Net nu Europa zich buigt over cruciale voedselwetgeving, pompt Coca-Cola geld in de sponsoring van het Roemeense voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie. Coca-Cola is officieel 'platinum partner' van het EU-voorzitterschap geworden! Op deze manier verwerft de junkfood gigant een betere positie in het centrum van de 'Brusselse' macht.

(Bron: Overgenomen van website Foodwatch)

De politiek die rechtstreeks en ongegeneerd wordt gesponsord door dergelijke voedselreuzen, dat is toch te absurd voor woorden? Welke invloed heeft dit op de politieke besluitvorming en uiteindelijk op de inhoud van wat er op jouw bord terechtkomt?

Wat zullen Roemenië en hun officiële partner Coca-Cola bijvoorbeeld doen nu in de komende maanden cruciaal voedselbeleid op de Europese agenda staat? Denk aan de herziening van de Algemene Levensmiddelen Verordening en het besluit over een nieuw voedselkeuzelogo. Maar denk ook aan de suikerheffing voor frisdrankfabrikanten, die steeds meer steun krijgt, of de groeiende weerstand tegen de opdringerige kindermarketing van junkfood. Allemaal onderwerpen waar het belang van Coca-Cola lijnrecht tegenover het maatschappelijk belang staat.

Coca-Cola heeft misschien haar hand overspeeld met deze poging om politieke toegang te kopen. Deze misstap zou wel eens tot verandering kunnen leiden. We moeten nu duidelijk maken dat de mensen in Europa niet willen dat Coca-Cola invloed kan kopen. Het is volstrekt onaanvaardbaar dat er partnerschappen bestaan tussen hoge politieke posities en bedrijven, met name dit soort grote multinationals.

Wij staan voor een democratisch Europees beleid dat de belangen van de burgers vooropstelt. Er moet een einde komen aan de schaamteloze lobby, sponsoring en politieke invloed van de voedingsindustrie.

Sluit je aan bij de eis om de Coca-Cola's van deze wereld uit het hart van de Europese politiek te weren. Teken onze e-mailactie!

Lees de volledige tekst van de e-mailactie