Wereldnummer van Buiten de Orde verschenen

Het kwartaalblad Buiten de Orde is ongeevenaard als het gaat om gedegen Nederlandstalige informatie over de globaliseringsbeweging en aanverwante thema’s. Met het net uitgekomen lentenummer wordt dat nog eens bewezen.

Buiten de Orde pakt wederom uit met een heel interessant nummer.

Als gebruikelijk bevat het blad een mengsel van bewegingsgeschiedenis en – deels vertaalde – artikelen over actuele zaken. Sommige stukken zijn al eerder verschenen (bijv. Radicale Democratie, in Ravage en hier op site) of op websites (Italië en de Strategie van de Spanning, Eurodusnie). Andere verschijnen hier voor het eerst, of voor het eerst vertaald, zoals het befaamde stuk van Arundathi Roy, naar aanleiding van haar toespraak op het WSF in India.
Verder veel aandacht voor Benjamin Barber en zijn boeken. Een uitgebreid stuk van Jenny Walry, Links Verzet Heruitvinden in Postmoderne Tijden, probeert uit te vissen wat we aanmoeten met de aanzwellende crisis van het kapitalistische wereldsysteem.
Verder nog een interview met twee leden van de weerbarstige doe-het-zelfband The Ex, en een essay van kunstenaar Didi de Paris over kunstwerken en commercie. Naast nog veel andere thema’s ook een filosofische poging om het dillemma van de moderne tijd te ontwarren (langer leven, korter werken en toch het gevoel steeds meer opgejaagd). Van de hand van Johny Lenaerts.

Enkele stukken zoomen nader in op de Duitse radicale geschiedenis. Zoals een bespreking van het boek Vesper Ennslin, Baader. Daarnaast is er een integrale vertaling van het hoofdstuk over de toekomst van de autonome beweging uit het schitterende boek Autonome Bewegung. Ook is er een bespreking van dat boek en een uitgebreide terugblik op de grenskampen-acties. Als uitsmijter is er de bijlage Weg met het Empire! Laat de Lente Komen! Dat is de vertaling van de eerste helft van het openingshoofdstuk van het Britse (jaar)boek Do or Die. En dat gaat op z’n beurt over de geschiedenis van de radicale ecologische actiebeweging in het Verenigd Koninkrijk. Zeer inspirerend geschreven.

Schaft de nieuwe Buiten de Orde dus aan! Voor de belachelijke prijs van 2,50 euri in de betere boekhandel te koop of te bestellen bij Redactie Buiten de Orde, Postbus 1338, 3500 BH Utrecht, tel 030-2945438, email: vrijebond@antenna.nl. Een abonnement kan ook, voor 15 euri of meer, op gironr. 5495473 ovv. Abonnement Buiten de Orde.

Op de website van BdO staan oudere artikelen.

(Dit artikel was oorspronkelijk op GlobalInfo gepubliceerd door Globalinfo.)