Ga naar de inhoud

DPG Media en media-machtsconcentratie in Nederland

In het tijdschrift van de journalistenvereniging NVJ Villamedia windt Joost Ramaer zich op over de machtsconcentratie in Nederland waar niemand oog voor heeft.

5 min leestijd

(foto hoofkantoor in Antwerpen door Bert76, wikimedia Commons CC0.01 Publiek Domein)

DPG Media, beter bekend onder zijn oude naam De Persgroep, is niet alleen veruit het grootste en machtigste mediaconglomeraat in het Nederlandse taalgebied. Het is ook een soort kloostergemeenschap, die zijn geheimen zorgvuldig binnen de muren weet te houden. DPG’ers klappen nooit uit de school, zelfs niet als ze het concern met slaande deuren hebben verlaten.

Een eerste artikel in september in Villamedia begint met een beschrijving van de operaties in Vlaanderen:

Christian Van Thillo, eigenaar en tot voor kort CEO van DPG Media, heeft een paar jaar geleden al zijn redacties bij elkaar geveegd in News City, een nieuw, sneeuwwit hoofdkantoor pal naast het centraal station van Antwerpen. Of ze nou werken voor de grootste commerciële tv-zender van Vlaanderen, VTM, het grootste radio­station, Qmusic, de grootste krant, Het Laatste Nieuws, de grootste nieuwswebsite, HLN.be, of het grootste weekblad, Dag Allemaal – alle DPG-journalisten, op die van het kleine dagblad De Morgen na, bikkelen tegenwoordig vanaf die ene redactievloer. Niet langer onder een hoofdredacteur, maar onder een directeur, Nicholas Lataire, die deze ‘content’-fabriek op zijn LinkedIn-pagina trots omschrijft als ‘de strafste en meest impactvolle, meest multimediale nieuwsredactie van Vlaanderen’.

Zonder enige twijfel jeuken Van Thillo’s handen om dit model ook in Nederland in te voeren. Een tv-zender heeft hij hier nog niet, maar dat kan spoedig veranderen. (Lees verder hier)

In een tweede stuk in Villamedia in oktober

(…) vraagt hij zich af of Christian Van Thillo zijn concept ‘News City’ binnenkort naar Nederland gaat exporteren. Onder die noemer bracht hij eerder al zijn Vlaamse journalisten, van tv, radio, kranten, websites en tijdschriften, samen op één centrale redactie in Antwerpen. In Vlaanderen volgde daarop een onderzoek naar ‘de band tussen media-oncentratie en zelfpromotie’.

Lees verder hier

Over DPG media en Christian van Thillo, zie het betreffende wikipedialemma (27 oktober 2022): Daaruit overgenomen dit ontluisterende overzicht (De Persgroep = DPG):

2002–2013: Uitbreiding naar Nederland

In 2003 nam De Persgroep de noodlijdende Amsterdamse stadskrant Het Parool over, daarmee de Nederlandse markt betredend.[4] In augustus 2003 ging HLN.be online. In december 2004 was de website met maandelijks 700 000 unieke bezoekers de meestbezochte nieuwspagina van België.[4]

In 2005 nam De Persgroep het Nederlandse radiostation Noordzee FM over en hernoemde de zender naar Q-music. In hetzelfde jaar bundelde de Persgroep zijn krachten met de Waalse mediagroep Groupe Rossel, om Editco te kunnen overnemen, de uitgever van de Franstalige zakenkrant l’Echo.[5] in 2005 kochten de twee groepen ook Uitgeverij De Tijd, uitgever van De Tijd, de Vlaamse evenknie van l’Echo. Editco en Uitgeverij De Tijd fusioneerden en werden Mediafin, waarbij De Persgroep en Groupe Rossel allebei 50 procent in hun onderneming hadden.

In 2007 werd het radiostation 4FM overgenomen door VVMa (Medialaan). In 2009 werd het station hernoemd tot Joe. Datzelfde jaar startte VMMA met het telco-merk JIM Mobile, samen met KPN.[4]

In 1994 nam de Perscombinatie (uitgever van De Volkskrant, Trouw en Het Parool) een meerderheidsaandeel over in Meulenhoff & Co. Perscombinatie Meulenhoff werd gerebrand tot PCM Publishing en het uitgeven van kranten en boeken werd de kernactiviteit.[6] Laat in 1995 nam PCM de Nederlandse Dagbladunie over (uitgever van TVNZ en Algemeen Dagblad) en zo werd het bedrijf uitgever van vier van de vijf nationale kranten, vier regionale titels en deur-aan-deurbalden in de Randstad. PCM verkocht zijn aandeel in Het Parool aan De Persgroep in 2002,[7] wat de eerste buitenlandse investering van De Persgroep was.

PCM werd overgenomen door de in Groot-Brittanië gebaseerde investeringsgroep Apax Partners in 2004.[8] In 2005, werden Algemeen Dagblad en vier regionale kranten ondergebracht bij AD New Media bv, waarbij PCM een aandeel van 63 procent in de onderneming had.[6]

In juli 2009 verwierf De Persgroep een meerderheidsaandeel in PCM Publishing, waarbij het de dochteronderneming hernoemde tot De Persgroep Nederland.[6] Aan de hoofdacquisitie waren een aantal transacties verbonden. In juli 2009 verkocht De Persgroep Nederland de huis-aan-huisbladen (PCM Local Media) aan Wegener. Kort daarna, nam De Persgroep Nederland het aandeel van 37 procent over dat Wegener had in AD New Media BV. De overname hield ook de drukkerij van Wegener in Den Haag in. Vervolgens verkocht De Persgroep Nederland in 2009 NRC Handelsblad en nrc.next voor 70 miljoen euro aan Egeria[9] en de uitgeverseenheid Algemene Boeken van PCM aan WPG Uitgevers en Lannoo. De Persgroep Nederland bleef de uitgever van vier nationale kranten, Algemeen Dagblad, De Volkskrant, Trouw en Het Parool.[6]

In 2012 nam De Persgroep Nederland VNU Media over, een Nederlandse uitgever van magazines en online tools voor professionals, vooral in de sectoren van recruitment en employment.[10] In 2013 nam De Persgroep de autowebsite Autotrack over van Wegener, en verstevigde het zo zijn digitale portfolio in Nederland.

Tot zover wikipedia. Behalve dan nog dit:

In december 2019 kondigde DPG Media de overname aan van alle Nederlandse assets van het Finse media- en uitgeversbedrijf Sanoma, waarmee het eigenaar werd van de magazines Libelle en vtwonen en het nieuwsplatform NU.nl.[19] Sanoma’s Belgische unit was ook inbegrepen in de deal. De unit was al gestript nadat veel van de merken en bedrijven aan DPG Media en Roularta waren verkocht de jaren ervoor, waardoor het exclusief uitgever van home en deco-magazines werd. De transactie werd goedgekeurd op 10 april 2020 door de Nederlandse Autoriteit Consument en Markt en werd effectief op 20 april.