Campagne voor gratis OV
Openbaar vervoer kost niet niks. Maar het is wel mogelijk om er gratis gebruik van te maken. Net als parken of kinderspeelplaatsen is het niet gratis om het te realiseren en onderhouden, maar hebben we besloten dat de kosten vanuit een andere bron gefinancierd worden. In dit geval is dat vanuit de overheid, op nationaal en lokaal niveau. Dit vereist een flinke investering.
Wat houdt gratis OV in?
Openbaar vervoer kost niet niks. Maar het is wel mogelijk om er gratis gebruik van te maken. Net als parken of kinderspeelplaatsen is het niet gratis om het te realiseren en onderhouden, maar hebben we besloten dat de kosten vanuit een andere bron gefinancierd worden. In dit geval is dat vanuit de overheid, op nationaal en lokaal niveau. Dit vereist een flinke investering.
Waar betaal je dat dan van?
Het gratis maken van openbaar vervoer kost in eerste instantie ongeveer 4 miljard [1]. Dat is nog geen zesde van wat we uitgeven aan fossiele subsidies, en wat we jaarlijks uitgeven aan onderhoud en aanleggen van snelwegen [2]. De overheid maakt nu ook hoge kosten in de vorm van subsidies, maar mist ook veel kosten, omdat bepaalde bedrijven geen of te weinig belasting betalen. De vraag is vooral waar we ons belastinggeld aan uit willen geven. Kiezen we voor de reiziger, of liever voor de grote bedrijven?
Als jij wilt dat de overheid voor de reiziger kiest, onderteken of deel dan ons burgerinitiatief
Ik wil niet als fietser meebetalen aan een bus!
We hebben slecht nieuws. Je betaalt nu al mee aan de bus! En ook aan de weg waar deze op rijdt. OV wordt al deels gesubsidieerd, net als snelwegen die volledig door de overheid bekostigd worden. Het heeft onze voorkeur om de meest duurzame manier van vervoer te subsidiëren. Soms zien we dat mensen zich zorgen maken dat gratis OV tot meer bewegingen gaat leiden, en dus tot meer bussen en treinen, wat vervuilend is. Gratis OV zorgt voor minder autoverkeer, rustigere wegen en dus ook minder vervuiling. Zeker buiten de grote steden worden mensen gedwongen de auto te gebruiken, vanwege de enorme verschraling van het openbaar vervoer. Juist als we ons willen verzetten tegen onhoudbare groei, moet er een duurzaam alternatief zijn dat te vertrouwen is. Dat lukt niet zo lang we niet in ons OV durven te investeren.
Maar al die extra reizigers dan?
We hebben de logistiek om veel treinverkeer in Nederland te hebben, zo zijn onze perrons erg lang. Als je bij andere landen gratis OV wil invoeren moet je flink investeren in de infrastructuur; wij hebben het al liggen! Daarnaast zien we in eerste instantie slechts een toename van 10 tot 14% in reizigers, waarvan een significant deel uit lage inkomens [3]. Die uitbreiding kunnen we maken zonder veel spoor bij te moeten leggen, terwijl we wel de groepen ondersteunen die het openbaar vervoer het hardst nodig hebben.
Hoe kom je tot gratis OV?
Je kunt op verschillende manieren naar gratis openbaar vervoer toewerken. Zo kunnen we ervoor kiezen om eerst lage inkomens en 65+ ers te subsidiëren, en daarna te werken naar volledig gratis OV. Of om eerst gemeentelijk of provinciaal te starten, en ondertussen te werken aan onze (inter)nationale verbindingen.
Maar het allerbelangrijkste is, we komen er met jou. We laten zien dat we geen grote keuzes meer schuwen, en willen investeren in onze mensen en ons klimaat. Ben jij overtuigd? Teken of deel dan ons burgerinitiatief!
OP NAAR GRATIS OV!
Met strijdbare groet,
Renske van DeGoedeZaak
P.S. Heb je al getekend, maar wil je ons steunen in onze strijd? We moeten naar de 40.000 handtekeningen om het op de agenda van de Tweede Kamer te krijgen. Dat kost ons veel moeite, tijd en geld. Als donateur van DeGoedeZaak draag je bij aan deze campagne. Doe je mee?
[1] Dit vertelde het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat aan RTL Nieuws.
[2] Lees hier wat de kosten waren voor het aanleggen en onderhouden van wegen in 2021.
[3] Een proef in de stad Tallinn, Estland, zag op korte termijn een groei van 14%.