“Deliveroo speelt het hard”: enkele feiten op een rij
Acties van fietskoeriers van Deliveroo in Brussel… Deliveroo speelt het hard, en net daarmee tonen ze aan dat de staking geslaagd is en wél een impact had. In hun reactie geven ze ook bijzonder weinig concrete informatie. Enkele feiten.
(Bron:Bericht Koerierscollectief op Dewereldmorgen.be)
– Deliveroo zegt dat er geen dalingen van de vergoedingen zijn geweest.
Daar is geen commentaar bij nodig. Dit ontkennen heeft heel veel koeriers ziedend gemaakt, die tussen de 25 en 35 procent van hun vergoedingen verloren hebben sinds verleden zomer. Net als hun “hardwerkende koeriers die wel willen verdienen”, tegen koeriers die al een jaar of meer in weer en wind het bedrijf doen draaien.
– Deliveroo zegt 6 stakers te tellen.
Absurd. Er stonden 15-20 stakende koeriers aan het piket op de Korenmarkt, ondersteund door de vakbonden ABVV-BTB en ACV-Transcom en 30 solidaire syndicalisten, gele hesjes en anderen. Waarvoor dank!
Daarbij moeten de koeriers die staakten, maar niet naar het piket zijn gekomen, worden bijgeteld. Wij tellen dus een minimum van 30 stakers en schatten 40 stakers. Dat kan tellen voor een eerste keer.
Deliveroo zegt dat er normaal een 80-tal koeriers op zaterdagavond werken. Dat betekent dus dat de helft van het aantal koeriers heeft gestaakt gisteren. (Alhoewel Deliveroo voor gisteren veel meer koeriers heeft laten inschrijven door de sessies de hele week open te houden voor reserveringen. Terwijl die sessies meestal vrij snel volgeboekt zijn, omdat je op weekendavonden het meeste kunt verdienen.)
– Deliveroo zegt dat we werden ‘buitengegooid’ uit de restaurants waar we gingen vragen om in solidariteit met onze actie de apps uit te zetten.
De waarheid is: Deliveroo had twee bewakingsagenten ingehuurd om ons uit enkele restaurants op de Korenmarkt te houden. Helaas voor hen is dat niet gelukt, en zo’n 7 restaurants sloten de app. Enkele ketens zoals Ellis Gourmet Burger hadden wat meer overtuigingskracht nodig, maar ze hebben allemaal de app uitgeschakeld. Ook de McDo op de Korenmarkt heeft de hele avond niets geleverd (en ontevreden).
De meeste restaurants waren echter heel bereidwillig om de app tussen 19u en 20u uit te zetten, en vertelden hoe Deliveroo hen ook pluimt. Reken maar uit hoeveel winst de Deliveroo-bazen maken als ze kleinere restaurants 30 procent van het bedrag van de maaltijd aanrekenen (de klant betaalt 2 euro, en de koerier krijgt +/- 4,30 eur0).
– Was vrijdag de eerste keer dat we een mail hebben gestuurd naar Deliveroo in verband met onze klachten en met de vraag samen te zitten?
Fout. Deliveroo heeft al honderden vragen en opmerkingen gekregen van individuele koeriers. Ook tijdens de kluchten genaamd ‘ronde tafels’ die nu en dan door Deliveroo worden georganiseerd (in feite gaat het om top-down mededelingen om koeriers onder druk te zetten wachttijden bij restaurants als McDonalds te aanvaarden, want van de geuite klachten komt er toch nooit iets van.)
Als Koerierscollectief heeft de Brusselse afdeling al zéér veel mails gestuurd, gebeld etc. Net als de vakbonden (die eisen dat het bedrijf in overleg gaat met de georganiseerde koeriers). De Gentse afdeling heeft in januari ook al een mail gestuurd in verband met de verlagingen van de vergoedingen. Die is nooit beantwoord. Samen met de Brusselse koeriers zijn we persoonlijk op 10 mei naar de kantoren van Deliveroo gegaan tijdens de spreekuren. Daarop sloten ze zichzelf twee uur lang op, om niet met ons te hoeven praten.
Kortom zaterdagavond was een meer dan geslaagde actie en staking, daar waren alle aanwezigen het over eens. Praktisch alle koeriers die we aanspraken, ook diegenen die werkten (geld echt nodig / niet op de hoogte /…), steunden de actie. Er is dus potentieel tot nog grotere acties. We hebben meer gedaan dan een hoger loon gevraagd. We hebben getoond dat het de koeriers zijn die bedrijven als Deliveroo echt doen draaien. We hebben getoond dat we de multinationals pijn kunnen doen en dus niet zomaar alles moeten slikken.
Btb-abvv transport & logistiek
ACV-CSC-Transcom Weg Transport
IWGB Couriers And Logistics Branch