nummer 57), Guyana (nummer 55), Colombia (nummer 48) en Suriname als zorgenkindje op nummer 7.

In 2002 werd de voormalige vakbondsleider en socialist ‘Lula’ met circa 61 procent van de stemmen gekozen tot de president van de republiek en was de eerste uitgesproken linkse president van Brazilië en is volgens velen medeverantwoordelijk voor de ‘ linkse wind’ in politiek Latijns-Amerika. En ‘Lula’ omschrijven als een bijzondere man, dat mag zonder blikken of blozen. Het charismatische lid van de Arbeiderspartij die werd geboren in een arme, ongeletterde boerenfamilie, had aan de ene kant de Verenigde Staten als handelspartner en via de andere deur kwamen met grote regelmaat zijn grote vrienden Chavez (Venezuela) en Kirchner (Argentinië) over de vloer.

Zoals in The New Brazil beschreven wordt, is het land uitgegroeid tot een machtige nieuwe speler (met pieken en dalen) op de wereldmarkt. En we mogen dan ook concluderen dat er van het ‘socialistische sprookje’ weinig terecht gekomen is. Brazilië is uitgegroeid tot een voorbeeld van hoe ver het neoliberalisme kan reiken. Alleen al Nederlandse banken als ABN Amro, de ING, Rabobank, Aegon en pensioenfondsen als ABP en Zorg en Welzijn (PfZW) hebben er honderden miljoenen in door buitenlanders gerunde bedrijven geïnvesteerd.

Zibechi schotelt ons talloze voorbeelden voor van smerige deals en belangenverstrengeling en vergeet niet oog te hebben voor tegenbewegingen die nog enige hoop bieden op een nieuw ‘nieuw Brazilië’. Het boek is zowel een aanrader voor mensen die zich willen verdiepen in de wereldwijde netwerken van bedrijven als iemand die een poging wil doen om het hedendaagse Brazilië te begrijpen.

Het boek is vanuit het Spaans vertaald door de Ierse schrijver Ramor Ryan die bij AK Press een tweetal boeken heeft uitgebracht. Te weten Clandestines en Zapatista Spring.

——————————

Raúl Zibechi- The New Brazil: Regional Imperialism and the New Democracy