‘De val van Amerika’

Op 1 juli is De val van Amerika verschenen, de Nederlandse vertaling van Reinventing Collapse door Dmitry Orlov. Wat overkomt de Verenigde Staten bij de aanstaande ineenstorting? Wat zijn de overeenkomsten en verschillen met de val van de Sovjet-Unie? En wat kun je zelf het beste doen als het komt tot een brandstofloos bestaan zonder gezag?

devalvanamerika

Een Rus die de val van (Noord-)Amerika ziet aankomen en allerlei vergelijkingen trekt met de val van de Sovjet-Unie in 1990. Dat is de essentie van het nieuwste boek dat Uitgeverij Jan van Arkel heeft uitgegeven.

De schrijver Dmitry Orlov, geboren en kort getogen in Leningrad (12 jaar), woont al sinds het midden van de jaren zeventig in de USA, maar ging regelmatig terug naar zijn vaderland en was daar getuige van de ineenstorting van het Russische rijk en gevolgen daarvan. Als opgeleid ingenieur hield hij zich bezig met deeltjesfysica, internethandel en –beveiliging, maar verdiepte hij zich ook in de problematiek van piekolie.

Op basis van al die ervaring en kennis heeft de auteur zelf gekozen voor een zo zelfvoorzienend mogelijk bestaan. Hij deed zijn auto weg en koos een zeilboot als huisvesting, waarmee hij zich langs de Oostkust van Amerika beweegt. En op het land verplaatst hij zich per fiets.

In het boek doet hij tot in detail uit de doeken wat de gevolgen kunnen zijn voor de Amerikanen als de val een feit zal zijn. Daarbij put hij uit de dingen die hij in zijn vaderland zag gebeuren. In grote lijnen vreest hij dat de klap in Amerika nog veel harder zal aankomen dan in Rusland. Om een voorbeeld te noemen:  zelfs onder het communistisch bewind kwam – ondanks de formele voedselvoorziening via grote collectieve boerderijen –  ongeveer 90% van het dagelijkse voedsel van de Russen uit de eigen volkstuinen. Dat ging dus ‘gewoon’ door en bleek een zegen.

Vooral de plotselinge tekorten aan fossiele energie, en alle gevolgen daarvan voor het dagelijks leven, grijpen diep in, en extra sterk in een land als Amerika, dat er volledig van afhankelijk is, en niet alleen voor voedsel.  Bijvoorbeeld het openbaar vervoer is er ernstig verwaarloosd. Zonder auto kun je bijna geen kant meer op. Het boek is dus vooral een waarschuwing aan de Amerikanen, maar veel effecten zullen ongetwijfeld ook elders optreden.

Orlov schrijft prettig onderkoeld, maakt soms niet echt leuke grappen, en bewandelt af en toe een zijpaadje om bijvoorbeeld zijn visie op de computerwereld, copyright en ziektekostenverzekeringen te geven. Maar zijn belangrijkste boodschap weet hij duidelijk en goed leesbaar over te brengen: zorg ervoor dat je op tijd ‘instortingsbestendig’ bent.

De val van Amerika. Een vergelijking met de Sovjet Unie, door Dmitry Orlov, Uitgeverij Jan van Arkel, 240 pp., ISBN 978 90 6224 511 6, Utrecht 2011, prijs 14.95 euro.