Nederlandse havenarbeiders versus Russische tankers
De internationale bond van havenarbeiders ITF heeft haar leden op de hele wereld opgeroepen om geen schepen uit Rusland of met lading uit Rusland uit te laden. In Nederland, dat met Rotterdam de grootste haven voor schepen uit Rusland van Europa heeft, wordt daar eerst een juridische slag om geleverd.
(Door globalinfo.nl en we willen u graag als donateur, foto; de Vladimir Rusanov in de Nijlhaven in Rotterdam in 2018, foto Kees Torn Flickr/CC2.0)
De website source material bericht over de situatie in Rotterdam van dit moment, waar momenteel 11 tankers met olie of olieproducten naar op weg zijn.
Op de website van The Guardian wordt ook melding gemaakt van boycot door havenarbeiders in Engeland en Nederland
Afgelopen vrijdag zouden dokwerkers verklaard hebben dat ze geen Russische schepen zullen uitladen en zich nu opmaakten voor de juridische gevolgen van de oliebedrijven en scheepseigenaren.
Naast de elf schepen die al op weg zijn naar Rotterdam en daar binnenkort aankomen, staan er nog zo’n 40 gepland. Nederlandse dokwerkers zouden willen weigeren om de schepen uit te laden, maar vrezen juridische gevolgen en hebben daarom advocaten ingeschakeld hebben. De tankers vervoeren voor een deel vloeibaar aardgas (LNG). Dat is hetzelfde gas dat door de pijplijn gepompt wordt, maar een deel wordt dus met tankers vervoerd.
Source Material citeert Niek Stam, van FNV-Havens: “Er zit bloed aan deze olie, bloed aan deze kolen en bloed aan dit gas,” zei Niek Stam, een woordvoerder van FNV Havens, de grootste Nederlandse havenarbeidersvakbond. “We zijn aan het uitzoeken hoe we het kunnen boycotten zonder een enorme boete voor de rechter te riskeren.”
Het bericht merkt op dat de regering van het VK Russische schepen heeft geweerd uit de havens, maar de Nederlandse regering niet.
“Stam zei dat hij bang is te worden aangeklaagd door Russische zakenlieden of Nederlandse oliemaatschappijen die ‘zijn vakbond failliet zullen laten gaan’, als hij de dokwerkers aanmoedigt Russische ladingen te weigeren voordat zijn regering optreedt.“
Opmerkelijk is ook de stellingname van de kleinere christelijke vakbond CNV: “We kunnen niet zomaar een standpunt innemen in een boycot,” zei Wouter de Jong, een woordvoerder van CNV, de op één na grootste vakbond van Nederland, die ook enkele havenarbeiders vertegenwoordigt. “Dit besluit om olietankers uit Rusland te boycotten is voor het bedrijf dat handel drijft met Rusland.” Als dokwerkers van de CNV zouden overgaan tot een boycot, verklaart de Jong dat ze dan geen steun zouden krijgen: “Normaal gesproken zouden we hen niet steunen, het valt buiten onze processen,” zei De Jong. “Als vakbond kunnen wij geen actie of oorlog tegen een andere natie steunen. Het is een standpunt innemen.”
Stam merkt nog op dat het belangrijk is dat Europese landen een lijn trekken in deze omdat de schepen anders doorvaren om elders uitgeladen te worden. Een grote tanker met Siberisch aardgas dat bestemd was voor de haven van Isle of Grain in het zuidoosten van Engeland, is uitgeweken naar Frankrijk nadat de Britse minister van transport verklaard had dat Russische schepen geweerd werden. De Franse president Macron (Frankrijk is momenteel voorzitter van de EU) heeft opgeroepen tot een conferentie volgende week over een mogelijk embargo tegen Russische olie-en gasverschepingen.