Audio debat “De crash van 2010, Ondergang v.h. kapitalisme”

Op woensdag 6 oktober was er in Lux (Nijmegen) een debat over het boek van “De Crash van 2010, De ondergang van het kapitalisme” van de Spaanse econoom Santiago Niño-Becerra. Aanleiding was het verschijnen van de Nederlandse vertaling. Lees verder voor de geluidsopnamen (mp3).

(met dank aan: StudioDS en de geluidstechnici van Lux)

Op woensdag 6 oktober was er in Lux (Nijmegen) een debat over het boek van “De Crash van 2010, De ondergang van het kapitalisme” van de Spaanse econoom Santiago Niño-Becerra. Aanleiding was het verschijnen van de Nederlandse vertaling.
(Voor een boekrecensie, zie “Het einde van het kapitalisme of toch nog even niet?” door Bert van Wakeren op globalinfo (https://www.globalinfo.nl/Recensies-enzo/het-einde-van-het-kapitalisme-of-toch-nog-even-niet.html)).

Het werd een spetterend, onderhoudend debat voor een volle zaal, waarbij ook het publiek aan bod kwam.

Het debat werd geleid door Jan Tromp (Volkskrant-redacteur en Uitgesproken VARA-presentator). Het panel bestond uit Willem Middelkoop (publicist van verschillende boeken over de economische crisis, en belegger/handelaar), Ewald Engelen (hoogleraar financiële geografie aan de UvA en Groene Amsterdammer-columnist), Paul Tang (econoom en voormalig PvdA-woordvoerder Financiën) en Sander Tieleman (transitieadviseur voor bedrijven, en voormalig ABN-AMRO-bankier).

De inleidingen en het debat zijn te beluisteren via onderstaande MP3-bestanden:

crash-1 (2:56 min): Inleiding over de avond door vormgever en uitgever van het boek van Nino-Becerrra, Luc Dinnissen (StudioDS).

crash-2 (13:59 min): Inleiding over de inhoud van het boek en de vertaling door vertaler en uitgever Lex Rietman (correspondent van De Groene Amsterdamer).

crash-3 (13:31 min): Inleiding bij het debat, de achtergrond ervan en introductie van het discussiepanel door Jan Tromp (Volkskrant, VARA).

crash-4 (12:18 min), crash-5 (15:17 min) en crash-6 (8:53 min): Vragen van Jan Tromp aan het panel.
Tromp vroeg om te beginnen naar de mening van het panel over de positie van Rutte-1 tav. de ‘kredietcrisis’ en het bankwezen. Aansluitend naar de positie van de internationale (en vooral Europese) banken nu het IMF heeft aangegeven dat ze nog ruim 550 miljard dollar moeten afschrijven op hun krediet- en effectenportefeuilles. “En hoe het zit met de verwevenheid tussen banken en landen….”
Tevens vroeg hij wat de panelleden vinden van de diagnose in het boek, van de vermeende karakteristieken van ‘het systeem’ en de stellingname rondom de ondergang van het kapitalisme. De discussie gaat daarbij ondermeer over groeidwang en schuldenberg, over het wezen van geld, over de mogelijke timing van de crash, de Griekse crisis en de rol van China daarbij. Maar ook over de vermeende motieven van bankiers (en of ze weten waar ze mee bezig zijn), over kortzichtige politici, over de belangen van de G20/Bazel en over tekortschietend overheidstoezicht (“toezichthouders zijn schoothondjes, zeker geen waakhonden, en dat is ook de bedoeling zo”, aldus een van de panlelleden). En over de vraag of het systeem onveranderbaar is (of niet). Tromp: “Zonder het te expliciet te benoemen, gaat het boek van Becerra over de angst en onmacht van de mensen ingegeven door boze, anonieme machten die boven ons staan. Zijn er oplossingen, is verandering mogelijk?”

crash-7 (16:03 min) en crash-8 (15:13 min): Publieksreacties en vragen aan het panel. En een korte afsluiting van de avond.