Margin Call: Werkelijkheid “veel erger”.

Margin Call is een hollywood blockbuster over de crisis. “Een grote investeringsbank op Wall Street dreigt failliet te gaan aan de vooravond van de kredietcrisis. De film beschrijft de cruciale 24 uur waarin de bankmedewerkers zowel goedschiks als kwaadschiks hun bedrijf proberen te redden). De film ging begin dit jaar in de VS in premiere, en draait nu in Nederlandse bioskopen.

Wat de titel betreft, een margin call is (volgens de uitleg op wikipedia over opties): Om de risico’s te beperken eist de beurs dat er voldoende onderpand aanwezig is om eventuele verliezen te kunnen financieren. Dit noemt men de margin die men aan moet houden. Op het moment dat dit bedrag onvoldoende is gaat men over tot een zogenaamde margin call, waarbij men vijf dagen de tijd heeft om tekorten aan te zuiveren voordat de bank gaat liquideren. De term margin call heeft overigens betrekking op het bericht dat men ontvangt, en heeft verder niets te maken met callopties. In de professionele handel wordt vaker de term haircut gebruikt om het bedrag aan te duiden dat men moet aanhouden ter dekking van optieposities.

1 min leestijd
Margin_Call_New_Poster

De werkelijkheid is “veel erger” dan de film

Vorige week bezocht Peter Verhaar op uitnodiging van Follow the Money de film Margin Call. “De werkelijkheid is veel erger en cynischer” voor Dagblad De Pers de ‘geldfilm’  Margin Call gezien.  Hoogleraar financiële geografie Ewald Engelen zat naast mij en wij waren het eens: het is een realistische film over de parasitaire wereld van het grote geld binnen Investment Banks. (zie verder bespreking op website FTM)

Meer info over de film en trailers

Bioskopen in Nederland waar de film draait.

Recensie NOS: Genoeg Macht om het Systeem te Ontwrichten.