Ga naar de inhoud

Duizenden autowerkers in Turkije in staking

Sinds een maand zijn de werkers in de auto industrie in Bursa, Turkije verschillende acties gestart voor een betere CAO. Inmiddels hebben duizenden het werk neergelegd en een aantal van hun fabrieken bezet.

5 min leestijd

De protesten begonnen eind April toen de werknemers van Renault demonstraties organiseerden tegen hun vakbond Turk-Metal en tegen de CAO die deze vakbond heeft afgesloten in de Turkse auto industriesector. Turk Metal staat bekend als een ‘gele’ vakbond; een vakbond die nauw samen werkt met de Turkse overheid en werkgevers in de metaal sector (en dus niet de belangen van hun leden vertegenwoordigt).

Na verschillende weken van demonstraties besloten honderden Renault werkers zich op 5 mei uit te schrijven als leden van Turk-Metal. Echter toen deze werkers zich verzamelden om zich gezamenlijk uit te schrijven, werden ze aangevallen door rechts-extremistische leden van Turk Metal. Hierbij heeft Turk Metal ook geprobeerd om hun leden uit de nabij gelegen fabriek Tofaş (die voor Fiat produceert) in te zetten om de ontevreden werkers bij Renault te intimideren. Hiernaast een foto een van de vakbondsleden die zich wilden uitschrijven en vervolgens werden aangevallen door een militant lid van Turk Metal.

De volgende dag bleek dat de entree kaarten (elektronische kaarten die werkers moeten gebruiken om in de klokken) van 18 werkers van Renault niet meer werkten. Zodoende konden zij dus niet meer de fabriek in. In solidariteit met deze plots ontslagen werkers, stopten de arbeiders van de volgende shift in de Renault fabriek de productie. Vervolgens verzamelden de stakende werkers zich voor de poorten van de fabriek.

 

Gedurende de nachtshift die hierop volgde stopten ook de werkers uit de Tofaş fabriek de productie. Ze organiseerden een demonstratie in hun fabriek tegen de vertegenwoordigers van Turk Metal. Zie hier een video van deze demonstratie in de Tofaş  fabriek.De volgende ochtend verklaarde het management van Renault dat ze het ontslag van de 18 Renault werkers ongedaan zouden maken, dat ze de Turk Metal militanten niet meer in de fabriek zouden toelaten om de Renault werkers te intimideren en dat ze met de stakende werkers in overleg zouden gaan mbt loonsverhoging. Tegelijkertijd besloten de werkers van autofabrieken Magnetti Marelli, Otorim  en Tofaş gezamenlijk hun shift te beginnen. Ze spraken af dat als onverhoopt één van hun collega’s niet meer de fabriek in zou kunnen komen (a-la het ontslag bij Renault), niemand aan het werk zou gaan.

Afgelopen week begon er een nieuwe fase in de protesten. Sinds vrijdag 15 mei is de productie in de Renault fabriek geheel neergelegd en hebben de arbeiders van de vrijdag shift de fabriek bezet. Zoals in deze video te zien is, zit de stemming er goed in bij de bezetters. 

Op vrijdagavond hebben ook de werknemers van Tofaş het werk ook neergelegd en zijn ook in de fabriek gebleven. Zie de videos van deze acties hier en hier. Ook de werknemers van de autofabrieken Johnson Controls en Coşkunöz stopten de productie gevolgd door de arbeiders uit de Mako Magnetti Marelli fabriek. 

 

Door deze gebeurtenissen heeft Ford Otosan, een van de afnemers van de producten van deze fabrieken een vakantie van 1 dag ingelast en zijn er werknemers ontslagen om te voorkomen dat ook die fabriek bezet zou worden.

De governeur van het Bursa district heeft middels een advocaat samen met de politie chef een onderhoud met de stakende werkers van Tofas en Renault gehad.De gouverneur heeft toegezegd dat alle vertegenwoordigers van de autowerkers in het vervolg democratisch gekozen zullen worden. Ook is toegezegd dat CAO afspraken niet meer afgesloten worden zonder inspraak van alle arbeiders uit de fabrieken. Echter deze toezeggingen werden gedaan onder het voorbehoud dat de werknemers lid zouden blijven van de gele bond Turk-Metal. De stakende arbeiders hebben dit niet geaccepteerd; en gaven aan dat, aangezien ze hun lidmaatschap van de gele bond al hadden opgezegd, deze bond hen nu niet meer vertegenwoordigd. De gouverneur deed ook een toezegging mbt loonsverhoging, maar dat deze afspraak alleen gemaakt kon worden in samenspraak met de vakbond die het recht op CAO onderhandeling heeft in de autoindustrie. Wederom de gele bond Turk-Metal dus. Ook dit werd niet door de werknemers geaccepteerd. Hier is een video van de verklaring afgegeven door de stakende werkers: 

Dit alles is een historische gebeurtenis in de arbeidersbeweging in Turkije. Volgens schattingen hebben 10000 arbeiders in de regio Bursa hun lidmaatschap van de gele bond Turk Metal opgezegd. Alle acties worden autonoom, onafhankelijk van deze bond georganiseerd. De onafhankelijke metaalbond Birlesik Metal-Is , lidbond van onafhankelijke vakcentrale DISK (Unie van Revolutionaire Vakbonden) steunt de stakers, maar laat het initiatief bij de werkers zelf. In 5 bedrijven ligt de productie inmiddels stil. De auto werkers van Fiat, Renault en Ford vragen om internationale solidariteitsverklaringen in de vorm van foto’s, videos, emails. Deze kunnen worden opgestuurd naar international@birlesikmetal.org.

Meer over deze gebeurtenissen in het Engels hier

———————-

Aanvulling: Zie ook het artikel Auto struggles in Turkey: “We don’t want any unions. We have set up workers councils”uto struggles in Turkey: “We don’t want any unions. We have set up workers councils”