De advertentie, geproduceerd door de regisseur van "Don't Look Up", verzekert de kijkers dat Chevron "miljarden en miljarden dollars heeft om te betalen voor deze reclametijd, dit afgezaagde beeldmateriaal en deze onzin muziek".

(Door Julia Conley, Common Dreams, vertaling globalinfo.nl (dol op meer donateurs)

Over beelden die typisch zijn voor advertenties van fossiele brandstofbedrijven die zijn beschuldigd van "greenwashing" van hun praktijken, legt een nieuwe ‘viral’ video uit dat oliegigant Chevron "actief mensen over de hele wereld vermoordt" omdat het doorgaat met het winnen van fossiele brandstoffen, ondanks waarschuwingen van zowel klimaat- als energiedeskundigen.

(Toevoeging globalinfo, de video eindigt met de mededeling dat het filmpje ‘voor hetzelfde geld over Shell, BP of een van de andere oliegiganten had kunnen gaan’)

"Wij bij Chevron geloven dat er niets kostbaarder is dan het leven", zegt de voice-over over beelden van een pasgeboren baby en de moeder. "En het kostbaarste leven van allemaal is het dode soort, dat honderden miljoenen jaren onder massieve rotsen is samengeperst tot het op magische wijze olie wordt."

De parodiereclame, die donderdag werd uitgebracht, toont verder een windmolenpark, een verjaardagsfeestje van een kind, zeeleven en een pittoresk beeld van een booreiland bij zonsondergang, terwijl het verhaal uitlegt dat de olie die het raffineert en verkoopt als benzine het mogelijk maakt dat "een cool-ass tank een kleihut verplettert" en een vliegtuig "een zakenman 3.000 mijl ver brengt om met iemand te gaan eten, of wat dan ook, terwijl er broeikasgassen vrijkomen die de planeet op dit moment veranderen".

Terwijl de getoonde beelden een geïdealiseerd beeld blijven tonen van gezinnen, huisdieren en de natuur, wordt de kijkers verzekerd dat "wij bij Chevron echt geen moer geven om jou, je rare kinderen of je zielige stomme hond".

Het bedrijf heeft ook "miljarden en miljarden dollars", zegt de verteller, "om te betalen voor deze reclametijd, deze goedkope beelden en deze onzin muziek, allemaal zodat je in een catatonische toestand wordt gebracht die je één enkel feit doet vergeten: Chevron is elke dag actief bezig je te vermoorden."

De nepadvertentie werd uitgebracht weken nadat de in het Verenigd Koninkrijk gevestigde groep InfluenceMap onthulde dat de vijf grootste fossiele-brandstofbedrijven - Chevron, BP, ExxonMobil, Shell en TotalEnergies - in totaal 750 miljoen dollar per jaar uitgeven aan PR-campagnes om te doen voorkomen dat de bedrijven zich inzetten voor klimaatactie, terwijl ze slechts 12% van hun kapitaaluitgaven besteden aan koolstofarme activiteiten. (Zie hier bericht over dit onderzoek op globalinfo)

De parodie, die werd geproduceerd door filmregisseur Adam McKay, was een "verrassend eerlijke" reclame voor Chevron, aldus het Climate Ad Project.

"Normaal ben ik tegen reclame van de fossiele brandstofbedrijven, maar deze zou door iedereen op de planeet bekeken moeten worden," zei Jamie Henn, directeur van Fossil Free Media, die de beweging ondersteunt om een einde te maken aan fossiele brandstoffen door zich te verzetten tegen de propaganda van de industrie.

Samen met de video plaatste McKay, die vorig jaar de satire over de klimaatcrisis Don't Look Up regisseerde, verschillende gemanipuleerde beelden van de berichtgeving over de orkaan Ian, die deze week delen van Florida verwoestte en aan minstens 21 mensen het leven kostte.

De beelden toonden nieuwszenders die de storm het etiket Hurricane Chevron, Hurricane Exxon en Hurricane Shell gaven, verwijzend naar de waarschuwingen van wetenschappers dat de voortdurende winning van fossiele brandstoffen extreme weersomstandigheden versterkt.

pic.twitter.com/XiGmZw6rwv— Adam McKay (@GhostPanther) September 30, 2022

 

screenhurri1

 

screenhurry2