Wie zich afvraagt waarom de vakbondsdemonstratie in Brussel afgelopen zaterdag uitliep op hevige confrontaties met de politie doet er goed aan onderstaand filmpje te bekijken waarin dokwerkers vertellen wat er aan zit te komen voor hun werk in de havens.De nieuwe (de)regulering is de wens van de scheepvaartconcerns, die toestemming willen krijgen om zelf schepen te lossen. Dit zal dan gebeuren met onderbetaald eigen personeel dat al op de schepen meevaart. Los dat het volgens de dokwerkers zeer onveilig zal zijn, zal het de lonen verder drukken. Geen wonder dat dokwerkers in Europese havens zich met hand en tand willen verzette.

(foto Sérgio Sousa, muurschildering ter ere van dokwerkers in Alcântara)

Ze vertellen in de film dan ook dat ze met gemak "Europa dicht kunnen maken" door alle havens af te sluiten.

De nieuwe (de)regulering is al twee keer eerder geprobeerd, in de tijd van de welbekende Eurcommissaris Bolkestein, maar liep toen dood op fel verzet van de havenwerkers.

In de film is ook sprake van eerdere solidariteitsacties met Portugese dokwerkers. Het ging toen om internationale solidariteit met een groep ontslagen dokwerkers uit de haven van Lissabon. Na 2 jaar staking behaalden ze in februari een grote overwinning (de 47 dokwerkers werden weer aangesteld en er kwam een nieuw collectief contract).

Belangrijk onderdeel van de strijd was een staking van twee uur die in vele Europese havens werd uitgevoerd. Daardoor kwam er eindelijk schot in de zaak (bericht in het Portugees) en hier nog een

Over de Troika zie: http://www.troikawatch.net/nl/

Zie over de nieuwe havenrichtlijn ook een stuk op de website Ander Europa