Ga naar de inhoud

Zembla: Waardeloze keurmerken

Zembla maakte een uitzending over de inflatie van keurmerken, in dit geval voor palmolie. Met ‘verantwoorde soja’ is precies hetzelfde gaand. Het keurmerk suggereert dat het wel snor zit, terwijl de werkelijkheid geheel anders is. De tactiek van multiantionals om van lastige campagnes van consumenten af te komen, waarbij ze worden geholpen door systeemondersteunende (en -afhankelijke) NGO’s

 

Bekijk hier de uitzending

1 min leestijd
Placeholder image

Palmolie

Koekjes, bakolie, zeep, chips, ijsjes, shampoo: je kunt het zo gek niet bedenken of er zit wel palmolie in. Plantaardige olie, staat er dan op de verpakking. Afkomstig uit tropische landen als Maleisië en Indonesië. Daar wordt het regenwoud gekapt om plaats te maken voor enorme palmolieplantages.

Bevolking verdreven

Machtige palmolieproducenten verdrijven de bevolking van hun land. Het oerwoud dat zorgt voor eten en drinken wordt vernietigd. Gelukkig is er ook duurzame palmolie, afkomstig van plantages die de natuur en de mensen die er wonen sparen.

Keurmerk duurzame palmolie

Een keurmerk garandeert het duurzame karakter van deze palmolie. In dat keurmerk zitten onder meer het voedingsconcern Unilever en hulporganisatie Oxfam Novib. Door deelname aan het keurmerk wil Oxfam Novib erop toezien dat de palmoliebedrijven goed omgaan met het milieu en met de mensenrechten in de gebieden waar de palmolie geproduceerd wordt. Maar gebeurt dat ook? Hoe hard is dat keurmerk eigenlijk? Zembla bezocht in Maleisië de palmolie plantages en sprak de slachtoffers van de palmolie-industrie.

 Lees ook het nieuwsbericht :Keurmerk duurzame palmolie in praktijk waardeloos

Samenstelling en regie: Sander Rietveld
Research: Norbert Reintjens
Eindredactie: Kees Driehuis
Zembla –  Shampoo met een luchtje – 14 oktober 2011 om 21.20 op Nederland 2.