Hippe bezorgdienst Gorillas vestigt internationaal hoofdkantoor in Amsterdam en krijgt er in de rechtbank van langs in Berlijn.

(Door globalinfo.nl, die best wel donaties wil, foto van actie in Amsterdam)

Gisteren (17 november) moest het bedrijf bakzeil halen bij de arbeidsrechter in Berlijn. Het bedrijf mag niet verhinderen dat het personeel een ondernemingsraad vormt (en eigenlijk gaat het om het recht om een vakbond te vormen bij het bedrijf).

In de afgelopen maanden was het in Berlijn voortdurend tot stakingen en acties gekomen van personeel - er werken in Berlijn zo’n 2000 mensen voor het bedrijf, 75 % daarvan zijn fietskoeriers of ‘riders’ zoals ze internationaal zijn gaan heten. Hun rechten en arbeidsomstandigheden zijn erbarmelijk, en als ze daartegen protesteren, worden ze ontslagen. In oktober werden in Berlijn zelfs 350 koeriers in een klap ontslagen.

De laatste troef die het bedrijf inzette om de formele organisatie van het personeel te dwarsbomen, was te verklaren dat elke van de 18 opslaglocaties (bij de hipsters: ‘warehouses’) een apart bedrijf vormt. Daarom zou een centrale personeelsvertegenwoordiging onterecht zijn. Dit argument sneuvelde bij de rechtbank om de formaliteit dat het bedrijf deze verandering van de structuur niet tijdig aan het personeel had medegedeeld. Op dinsdagavond waren riders en sympathisanten massaal naar een protestbijeenkomst in Kreuzberg gekomen (het waren ‘ruim meer dan de verwachtte 200 deelnemers’).

Dat de strategie van het bedrijf om formele redenen spaak liep, is wel zorgwekkend. Het zou betekenen dat als het bedrijf zijn personeel wel goed informeer over de nieuwe structuur, ze wel gelijk zou kunnen krijgen. “In dat geval kiezen we 18 ondernemingsraden” vertelde een van de actievoerders aan dagblad TAZ, “dat is ook beter voor ons netwerk”. Maar het is duidelijk dat dat ook veel meer organisatiewerk vergt.

De koeriers die als ondernemingsraad gekozen waren, werden door het bedrijf aangeklaagd met de eis dat ze per persoon 10.000 euro boete zouden krijgen als de verkiezing voor de OR door zou gaan (en bij niet betalen zes maanden celstraf). Het loon bij Gorillas is 10,50 per uur!

In een kennelijke poging om zich nog onzichtbaarder te maken voor het woedende personeel, is het internationale hoofdkantoor, in de vorm van een holding (zeg een zuiver financiële eigendomsconstructie) naar Amsterdam verplaatst. (Zie berichtgeving in dagblad TAZ)

Toevallig, of niet was daar aan de Stadhoudershade 5 woensdag een protestactie voor de deur van solidaire koeriers in Amsterdam

Vakblad distrifood meldt op 8 november dat Flitsbezorger Gorillas verandert in Nederlands bedrijf

Distrifood verwijst naar haar Duitse collegatijdschrift LebensmittelZeitung en diens conclusie: "De Duitse vakpublicatie speculeert dat de overgang fiscaal interessant is, veel internationale bedrijven zijn om die reden op papier Nederlandse bedrijven. Daarnaast zou de overgang ook de wettelijke inspraak van werknemers in Duitsland worden ingeperkt. (! cursivering door globalinfo). Distrifood vindt dat ‘fiscaal en qua regelgeving interessant’.

Het bericht besluit met de constatering: "Gorillas is momenteel actief in 10 steden, te weten: Amsterdam, Arnhem, Den Haag, Groningen, Haarlem, Leiden, Nijmegen, Rotterdam, Tilburg en Utrecht. Na Duitsland is Nederland het belangrijkste marktgebied van de Duitse flitsbezorger."

Meer over locale vestigingen bij Drimble

Het bedrijf groeit snel naar allerlei andere landen, en heeft onder andere investeringen gekregen van het Franse supermarktconcern Casino.

Strategie

Het bedrijf meldt op de eigen website trots dat “Gorillas exists to create a world with immediate access to your needs. We are not business people building a delivery company—we are delivery people building a business.”

Wat het bedrijf eigenlijk verkoopt is dat luie mensen met teveel geld binnen 10 minuten (!) hun spullen thuisbezorgd kunnen krijgen.

Gorillas market zichzelf als een ultraphip bedrijf waar te gekke dingen kunnen. In Amsterdam reden de koeriers afgelopen maand bijvoorbeeld met de melding dat het bedrijf ‘queer steunt’ (sorry, natuurlijk in het Engels dan). Het is een bedrijf waar expats en migranten makkelijk werk vinden. Maar de beloning en de arbeidsomstandigheden zijn erbarmelijk.

In Berlijn wordt veelal geroepen dat het bedrijf geboycot moet worden. Anderen benadrukken dat de strijd voornamelijk gaat om verbetering van de arbeidsomstandigheden. En natuurlijk zijn de individuele koeriers zelf niet het probleem en moet iedereen ergens werken om niet te verhongeren. Maar dat dergelijke platformbedrijven verder nutteloos zijn, en zelfs schadelijk, de binnensteden overnemen en kleine winkels en restaurants wegconcurreren, is ook duidelijk.

Zie website ‘Radical Riders’ in Nederland: https://radicalriders.nl/