Pedro Friere schrijft op Freedom News over de havenstaking in Portugal, die spectaculair begon in November toen flexwerkers actie ondernamen in Setubal. Hieronder nieuws van die en andere bronnen over de havenstaking die ook internationaal van belang is, en waar internationale bonden solidariteit mee toonden.

(Bron en foto’s Freedom News en andere (zie onderaan))

In Portugal was het afgelopen jaar sprake van incidentele dokwerkerstakingen, een situatie die de meerderheid van de bevolking grotendeels was ontgaan.

Op 5 november hebben de havenarbeiders van de haven van Setúbal (een kleine havenstad ten zuiden van Lissabon) een algehele staking afgekondigd (en geen beperkte, als gebruikelijk is) en gedemonstreerd aan de ingang van de haven, waarbij ze de toegang blokkeerden en niemand meer in en uit lieten. In andere havens werd uit solidariteit overgegaan tot het weigeren van overwerk..

Dit leverde meteen een grote aandacht op vanwege de rol die de haven speelt voor de AutoEurope fabriek van volkswagen. Volkswagen zette druk op de overheid om in te grijpen, nadat ze eerder al had gedreigd naar elders te vertrekken omdat ze geen plek hadden om hun voorraad auto’s te stallen. Waarop de verantwoordelijk minister voor Zeevaart een open brief opstelde waarin ze haar steun voor de eisen van de havenarbeiders uitsprak, ze opriep om te onderhandelen en verklaarde dat het tijd werd om af te stappen van de flexcontracten. Volgens de havenautoriteiten was er echter geen sprake van precaire arbeidsverhoudingen. Volkswagen ging verder in de aanval door agressief op zoek te gaan naar andere havens zoals Leixões (bij Porto).

In de reguliere media werd een tamelijk hysterische campagne tegen de dokwerkers gevoerd, die de nationale economie zouden schaden en buitenlandse multinationals het land uit zouden jagen. (Zie de Engelse samenvatting van het stuk Modder in de Haven op fedbook)

Portugal 3Vervolgens gaf de regering de politie op 22 november opdracht om op te treden tegen de stakers, om bussen met stakingsbrekers binnen te kunnen loodsen.

De eisen van de stakers waren simpelweg dat ze een vast contract zouden krijgen, op basis van een collectieve overeenkomst. De staking bleef ook na de politieacties van kracht en Duitse arbeiders bij Volkswagen kwamen in actie om solidariteit te betuigen.

Uiteindelijk werd vlak voor kerstmis een voorlopig akkoord bereikt met de stakers, waarbij 56 flexwerkers een vast contract kregen aangeboden. De ‘overwerkweigering’ in de havens van Lissabon, Setúbal, Sines, Figueira da Foz, Leixões, Caniçal (Madeira), Ponta Delgada en Praia da Vitória (Azoren) werd tot het eind van de maand volgehouden. Al die tijd had Volkswagen zijn auto’s niet af kunnen voeren en er stonden zo’n  20.000 vehikels op transport te wachten.

Zie ook: op labournet.de (Duits)
en over einde staking op euronews (Eng)
En verklaring van internationale solidariteit van internationale bonden
en uitleg (engels) van arbeidshistoricus Raquel Varela

 media 1990945 setubal dockers Hero