Ga naar de inhoud

Duurzaam schijten op extreemrechts in Duitsland

Verkiezingen in aantocht levert per definitie onsmakelijke taferelen op, maar die in Duitsland slaan weer eens alles. Gelukkig kan er gerecycled worden.

2 min leestijd

‘upcycling’ noemt de nieuwsbrief van de milieudrukkerij het.

“In de Duitse federale verkiezingscampagne is er helaas steeds meer drukwerk met bruine ideeën en extreem-rechtse slogans. Onze partner Goldeimer heeft een zowel sociale als ecologische oplossing gevonden voor wat te doen met rechts-populistische flyers en posters: 100% gerecycleerd toiletpapier! Want: Hate is for assholes.”

Het toiletpapier wordt verkocht en de opbrengst gaat in zijn geheel naar het Cura-fonds, voor slachtoffers van rechs geweld.

{youtube}1r6ervftfHM{/youtube}

Zie ook een Nederlands stukje op linkedin.

Moeten wij er nog aan herinneren dat toen een moedige eenzame demonstrant in Den Bosch bij een bijeenkomst van de verwarde fascist Bidet vorig jaar niets anders deed dan er met een doosje gaan staan waar je de flyers kon deponeren (‘oud papier hier’) hij vervolgens mishandeld werd door de beveiligers van de politicus, die vervolgens niet werden vervolgd?

Maar in Duitsland gaat dat dus beter. Daar is een georganiseerde campagne nu, om de zure flyertjes van partijen als de AFD op te halen en af te leveren zodat ze gerecycled kunnen worden tot WC-papier. Goed idee voor de volgende verkiezingen? Hoewel de leus “Hass ist fur’n Arsch” zich moeilijk in het Nederlands laat vertalen, moet dat toch lukken.

Zie meer over de campagne op de website scheisspapier.de

De campagne heeft al 5000 euro voor het slachtofferfonds opgeleverd. Het is een project van Goldeimer, een “non-profit project uit Hamburg-St.Pauli. Door de verkoop van toiletpapier en de exploitatie van composttoiletten voeren wij campagne voor de toegang tot sanitaire voorzieningen wereldwijd. Naast ons enthousiasme voor defecatie, vinden wij dat bedrijven ook de plicht hebben verantwoordelijkheid te nemen voor sociale kwesties en stelling in te nemen. Wij willen een duurzame, eerlijke zakenwereld tot stand brengen waar alle mensen gelijkelijk van profiteren, ongeacht godsdienst, huidskleur, geslacht, nationaliteit of taal.” Meer op www.goldeimer.de