Ga naar de inhoud

Profiteren van inflatie door bedrijven

Er is niet niet één enkele oorzaak te noemen voor de inflatie, die in maart een jaarcijfer van 8,5% bereikte. Dat is de snelste prijsstijging sinds 1981. Er zijn aanhoudende problemen met de toeleveringsketens, stijgende prijzen voor grondstoffen en een beperkt aanbod. Er is een krappe arbeidsmarkt, waardoor de kosten voor arbeid stijgen. En in veel sectoren is er een inhaalvraag als gevolg van de pandemie. Maar er bestaat ook iets als bedrijfswinst.

6 min leestijd

(Een vertaling van Inflation profiteering door Judd Legum van zijn nieuwsbrief Popular Info, vertaling door globalinfo.nl, plaatje pxfuel)

Geconfronteerd met stijgende prijzen, hadden bedrijven drie opties: 

  • 1. Bedrijven zouden sommige of alle kosten kunnen absorberen, waardoor de winsten dalen
  • 2. Bedrijven zouden de toegenomen kosten kunnen doorberekenen aan consumenten, waardoor de winsten relatief gelijk blijven
  • 3. Bedrijven zouden hun prijzen kunnen verhogen tot boven hun eigen verhoogde kosten, waardoor hun winsten stijgen

De meeste bedrijven hebben enthousiast voor optie 3 gekozen. In 2021, “stegen de bedrijfswinsten vóór belasting met 25% j-o-j tot 2,81 biljoen dollar.” Dit was “de grootste jaarlijkse stijging sinds 1976.” De winst na belasting steeg zelfs nog dramatischer, met een stijging van 37% op jaarbasis, meer dan op enig ander moment sinds de Fed de winst begon bij te houden in 1948. Vóór 2021 bereikte de bedrijfswinst in 70 jaar één keer 13% in een kwartaal. In 2021 bedroeg de bedrijfswinst meer dan 13% in elk kwartaal.

De buitengewone winststijging bewijst dat “buitensporige prijsstijgingen op zijn minst gedeeltelijk verantwoordelijk zijn voor de stijgende inflatie”. Isabella Weber, hoogleraar economie aan de Universiteit van Massachusetts Amherst, vertelde NPR in februari dat “bedrijven hebben opgeschept over hoe ze erin zijn geslaagd de inflatiecurve voor te zijn, hoe ze erin zijn geslaagd de prijzen meer dan hun kosten op te drijven en als gevolg daarvan deze recordwinsten hebben behaald.” Weber merkte op dat deze winsten werden behaald door bedrijven die “hun prijzen met meer dan de kosten hebben verhoogd”.

Sinds februari is de inflatie verder toegenomen. Veel van ’s lands grootste detailhandelaren maken van de situatie gebruik om hun winsten op te blazen, zo blijkt uit een nieuw onderzoek van Accountable.us.

Amazon verhoogt winst met $12 miljard in 2021, zegt dat het prijzen moet verhogen in 2022

In februari kondigde Amazon aan dat het “de prijs van zijn jaarlijkse Prime-abonnementen in de Verenigde Staten zou verhogen van 119 dollar naar 139 dollar per jaar”. (Maandelijkse abonnementen gingen ook omhoog, van $12,99 naar $14,99.) Het bedrijf zei dat dit nodig was “om de stijgende kosten van arbeid en transport in zijn distributienetwerk te compenseren.” De prijsverhoging is op 24 maart ingegaan.

Maar Amazon deed het in 2021 buitengewoon goed met de oude prijsstructuur. Zijn netto-inkomen steeg met 12 miljard dollar – van 21,3 miljard dollar in 2020 naar 33,4 miljard dollar in 2021. Een deel van die stijging was te danken aan Amazons investering in een bedrijf voor elektrische auto’s, Rivian Automotive (het bedrijf waarvoor Nedcar dat bos in Brabant sloopte, weet u nog, vert.). Maar de netto bedrijfsopbrengsten stegen nog steeds met $2 miljard – van $22,9 miljard in 2020 naar $24,9 miljard in 2021.

In maart 2022 kondigde Amazon aan dat het 10 miljard dollar zou spenderen aan de aankoop van eigen aandelen, een maatregel bedoeld om de aandelenkoers te verhogen. De nieuwe CEO Andrew R. Jassy kreeg ook een vergoedingspakket van in totaal $212.701.169. De verhouding tussen Jassy’s beloning en de gemiddelde Amazon werknemer, die 32.855 dollar verdient, was 6.474 tegen 1.

Costco verhoogt prijzen over de hele linie, vergroot winst met $1 miljard

(Costco is een Amerikaanse groothandelsketen op basis van lidmaatschap, met vestigingen in elf landen, vert.)

Afgelopen mei klaagde Costco over “inflatoire factoren”, waaronder “hogere arbeidskosten, hogere vrachtkosten, hogere transportvraag… en, in sommige gevallen, hogere grondstofprijzen”. CFO Richard Galanti zei dat consumenten prijsstijgingen moesten verwachten voor papierwaren, aluminiumfolie, vlees, plastic producten, frisdrank, kaas, gebotteld water, en rotisserie kip. In december zei Costco dat de prijzen in zijn winkels “tussen de 4,5 en 5% zijn gestegen“. Het bedrijf is van plan zijn lidmaatschapsgeld in 2022 of 2023 met $5-10 te verhogen.

De prijsverhogingen dekten echter niet alleen de gestegen kosten van Costco. Ze hebben ook Costco’s bottom line vetgemest in zijn fiscale jaar 2021, dat afgelopen augustus eindigde. Costco’s prestaties waren “record-brekend” met meer dan $ 5 miljard winst – $ 1 miljard meer winst dan in het fiscale jaar 2020. De winsten zijn blijven stijgen. In Costco’s laatste kwartaal, dat eindigde op 13 februari 2022, boekte het bedrijf een winst van $1,3 miljard, een stijging ten opzichte van $915 miljoen een jaar eerder. 

Costco gaf in zijn boekjaar 2021 ook $5,75 miljard uit aan dividenden voor aandeelhouders, tegen $1,48 miljard het jaar daarvoor.

Lowe’s “betere productprijzen” zorgen voor enorme winststijging

Lowe’s (detailhandelketen, vert.) wist zijn marges te verhogen in zijn boekjaar 2021, dat eindigde in januari 2022. Het bedrijf schreef de hogere marges toe aan een “betere prijsstelling van producten ten opzichte van de kosten“. Met andere woorden, Lowe’s verhoogde de prijzen met meer dan de stijging van de kosten.

De hogere prijzen zorgden voor een grote winststijging. Lowe’s rapporteerde 8,4 miljard dollar winst voor het fiscale jaar 2021 – een stijging van 2,6 miljard dollar ten opzichte van het voorgaande jaar. Lowe’s gaf in 2021 ook $15,1 miljard uit aan het terugkopen van aandelen en dividenden.

Vooruitkijkend naar 2022 verwacht Lowe’s te kunnen genieten van “de aanhoudende voordelen van onze nieuwe prijsstrategieën.” Terwijl het verwacht dat de totale omzet vlak zal zijn, voorspelt het “dat de winst met ongeveer 8% tot 13% zal groeien.”

TJX zegt dat inflatie een “grote kans” is om prijzen te verhogen en genoot “record” winsten in 2021

TJX, het moederbedrijf van TJ Maxx, Marshalls, HomeGoods, en andere merken, beschreef “inflatoire prijsverhoging[en]” als “een grote kans.” In een telefoongesprek met investeerders in februari 2022 zei CEO Ernie Herrman dat ondanks “de druk op de vracht- en loonkosten,” de “prijsstrategie voor de detailhandel zeer goed werkt.” Herrman zei dat hij er daarom vertrouwen in had dat TJX “onze winstgevendheid kan blijven verbeteren wanneer de macro-omgeving normaliseert.” Herrman schepte op dat het bedrijf “zeer gezonde marges” had die “echt voor een groot deel werden gedreven door de prijsstrategie.”

TJX had in 2021 een winst van 3,28 miljard dollar, tegen slechts 90,4 miljoen dollar in 2020. Hoewel het cijfer voor 2020 vertekend was door de pandemie, was de 3,28 miljard dollar een “record” voor het bedrijf. Het bedrijf gaf ook $1,25 miljard uit aan dividenden en $2,17 miljard aan het terugkopen van aandelen, wat ook records waren.

AriZona iced tea kost nog steeds 99 cent

Niet elk bedrijf heeft ervoor gekozen de inflatie uit te buiten om de winst te verhogen.

Aluminium prijzen zijn “verdubbeld in de laatste 18 maanden.” In de laatste twee decennia is de prijs van hoge fructose maïssiroop verdrievoudigd. Maar de prijs van een 23-ounce blikje AriZona ijsthee is nog steeds 99 cent. Dat is dezelfde prijs als toen het product in 1992 op de markt kwam.

Hoe is dat mogelijk? Don Vultaggio, de oprichter en voorzitter van AriZona vindt het prima om iets minder geld te verdienen. De 23-ounce blikjes blijven winstgevend. 

“Ik ben toegewijd aan die prijs van 99 cent – als het tegenzit, trek je de broekriem aan,” vertelde Vultaggio aan de LA Times. “Consumenten zitten niet te wachten op nog een prijsverhoging door iemand zoals ik.”

Hoewel Vultaggio de prijzen niet opkrikt zoals zijn concurrenten, gaat het hem persoonlijk nog heel goed. Hij en zijn twee zonen bezitten samen 100% van het bedrijf en hebben een geschat gezamenlijk vermogen van 4 miljard dollar.