Ga naar de inhoud

Over anti-consumptie acties (Broeinest 20 nov.)

Dolgedraaide productie, consumptie en reclame. Daar hebben veel mensen last van en het zorgt voor grote schade aan mens en milieu. Maar wat kan er tegen gedaan worden?

1 min leestijd
Placeholder image

(20.00 uur, Plantage Doklaan 10-12 Amsterdam
www.broeinest.info zaal open 19.30 uur)

Zaterdag 25 november is de jaarlijkse Niet Winkel dag. Ook in Nederland wordt op minstens 7 plekken meegedaan. Dick Verheul van Omslag komt daarover vertellen en uitleggen wat het effect van deze campagne is.
De niet winkel dag is bekritiseerd (oa. door de bedenkers van de ‘Steel Alles Dag’) omdat deze elitair zou zijn – veel mensen zouden bijvoorbeeld best wat willen kopen maar kunnen het niet – en omdat die uit zou gaan van een verkeerde analyse.
Er zijn ook andere campagnes tegen consumptiedrift. Het Broeinest laat er een aantal de revue passeren, door wat spetterende filmpjes en websites te tonen, en probeert elk op z’n merites te beoordelen. Zoals daar zijn, naast de Niet-Winkel-dag: Reverend Billy die de koffieketen Starbucks bestookt met religieuze ceremonies: Yomango, die pleit voor de creatieve onteigening, en de Britse Vacuum Cleaner die het shoppen aanbidt. Hoe zit het trouwens met de anti-reclamebeweging in Nederland, en zijn de weggeefwinkels niet gewoon het perfecte antwoord?!

20 november: over anti-consumptie acties
20.00 uur, Plantage Doklaan 10-12 Amsterdam
www.broeinest.info zaal open 19.30 uur.

(Dit artikel was oorspronkelijk op GlobalInfo gepubliceerd door Broeinest.)