Llink zoekt ‘vergeten nieuws’

Publiek bepaalt het vergeten verhaal van… 2005
Nieuwe omroep LLiNK start zoektocht naar verhalen voor nieuw crossmediaal programma

ROTTERDAM; LLiNK start vandaag haar zoektocht naar verhalen voor het nieuwe programma Het vergeten verhaal van…. Massale ontruimingen van sloppenwijken in Zimbabwe, kinderhandel in Nederland – het zijn onderwerpen die het brandpunt van de journalistiek niet of nauwelijks halen. LLiNK wil deze onderwerpen opnieuw onder de aandacht brengen en heeft daarvoor de hulp nodig van het Nederlandse publiek. Kijkers en luisteraars kunnen namelijk zelf een vergeten verhaal aandragen. Bovendien beïnvloedt de kijker en luisteraar het programma door direct te stemmen op de vergeten verhalen. ‘Het vergeten verhaal van…’ is vanaf vandaag te volgen via www.LLiNK.nl, radio 1 en sluit af met een anderhalf uur durende themauitzending op 28 december 2005 om 20.30 uur op Nederland 3.

Als kader voor het programma dienen de thema’s van LLiNK: mondiale verhoudingen, mensenrechten, dierenrechten, natuur & milieu. Kijkers, luisteraars, betrokken wereldburgers en praktisch idealisten kunnen via www.LLiNK.nl uiteenlopende onderwerpen presenteren die volgens hen meer aandacht verdienen. Voorbeelden zijn de grote demonstraties op het Chinese platteland, de vergroening van de Sahel en de misstanden in de donssector.

Vanaf 7 oktober wordt in het radioprogramma Llinke soep (iedere vrijdagavond om 20.00 uur op Radio 1) wekelijks één van de verhalen onder de aandacht gebracht.

Op de website kunnen bezoekers ook op de vergeten verhalen stemmen. Voor 28 december volgen in totaal drie stemrondes. Na iedere stemronde verhuizen de drie verhalen met de meeste stemmen naar de slotuitzending. De eerste stemronde sluit op 17 oktober. Eén laatste verhaal wordt aangedragen door een kenner uit het ontwikkelingsveld.

Het vergeten verhaal van… is een uitwerking van het programma ‘Het lijstje van Aad’, waarin Aad van den Heuvel (oprichter van LLiNK DeNieuwe Omroep) onderwerpen aankaartte die niet of nauwelijks in de media waren geweest.

Het nieuwe programma is een samenwerking tussen LLiNK, de Dick Scherpenzeel Stichting (DSS) en OnzeWereld. DSS nam in 2004 het initiatief voor een journalistieke top 10 van vergeten verhalen. De stichting richt zich op het analyseren en stimuleren van berichtgeving over niet-westerse landen en Noord-Zuid verhoudingen in de Nederlandse media. OnzeWereld is het Nederlandse maandblad over globalisering. – Einde persbericht –

Aanvulling

Het initiatief voor het Vergeten Verhaal is oorspronkelijk afkomstig van de Dick Scherpenzeel Stichting die jaarlijks prijzen uitgeeft aan mensen die vergeten verhalen in beeld of woord brengen. Vorig jaar werd een debat gevoerd en boekje uitgebracht (hier als pdf-file) met de Top-10 van de Vergeten Verhalen

(Dit artikel was oorspronkelijk op GlobalInfo gepubliceerd door zie bericht.)