Ga naar de inhoud

Lage Landen Corporate Power News Bulletin 08 februari 2012

Welkom bij de eerste editie van uw dagelijkse update over de schurkenstreken van wat vroeger werd genoemd ‘het grootkapitaal’. Corporate Power (*) is de voornaamste reden van de ellendige toestand waarin wij en ‘onze’ economie en politiek zich bevinden. De voorbeelden van vandaag: Sterrebos duurzaam ontruimd, Vastgoed verloedert, Bezetting tegen uitbreiding vliegveld Luik.

4 min leestijd

(Door globalinfo.nl Als je donateur wordt komt er een regelmatig vervolg op deze vrolijke krant)

(*) Wie een goede vertaling weet, verdient een exemplaar van de nieuwste cd van Tocotronic. ‘Bedrijfsmacht’ komt in de buurt maar klinkt te neutraal. ‘Macht van de bedrijven’ is veel te lang en is meer een omschrijving dan een kernachtige term. Dus kom maar op (info@globalinfo.nl)

Sterrebos Born ontruimd

De ontruiming van het Sterrebos bij Born in Limburg is begonnen, en waarschijnlijk al voltrokken. Er zaten nog een paar moedige boombezetters in de bomen, die er door politie met hoogwerkers uitgehaald zijn.

sterrebosAfgelopen weekend was er nog een demonstratie om de bezetters te steunen, waar zo’n 300 mensen aan deelnamen. Eerder was er ook een demonstratie van mensen die bij Nedcar werken en bang zijn hun baan te verliezen als het bos niet wordt gesloopt voor uitbreiding van de fabriek. Die demonstratie werd mede georganiseerd door vakbond FNV. Op de tegendemonstratie, die dus voor de bosbezetting, sprak ook een FNV-lid en ging in op deze merkwaardige spagaat.

De autofabriek is aangezet om een nieuwe productiehal te beginnen en daarvoor het bos te kappen omdat Trivian, een Amerikaanse startup in elektrische auto’s de aandelenmarkt is opgegaan en daar 12 miljard dollar heeft opgehaald. Het is niet eens zeker dat ze met Nedcar in zee zullen gaan, maar die wil alvast goede wil tonen en daarvoor een bos van 7 hectare waar onder andere dassen in leven gaan slopen. Het bedrijf (Trivian dan) heeft een vestiging in Amsterdam, maar dat is alleen maar een brievenbus.

Opvallend is ook dat de ontruiming mogelijk wordt gemaakt doordat een paar lokale milieu-ngo’s die eerder een procedure tegen kappen van het bos waren gestart, nu zijn overgelopen en hun bezwaar hebben ingetrokken. In ruil gaat nedcar hier en daar wat bomen verplaatsen en compenseren. Dit gruwelijke spel wordt overal gespeeld waar mensen zich tegen de kapitalistische ‘vooruitgang’ verzetten. Ook in de Amsterdamse Lutkemeerpolder komt volgens GroenLinks (en de wethouder daarvan die de vernielingen voorzit) het meest duurzame industrieterrein van de wereld.

Volgens een van de ngo’s hebben ze zitten onderhandelen en er van alles uitgesleept.

——————————-
Vast Goed

Investeerders, al dan niet uit het buitenland, nemen langzaam maar zeker alle woonruimte en ander vastgoed in bezit om die vervolgens uit te melken. Dat begint een bekend verhaal te worden. Toch blijven de voorbeelden ons verbazen.

Neem nou Amsterdams grootste winkelcentrum, de Amsterdamse Poort, die onpersoonlijke woestenij naast het voetbalstadion van jeweetwel. Is al jaren het toneel van ernstige verwaarlozing en onveiligheid en het lijkt wel of niemand daar nog zorg draagt voor de gebouwen, die ook half leeg staan. Wat blijkt, de boel is eigendom van CBRE, een van de grootste vastgoedondernemingen in de wereld. Lokale zender AT5 bericht over het pleinVastgoedeigenaar CBRE Investment Management laat in een reactie weten dat de sociale veiligheid de aandacht heeft. Maar zeggen ze, van de 25 procent leegstand is een deel noodzakelijk voor verbouwingen op die plek.

De afkorting CBRE staat voor Coldwell Banker Richard Ellis en wordt op wikipedia omschreven als  the largest commercial real estate services company in the world. Echt een klup waarvan je verwacht dat die zorg gaat dragen voor de buurt.

———————–

Leuk Onderzoek.

Natuurlijke heeft iedereen een hekel aan multinationals, behalve de managers die er rijk van worden.
Maar welke merken worden nu het meest gehaat? Daar blijkt gedegen onderzoek naar te zijn gedaan.

—————–

Vliegveld Luik

luikMidden in de Ardennen, bij luik, ligt een klein en nutteloos vliegveld. Er zijn plannen om dat ding uit te breiden (terwijl er ook al van die dingen bij Brussel en Aken liggen) en dus het aantal vliegtuigen te vergroten en ook des nachts te gaan vliegen.
Zoals het bos door Nedcar gesloopt wordt omdat Trivian daar om vraagt, zo is de uitbreiding van Luik de wens van Alibaba, de Chinese tegenhanger van Amazon. Zo’n honderd activisten hebben nu de betonfabriek bezet, waarmee beton voor werkzaamheden aan het vliegveld wordt geproduceerd. Meer informatie in het Frans hier

Amazon is natuurlijk ook erg, maar wordt met dank aan GroenLinks vanuit Schiphol bediend.
In Frankrijk bestaat een klinkende campagne tegen het bedrijf. Nu de Amazon Prime auto’s ook door binnensteden in Nederland rijden, verwachten we daar ook binnenkort heugelijk nieuws over te kunnen melden.

(in een volgend nummer over al die flitsbezorgbedrijven, van thuisbezorgd tot flink en gorillas: wie bezit ze en waar gaat het geld heen en wanneer hebben ze elkaar allemaal doogekonkurreerd?)