Anarchisten op tv (2 x)

Een van de effecten van het Griekse drama, is dat de Nederlandse huiskamer weer af en toe opgeschrikt wordt door het fenomeen ‘anarchisten’. Helaas is het weer in de gebruikelijke combi van rellen en bivakmutsen, maar geef het toe: daar zijn anarchisten ook wel goed in. Afgelopen dinsdag in het nos-journaal, was het weer raak en werd het aloude beeld van ‘klein groepje relschoppers terwijl de rest geweldloos wil zijn’ weer van stal gehaald. Daarna heeft de verslaggever het over ‘de anarchisten’.

Maar vervolgens wordt het interessanter.

derde_jongen

Er wordt gesteld dat de meerderheid van de Griekse burgers de acties van ‘de anarchisten’ goedkeurt. Twee van die burgers komen ook in beeld, en bevestigen dat (zie uitzending vanaf 6.40).

Een tweede keer dat een anarchist positief op tv kwam. geschiedde afgelopen zondag in het programma ‘Boeken’.

Een van de twee schrijvers die aan de beurt kwamen, was Arjen Mulder. Zijn boek gaat over ‘de anarchist Franz Jung’ zoals het in de ienleiding voorgesteld wordt. Mulder, vroeger actief in de kraakbeweging en een van de leden van Bilwet, gaat uitgebreid in op de persoon Franz Jung. Dat was een Duitse schrijver en revolutionair (en econoom) wiens autobiografie Der Weg nach Unten een hit was in activistenkringen in de jaren ’80. Jung heeft een leven geleid dat dermate veelzijdig is, dat er geen biografie van te maken viel en daarom werd het een soort roman naar zijn leven. Jung was aanvankelijk lid van de Duitse Communistische Partij en richt vervolgens nog linksere partijen op, kaapt een schip om met Lenin te gaan praten en geeft werk van Brecht uit. Maar uiteindelijk is hij volgens Mulder vooral anarchist omdat hij stelselmatig weigert om tot woordvoerder of leider van enige beweging gepromoveerd te worden. Hij vond alleen aanvaardbaar als mensen gelijkwaardig konden samenwerken, en anders liet hij de boel liever opheffen of mislukken.

Je kunt de uitzending hier zien.

Mulder’s boek is getiteld De Derde Jongen (Arbeiderspers)