Roundup Tegen Over Zijn Rechters. Monsanto, Het Doorlopende Schandaal

De Franse journaliste en filmregisseuse Marie-Monique Robin vertolkt al jaren het verzet tegen de vorm van ‘ecocide’ (vernietigen van het ecologische milieu) veroorzaakt door het topproduct van Monsanto. Sinds de laatste jaren groeit de bezorgdheid over de gevaren van ’s werelds meest gebruikte bestrijdingsmiddel in velden en tuinen: glyfosaat (het werkende bestanddeel van Roundup).

(Door Thom Holterman, oorspronkelijk verschenen op Libertaire Orde)

In 2015 heeft het Internationaal Agentschap voor Kankeronderzoek (CIRC) het ‘waarschijnlijk carcinogeen’ voor de mens verklaard, wat in tegenspraak is met de Amerikaanse (EPA) of Europese gezondheidsinstanties (EFSA, ECHA) die de veiligheid van de Roundup van Monsanto, een krachtig herbicide met glyfosaat als werkzame stof, hebben gewaarborgd.

marierobin

Marie-Monique Robin heeft haar onderzoek uit 2008 uitgebreid naar de gevaren van giftige producten van het Amerikaanse bedrijf (Le Monde selon Monsanto, de titel van de film en het boek). In haar nieuwe boek Le Roundup face à ses juges (en de bijbehorende film; ‘Roundup tegenover zijn rechters’) laat Marie-Monique Robin het gevaar van glyfosaat zien dat nog groter is dan gevreesd. Wereldwijd maakt het de bodem, planten, dieren en mensen ziek of dood omdat het onkruidverdelgingsmiddel overal aanwezig is: water, lucht, regen, bodem en voedsel. Het product is kankerverwekkend en is ook een hormoonontregelaar, een krachtig antibioticum en een verbinder van (zware) metalen. Dit heeft geleid tot schadelijke effecten die hier zijn gedocumenteerd door indringende interviews met slachtoffers in de Verenigde Staten, Argentinië, Frankrijk en Sri Lanka, maar ook met veel wetenschappers.

Het boek onthult een van de grootste gezondheids- en milieuschandalen in de moderne geschiedenis. Het toont hoe, gelet op de onmacht of het gebrek aan bereidheid van agentschappen en regeringen om er een einde aan te maken, het wereldwijde maatschappelijk middenveld zich mobiliseert: in oktober 2016 werd het Internationaal Tribunaal Monsanto in Den Haag gehouden, waar rechters en slachtoffers het middel Roundup onderzochten in afwezigheid van Monsanto, dat weigerde deel te nemen aan het proces. Deze rechtszaak, die het boek van Robin zijn rode draad gaf, leidde tot een onderbouwde juridische mening, die de misdaad van ‘ecocide’ zou kunnen erkennen, waardoor het mogelijk zou worden om de leiders van de verantwoordelijke bedrijven te vervolgen.

[Aldus de aanbiedingstekst van het boek; bewerkt en vertaald door ThH.]

ROBIN, Marie-Monique, Le Roundup face à ses juges. Monsanto, le scandale continue, Éditions La Découverte, Paris, 2017; meer informatie, klik HIER.

[Over de ‘Monsanto Boys’, klik HIER.]