Nieuws en achtergronden over globalisering, economie, politiek & actie

Guy Debord (1931-1994): Het Dagelijks Leven Is De...

Guy Debord (1931-1994) staat bekend als de Franse auteur, filmer,  maatschappijcriticus en oprichter van het tijdschrift Internationale situationniste(IS). Hij maakte naam met zijn spektakeltheorie. Maar de situationistische theorievorming zou niets zijn zonder diens analyse van het dagelijks leven. Onder invloed van het boek Critique de la vie quotidienne (1947, nadien verder uitgewerkt en waarin de opkomst van de consumptiemaatschappij onder handen wordt genomen) van de Franse socioloog en filosoof Henri Lefebvre (1901-1991), ontwikkelde Guy Debord, samen met zijn vrienden, een radicale kritiek op het alledaagse leven en wat dat met zich meebrengt aan vervreemding.

Lees meer

Reflecties over utopisch denken

Vijfhonderd jaar na het verschijnen van ‘Utopia’ treedt een aantal Nederlandstalige commentatoren in het voetspoor van Thomas More. Waarheen die sporen precies leiden blijft ook voor deze heren een twistpunt omdat het ‘Utopia’ een zeer multi-interpretabel boek blijft. Toch is ‘Andersland’ een reader die in zijn geheel aanzet tot het aanscherpen van reflecties over utopisch denken.

Lees meer

Simone Weil: Boksen met Marx

Simone Weil lezen is als het ware aanwezig zijn op een intellectuele boksmatch tussen een jonge vrouwelijke auteur die de vrijheid zeer hoog in het vaandel voert en de geschriften van Marx waarin hij en zijn volgelingen vaak zwaar, maar altijd zeer to the point getackeld worden. De nagelaten teksten die door Johnny Lenaerts keurig vertaald zijn geven een mooi beeld van het zoekende denken van een jonge filosofe die in de jaren 30 vragen aansneed rond onderdrukking en vrijheid die een kleine eeuw later nog steeds zeer relevant zijn.

Lees meer

Het Pauperparadijs

Het is een boek. Het was een voorstelling in Veenhuizen in 2016. En in 2017. Het wordt een voorstelling in Carré in juli 2018. Het verhaal is gebaseerd op ware gebeurtenissen. Het gaar over Het Pauperparadijs.

Lees meer

Zelfrijdende Auto. Een Volgend Kanker Plan

In het kader van de bestrijding van de klimaatcrisis wordt het gebruik van fossiele brandstof in de ban gedaan. Op zich een goede zaak. Het raakt ook voertuigen met een benzine- of dieselmotor. Dus werpt het groene kapitalisme zich op een zogenaamd duurzaamheidselement wat het autorijden aangaat, zoals de zelfrijdende auto. Dat kan een elektrische gedreven voertuig zijn of een dat op ‘biobrandstof’ rijdt. Het cynisme is wat het laatste aangaat Tota(a)l.

Lees meer

Links en toch van voetbal houden?

Met het wereldkampioenschap mannenvoetbal dringt de vraag zich op: ook linkse mensen kijken voetbal – In Nederland door omstandigheden wat minder -, maar kan dat ook zonder schroom of schuldgevoel? Of is het ene voetbal het andere niet? Mickaël Correia schreef er, in het Frans, een boek over: Histoire populaire du football, een volksgeschiedenis van het voetbal. Hij werd over dit boek geïnterviewd op de website npa2009.org, en wij vertaalden het voor u. Erg specifiek Franse referenties hebben we weggelaten.

Lees meer

Trouble # 14: knokken om zelfbeheer

Het video-project Trouble (van subMedia) heeft een special gemaakt over linkse 'bevrijde gebieden'. Met een theoretische saus overgoten door de commentaarstem (zet de ondertiteling aan), krijg je van binnen te zien hoe het er aan toegaat bij de ZAD in Frankrijk, de Wet’suwet’en territories in Canada (waar ze zo'n pijplijn willen aanleggen), en bij de kraakbeweging in Ljubljana,  Slovenië. Hierbij een vertaling van de intro (English version at bottom)

Lees meer

Opstand in de Rif: “Zijn jullie een regering of een...

De overgrote meerderheid van de Marokkanen in België en andere Europese landen zijn afkomstig uit de Rif-regio. Elke familie in de Rif heeft wel iemand die ergens in een Europees land woont. Waarom deze massale migratie van de Riffijnen in de jaren ’60 en ’70? Waarom zijn de huidige Riffijnse jongeren zo ontworteld? Ze zijn hier niet welkom maar ook daar niet. Om dit te begrijpen lees je best het boek ‘Opstand in de Rif’.

Lees meer

Identiteitspolitiek of klassenstrijd?

Wat is de toekomst van links? Met o.a. Ewald Engelen (hieronder de aankondiging van de website van pakhuis de zwijger). Voor degenen die de linkse antiracistische strijd in Groot Brittannie hebben gevolgd, klinkt dit natuurlijk als een discussie uit de jaren 1950. Misschien kan iemand wat vertellen over het werk van het Institute of Race Relations  en hun uitmuntende tijdschrift Race & Class. Leest er eigenlijk nog iemand Stuart Hall?. Willem Schinkel waarschijnlijk wel (zie hieronder). (donderdag 28 juni, 20.00 Grote zaal, Pakhuis de Zwijger Amsterdam)

Lees meer

Waarom betalen multinationals haast geen belastingen?

Zopas verscheen een uitgebreide wetenschappelijke studie over de belastingsstrategieën van multinationale ondernemingen (MNO’s).  Met hun titel, The Missing Profits of Nations, bekennen de auteurs (*1) kleur: elk miljard belasting dat deze bedrijven niet betalen is ten koste van het algemeen welzijn. Een andere aanwijzing dat deze onderzoekers zich terdege bewust zijn van de maatschappelijke functie van universitair onderzoek is dat ze al hun gegevens (paper, exceltabellen, programma’s, presentatie…)  ter beschikking stellen van het publiek (zie hier).

Lees meer

De Echte ‘Casseurs’ Aan Het Werk

Achter Het Staatsgeweld, Het Geweld Van Het Kapitaal. De Echte ‘Casseurs’ Aan Het Werk. De staat en voor hem de overheid en voor haar de regering wijst geweld af als het komt van kanten waarvan het niet gediend is, zoals de linkse zogeheten ‘casseurs’ (van ‘casser’ = breken, stukslaan). Zij gooien, vaak in het zwart gekleed en met bivakmutsen op, ruiten van banken in of slopen overheidsrelikwieën. Ik ben tegen vernielingen, altijd al geweest, en hoewel ik de symboolwerking begrijp, denk ik dat het de zaak, fundamentele maatschappijverandering, geen goed doet. Maar ik ga mij daarover niet opwinden, want wat mijn woede opwekt, is wat die nette staten, die nette overheden, die nette regeringen allemaal vernielen in binnen- en buitenland.

Lees meer

In Memoriam Marc Ogeret

Afgelopen maandag 4 juni is de Franse zanger Marc Ogeret op 86-jarige leeftijd gestorven. Hij was een magistrale chansonnier en muzikant, die ongeveer in zijn eentje verantwoordelijk is voor het vastleggen van historische revolutionaire muziek.

Lees meer

Waar is het geld?

Pe a moni de? is het Sranantongo voor ‘Waar is het geld? Dat is de vraag die de Nederlandse bankadviseur Hans Moison zich stelde toen hij een jaar directielid was van De Surinaamsche Bank in Paramaribo. Dat viel bij sommige gezagsdragers niet in goede aarde. Na één jaar vertrok hij weer. Noodgedwongen. Hij hield echter een zeer merkwaardig en lezenswaardig (dag)boek bij over Suriname achter de schermen van de macht. Een unicum.

Lees meer

Geweldloosheid als stoplap

Eva Rovers heeft een boek geschreven met adviezen over actievoeren. Ze wil dat mensen in opstand komen tegen onrechtvaardige zaken, en geeft daarvoor aanwijzingen. Het is lang geleden dat er zo’n tekst in de boekwinkels is gekomen. Helaas zijn de aanwijzingen niet altijd even revolutionair. Zo maakt ze een dogmatische claim dat de activiteiten alleen ‘geweldloos’ mogen zijn, anders zouden ze niet werken. Het is een claim die niet alleen onterecht is, maar die onder de huidige omstandigheden ook enorm contraproductief kan zijn.

Lees meer