Heathcote Williams, 75 jaar

De Britse dichter, pionier-kraker en veel meer, Heathcote Williams is op 1 juli gestorven

Heathcote Williams is 75 jaar oud geworden. Die jaren heeft hij onder andere besteed aan het schrijven van indringende teksten over politiek (en sociaal) zeer relevante zaken.

Zijn gedicht ter lengte van een boek Autogeddon, over de terreur van de automobiel en de verbrandingsmotor was een mijlpaal. De boekuitgave door uitgeverij Jonathan Cape, rijk geïllustreerd, bereikte een groot publiek. Daarna werd de tekst in een soort documentaire voorgelezen door acteur Jeremy Irons en op tv vertoond. En muzikant Julian Cope maakte een plaat naar het boek.

Een ander boek-gedicht-project dat hoge ogen gooide, was Whale Nation, dat het drama van de walvissenslachting op de agenda zette… (clip)

Heathcote Williams was een echte ‘68er, maar dan van de Britse tak, en is nooit opgehouden revolutionair te zijn en revolutionair te dichten (iets anders bestond er volgens hem niet). Zijn werken veroorzaakte vaak veel ophef en waren allerminst beleefd en beschaafd, en dat was ook zijn bedoeling. Hij was dol op scheldwoorden  en haatte alles dat conservatief en rechts was, met name Thatcher, het koningshuis en Boris Johnson.

Hij is ook zijn leven lang vertegenwoordiger gebleven van de kraakrepubliek Frestonia, die in de jaren 1977 in de Londense wijk Kensington werd opgericht. Dat ligt naast de laatst afgebrande woontoren Grenfell Tower. En zoals een biografische schets in de Financial Times besluit: “That disaster would not have happened in Williams’s ideal republic.”

Williams deed zelf ook met plezier aan acties en demonstraties mee, en werd meermaals opgepakt, zoals toen hij Buckingham Palace met de spuitbus bewerkte vanwege de executie van Michael X in Trinidad in 1975.

Het laatste lange werk dat Williams maakt kwam vorig jaar uit en ging over het Amerika van Trump.

Eentje van eerder, maar Williams op zijn best, over wat anarchie werkelijk is en het belang van midden op straat dansen van demonstranten

{youtube}qdGH_zhLmeg{/youtube}