Ga naar de inhoud

Wat is er mis met Supermarkten?

Dit is al een ouder tekst, uit 2006. Maar omdat die wat moeilijk vindbaar was geworden (op de oude versie van de website supermacht.nl) nu nog een keer naar voren gehaald.  (Dit is een bewerkte vertaling van het dossier “What’s Wrong with Supermarkets” van de Britse organisatie Corporate Watch. Onderzoek en schrijfwerk zijn van Lucy Michaels en het Agriculture Project van Corporate Watch. Het origineel is te vinden bij corporatewatch. En hier als pdf-bestand)

2 min leestijd

(Bron: corporatewatch, vertaling supermarkt.nl)

Onpersoonlijke gangen met koopwaar, eindeloze rijen vreemdelingen en gangpaden vol verpakkingen, nepglimlachen van verveeld kassapersoneel – is er geen betere manier om aan ons voedsel te komen?

Supermarktketens oefenen een enorme macht uit over de manier waarop we ons voedsel verbouwen, kopen en consumeren. Ze bepalen ons milieu, onze gezondheid en de manier waarop we met elkaar omgaan. Deze snel toenemende invloed is nauwelijks bekritiseerd omdat consumenten de glanzende supermarktwereld ingezogen zijn met als argument dat het belangrijk zou zijn om midden in de nacht te kunnen kiezen uit zes verschillende merken spotgoedkope voorgebakken frites.

Maar langzaam keert het tij misschien weer. De verontrusting onder consumenten neemt toe over de werkelijke prijs die we moeten betalen voor supermarktvoedsel. Consumenten beginnen de krachten te bundelen met boeren en arbeiders die altijd al geweten hebben dat de ‘keuze’ in de supermarkt een slechte handel is. Deze brochure heeft als doel om mensen die actief willen worden, te helpen om het ware plaatje achter de supermarkten te zien en stelt dat het nodig is om naar alternatieven te zoeken.

Inhoud:

  1. 1. Een overzicht: Supermarkten in een notedop
  2. 2. De mantra van het goedkope voedsel
  3. 3. Het stimuleren van geïndustrialiseerde landbouw
  4. 4. Een lepeltje organofosfaten
  5. 5. Zeg maar dag tegen de winkelstraat
  6. 6. Appels uit Afrika, peren uit Peru
  7. 7. Olie in de winkelwagenwieltjes
  8. 8. Een nieuwe betekenis van het woord ‘veilig’
  9. 9. De plastic glimlach
  10. 10. Een heel land afzetten
  11. 11. “Mamma, mamma, nemen we spongebob macaroni?”
  12. 12. Keuze? Gemak? Waarde?
  13. 13. En als toetje…. wat kun je eraan doen?
  14. 14. Gereedschap (GB)