Veel arrrestaties na escalatie arbeidsconflict Suzuki in India
Nadat arbeiders bij India’s grootste autofabrikant Maruti Sazuki protesteerden tegen de oneigenlijke schorsing van een werker, heeft het Suzuki-management een knokploeg van honderden mensen ingehuurd om werknemers aan te vallen. De werkers reageerden met een lynchpartij waarbij ze 40 managers verwondden, waarvan tenminste een om het leven kwam.
Door: Tommy Ryan op indymedia, bewerkt door globalinfo.nl Bron: Libcom.org
India’s grootste autofabrikant Maruti Sazuki heeft een van haar twee fabrieken gesloten na het uit de hand lopen van een arbeidsconflict. Deze ging over in rellen waarbij in ieder geval één persoon de dood vond en anderen gewond raakten.
De fabriek sloot woensdag nacht (waarschijnlijk 18 juli) haar deuren nadat er een grote brand uit brak door toedoen van werknemers. Een zwaar verkoold lichaam werd gevonden in de conferentieruimte en wacht nog op identificatie.
In een statement van het bedrijf (Een dochterbedrijf van het Japanse Suzuki) dat naar buiten gebracht werd, wordt gesteld dat er meer dan 40 managers en leidinggevenden verwond zijn met een veelvoud aan verwondingen.
Het conflict vindt zijn oorsprong in de veralgemeende stijging van de inflatie, de dalende lonen, de aanvallen op de arbeidsvoorwaarden en omstandigheden en het steeds grotere gebruik van uitzendkrachten om algemene arbeidswetgeving te omzeilen. Het kwam tot een hoogtepunt op 18 juli toen een leidinggevende een werknemer verbaal vernederde. Zonder enig onderzoek of bewijs van foutief handelen, besloot het management de werker te schorsen.
De werkers werden boos vanwege de schorsing en haalde de vakbond er bij. Terwijl de vakbond in het conflict probeerde te bemiddelen huurde de bazen een knokploeg in van honderden mensen in. Zij sloten de poorten van de fabriek en vielen, in opdracht van het management, de werkers van de fabriek met wapens aan.
Een woordvoerder van de vakbond meldde dat:
Quote:
“De knokploeg, gesteund door sommige van het management en later ook door de politie, sloeg een aantal werkers in elkaar die in het ziekenhuis belandde met ernstige verwondingen. De knokploeg… heeft ook bedrijfseigendommen vernield en brand gesticht in een deel van de fabriek. Later werden de poorten geopend om de werkers er uit te jagen en het bedrijf te sluiten.”
De overheid en de politie hebben geen interesse getoond om de ingehuurde bende die begon met het geweld te vervolgen. Daarentegen zijn ze begonnen met het jagen op 3000 werkers met moord als aanklacht (91 arrestaties tot dus ver).
De bazen hebben nu alle werkers van de Manesar-fabriek buitengesloten welke, samen met haar zusterfabriek, die samen veertig procent van India’s auto’s produceren.
De arbeidsomstandigheden in de fabriek zijn schrikbarend. Elke 38 seconde wordt er een auto geproduceerd. Als een auto een seconde te laat is word de werker gekort op zijn loon. Als ze met inklokken een seconde te laat zijn wordt hun dagloon ingehouden. Als ze een seconde te laat terug zijn van hun pauze wordt hun loon verlaagd.
De Indiase auto-industrie is niet onbekend met dit soort arbeidsconflicten. In 2008 lynchte een groep werkers van Graziano Transmission de hoofd leidinggevende. Honda, Ford, General Motors en Hyundai hebben allemaal ernstige arbeidsonrust gezien de afgelopen jaren.
In India maakt de auto-industrie een enorme groei door. In 2011 heeft Maruti Suzuki $65.000 winst gemaakt per werknemer. Ondanks deze enorme winsten hebben werknemers in deze industrie hun lonen met 25 procent zien dalen de afgelopen 10 jaar. Dit terwijl de lonen van leidinggevenden explosief gestegen zijn.
————-
Update:
Statement from the Indian Suzuki workers union regarding recent violent clashes with the bosses