Nieuws en achtergronden over globalisering, economie, politiek & actie

Soundtrack voor de revolutie: Een interview met Nico van Apeldoorn

In deze nieuwe rubriek over (protest)muziek heb ik als aftrap Nico van Apeldoorn (74 jaar) geïnterviewd. Hij is naast dichter, schrijver, uitgever, uitbater (hij was oprichter en eigenaar van café Ketje Exopotamië) toch vooral een activist. Hij is actief geweest als provo, en muziek en dichten heeft hij altijd ingezet om de maatschappij kritisch onder de loep te nemen. Onlangs verscheen er een nieuw boek van zijn hand Power Songs - Columns over historische protestsongs.[*]

Lees meer

Buiten de Orde Nr 4 2022

Het kwartaalblad kwam nog net op tijd, in de laatste dagen van 2022 bij de abonnees in de bus. Sinds jaar en dag verschijnt Buiten de Orde, orgaan van de Vrije Bond (maar met een eigen redactie) elke paar maanden en is te koop of te abonneren tegen een bespottelijk laag bedrag.

Lees meer

Eduardo Galeano: Kinderen van de Dagen

De Uruguayaanse schrijver en ‘bewegingshistoricus’ Eduardo Galeano overleed op 13 april 2015. Veel van zijn boeken zijn ook in Nederlandse vertaling verschenen. Maar dat geldt niet voor een van zijn laatste werken, Children of the Days: A Calendar of Human History uit 2013.

Lees meer

Ongehoord

Met enige verbazing las ik het bericht dat D66’er Tjeerd de Groot een journalist en cameraman van Ongehoord Nederland tegenover een aantal Tweede Kamer bezoekers voor “fascisten” uitmaakte. Wat niet verbaasde, was dat hij kort daarna zijn woorden introk. In dit land houden we van benoemen, behalve als het over extreemrechts gaat, want zodra je daar spijkers met koppen slaat, lopen ze zielig de uitzending uit, of doen zelfs aangifte, zoals bovengenoemde journalist Jonathan Krispijn vlak na het voorval deed. De slachtofferrol, die kennen ze op rechts wel.

Lees meer

Een antifascistische Pinokkio

Guillermo del Toro’s versie van het vele malen verfilmde verhaal van Pinokkio is sterk en heeft een onverwachte politieke lading. Het is een film voor kinderen. Maar volwassenen zullen er ook veel uit kunnen halen. De film heeft veel te bieden.

Lees meer

Politieke Partijen – Rechts Noch Links En Willekeurig Inwisselbaar

De tekst is al meer dan een halve eeuw oud, maar kan nog steeds gelezen worden, te weten: De transformatie van de democratie (1967, Nederlandse vertaling 1971) van de hand van Duits-Italiaanse ketterse marxistische politicoloog Johannes Agnoli (1925-2003). Hij verwoordt daarin onder meer het volgende: ‘Het parlementaire regeringsstelstel is de weerspiegeling van de reducering van antagonisme [fundamentele belangentegenstellingen] tot pluralisme’(p.26). ‘Dit pluralisme formaliseert zich en de politieke partijen worden willekeurig verwisselbaar’ (p. 41)..

Lees meer

De allerlaatste Igor Cornelissen

Vorig jaar, op 13 maart 2021, overleed Igor Cornelissen, 85 jaar oud, na een leven als journalistiek chroniqueur van de radicaal linkse geschiedenis. Hij heeft meer dan dertig jaar lang voor Vrij Nederland verhalen opgediept van sleutelfiguren in de Nederlandse linkse politiek. Maar hij heeft ook zijn eigen leven in boeken vastgelegd, in een reeks van vijf lijvige memoires die een feest zijn om te lezen. Zijn laatste, vijfde deel,  Mijn Opa Rookte Ook een Pijp verscheen in 2020.

Lees meer