De afgelopen weken hebben boeren in het Zuid-Oosten van Frankrijk hevig actie gevoerd. Vliegvelden, fabrieken, snelwegen en hele steden zijn militant geblokkeerd. Waar gaat het om?

(Door Kees Hudig/globalinfo Foto pitou 2 cc/flickr, en please steun globalinfo.nl voor meer van dit soort berichten)

Het speelt vooral in de regio Occitanië, tot aan de Spaanse grens in de Pyreneeën. Daar zijn geen mega-boerderijen en enorme arealen monocultuur, maar vooral kleine en middelgrote boeren. Het landbouwbeleid (van de EU en Frankrijk) is grotendeels gericht geweest op de grote jongens met enorme omzetten, want die hebben ook de overhand in de grote boerenbond FNSEA. Om kleinere boeren te compenseren zijn er door de EU toegestane vormen van subsidie voor bijvoorbeeld speciale omstandigheden die voor extra onkosten zorgen voor de boeren (denk aan gebieden met droogte, of bergen). Het gaat om een totaalbedrag van 1 miljard voor boeren in wat genoemd wordt de «zones agricoles défavorisées» (ofwel ZAD, niet te verwarren met de speciale ontwikkelingszones zoals bij het vlieggeld van Nantes, met dezelfde afkorting).

Nu heeft de EU geëist van Frankrijk dat ze een nieuwe plattegrond van het land inleveren met een demarcatie van welke gebieden specifieke steun zouden moeten krijgen en welke niet. Daarover wordt al sinds 2013 touwgetrokken. De nieuwe minister van landbouw Stéphane Travert heeft een voorstel ingediend, en toen dat bekend gemaakt werd, begon deze golf van protest. Volgens het nieuwe voorstel zullen ( volgens Le Monde)  meer dan 1000 gemeentes slachtoffer kunnen worden van deze nieuwe plattegronden, waarvan 181 in Tarn-et-Garonne en veertig procent van de gemeentes in Haute-Garonne. (waar de protesten fel zijn).

De Franse president Macron, zoals bekend meer bankier dan boer, is voorstander van een neoliberaal afknijpbeleid ten aanzien van landbouw, en wil subsidies helpen afbouwen (zie stuk op foodlog daarover)

In het hele gebied is de armoede groot. In sommige gezinnen is het inkomen 350 euro per maand. Traditioneel werd er vaak buitenshuis gewerkt naast de boerderij, maar die werkgelegenheid is veelal verdwenen naar lage lonenlanden. Lokale producenten worden weggespoeld door producten in de supermarkten die veel goedkoper geïmporteerd kunnen worden omdat ze op grote schaal door agro-industrie gemaakt worden. Zoals wijn uit Australië of Chili.

Maar voorlopig hebben ze nog niet opgegeven en is de vlam dus goed in de pan geslagen.

Op 24 januari zijn zo’n 1000 boeren in Montauban (Tarn-et-Garonne) begonnen met blokkades van wegen en op 29 januari hebben ze daar een ZAD uitgeroepen, een verwijzing naar de bezette ZAD in Notre Dame des Landes in Bretagne. Volgens de boeren betekent het nu: zone agricole à défendre. De acties vonden navolging en de jonge-boeren-bond Jeunes Agriculteurs (JA) en anderen zijn openlijk mee gaan doen ook in andere departementen (Tarn, Gers, Haute-Garonne, Lot et Aude).

Voorlopig hoogtepunt waren de acties afgelopen woensdag in en rond Toulouse. Daar werden snelwegen geblokkeerd, en zelfs de vliegtuigfabriek van Airbus en het vliegveld van Toulouse. Toulouse zelf, een flinke stad, was tegen de avond volledig geblokkeerd. Op woensdagmiddag stond er in Parijs een gesprek gepland tussen de minister en afgevaardigden van de boeren. Van dat gesprek zal mede afhangen hoe het verder gaat met de acties...

Er zijn geweldige foto’s van de acties, overal zijn de boeren creatief bezig met hun tractoren en deponeren mest, bergen zand, puin etc. op wegen en trainrails. Al die foto’s zijn gecopyrighted en mogen we dus niet overnemen (ik heb laatst een kapitaal moeten overmaken naar zo’n afpersbureau...) dus ik volsta met links naar lokale bronnen in Frankrijk en dan moeten jullie zelf maar even klikken:

Check deze bij Toulouse.

Bewegend beeld hebben we ook: hier uitleg voor de eigen brandende barricade in Miramont

Eerder al was dit het beeld

En nog meer beelden hier

Paralysie totale

Ze verklaren desnoods lange tijd te blijven

Colere

Ondertussen in de Aude

Mercredie Noir: zwarte woensdag

Ziehier de snelweg rond Toulouse

Saintes (Charente Maritime) was maandag ook niet echt goed bereikbaar

Hier op de A62

En de snelweg A64 kun je ook beter niet nemen

Overigen:

Biologische boeren doen het beter dan ‘reguliere’en nemen langzaam maar zeker in aantal toe. Maar overschakelen is moeilijk en duur voor boeren.

Eerder (vorig jaar al) hebben boeren in Colmar de lokale Lidl-vestiging gekocht om daar voortaan hun eigen producten te verkopen

----------

Correctie: de naam van de minister van landbouw is Stéphane Travert (er stond Stéphane Le Foll, maar dat was in de vorige regering)