Ga naar de inhoud

Alles over het 2.Dh5-festival (27-29 jan. Utrecht)

Van vrijdagavond 27 januari tot en met zondagavond 29 januari voltrekt zich in Utrecht het 2.dh5-festival over “methoden en technieken om de wereld te veranderen”.

24 min leestijd
Placeholder image

Op de website is alle achtergrondinfo te vinden en een uitgebreid programma. De infotelefoon heeft het nummer: 06-10682889

Het begint vrijdagavond in collectief café De Baas met een alarmavond gevuld met recente opstandige campagnes in binnen- en buitenland. Wat zijn de geheimen achter een geslaagde actie? Welke functie vervullen heiligen en kerkelijke rituelen? Hoe demonstreert een boom? Van 12-04 uur is in Acu ook nog de reguliere vitamine disco

Zaterdagochtend om 10.00 uur in Moira wordt dan met een plenaire bijeenkomst het workshopprogramma gestart. Naast wat algemene mededelingen voltrekt zich dan een debat over ‘lokaal radikaal’ (zie verderop). Vervolgens begint het programma met workshops (in Moira, de zaal van ACU, de kelder van de Kargadoor en – afdeling praktische opstandigheid – in De Baas. Ondertussen zijn er multimedia-vertoningen in ’s lands grootste politieke Boekhandel de Rooie Rat, die voor de gelegenheid ook op zondag open zal zijn. Des avonds is er (naast diner in Acu), op zaterdag feest op de Gruttersdijk). En in Acu voltrekt zich als gewoonlijk Kitty (oa. boze dames met gitaren).

Des zondags is er een tweede ronde workshops, waarna om 16.00 uur weer een plenaire afsluiting gebeurt in Moira, waar ook wat woorden vuilgemaakt zullen worden aan (oude, nieuwe en autonome) media. En waar collectief bedacht zal worden of en hoe dit samengeschool voortgezet moet worden. Dacht je dat het dan afgelopen was? Welnee, alweer diner in Acu en dan nog (vanaf 21.00 uur) films in Acu ism. Pasthei.

In het café van het ACU (Voorstraat 71) zal de gehele tijd een infobalie zijn.

Zie www.2dh5.nl voor locaties, precieze tijden, etc.

——————————–

Dan hieronder hetzelfde nog eens gedetailleerd en met info over de workshops:

Politiek café ALARM (vrijdag 27 januari, 21.00 De Baas)

ALARM, het politieke café van het ACU, bijt op vrijdagavond 27 januari de spits af van het 2Dh5-festival in Utrecht. Politiek café Alarm zal op de openingsavond van het festival gaan kijken naar de noodzaak en achtergronden van het festival en een tipje van de sluier oplichten van verschillende workshops. Dit alles natuurlijk met leuke filmpjes, een goede sfeer en een lekker drankje. Voor de eerste keer is Politiek Café Alarm op locatie, namelijk in Eetcafé de Baas (Lijnmarkt 8)

Multimedia geschiedenis in Boekhandel Rooi Rat: Radicale geschiedenis vastleggen (za/zo hele dag) Oudegracht 65

Kan de geschiedenis van politieke strijd vastgelegd worden, op zo’n manier dat er een goed beeld gegeven wordt, dat weergeeft wat zich werkelijk afgespeeld heeft? In boekhandel de Rooie Rat (die bij uitzondering ook op zondag open zal zijn) is een aantal multimediaproducties te zien die een poging daartoe doet. De CD-rom Genova Il Libro Bianco heeft foto’s, tekst en geluiden vergaard over de befaamde demonstraties tegen de G8-top in Genua in de zomer van 2001. De CD-rom vertoont een plattegrond van de stad Genua. Door op plekken op die plattegrond te klikken, krijg je informatie over wat er daar gebeurden. De CD-rom zat ingesloten bij een tijdschrift met dezelfde naam dat dezelfde dagen uitvoerig documenteerde. De CD-Rom Geschichte Wird Gemacht werkt ook met een ‘interactieve plattegrond’. Je krijgt daardoor informatie over de geschiedenis van het Berlijnse stadsdeel Kreuzberg. De nadruk ligt op de sociale strijd in de buurt, met name de kraakbeweging en de soms hevige ‘Strassenslachte’ (rellen) in de buurt. Shaping San Francisco heeft als ondertitel “A Multimedia Excavation of the Lost History of San Francisco”. Op de CD-rom vind je 2000 foto’s, bijna 1000 artikelen en meer dan 100 video en audio-fragmenten. Elke buurt van de stad San Francisco krijgt hierbij z’n deel en ook hierbij ligt de nadruk bij de politieke geschiedenis en bewegingen die de stad en de buurt gevormd hebben. Verder zijn er twee disks die bij boeken over posters horen. Het Duitse standaardwerk Hoch Die Kampf Dem verzamelt ’20 jaar affiches uit de autonome beweging’ en op de bijbehorende cd-rom staan 3000 posters. Het onlangs in Nederland uitgekomen boek “Met Emmer en Kwast” verzamelt “veertig jaar Nederlandse actieaffiches (1965- 2005)”. Op de cd-rom staan zelfs 7500 affiches! Dit alles kunt u op computerschermen bekijken in Boekhandel de Rooie Rat, Oude Gracht 65 Utrecht

Radio workshop

Zaterdag 28 januari van 13.30u.-15.00u.: Radio workshop, door enkele vrije radiozenders. Tijdens de workshop komen aan bod: * Hoe zet je een stream op/ hoe maak je internetradio? * Jingles maken. * Interviewtechnieken. * Hoe maak je een reportage? * Gebruik van md speler/ editten/ uitzenden. We beginnen met uitleggen hoe je een stream maakt. Daarna zal iemand iets vertellen over hoe je mensen interviewt en hoe je een reportage maakt. Er wordt uitgelegd hoe je een interview opneemt op een md speler en vervolgens worden mensen op pad gestuurd om een korte reportage te maken. Als iedereen weer terug is worden de reportages met z’n allen beluisterd en voorzien van commentaar. Tot slot laten we zien hoe je een interview op de computer edit en uitzendt. Daarnaast kun je leren hoe je een jingle maakt. Tijdens het festival wordt door de vrije radiozenders internetradio gemaakt zodat mensen die niet naar Utrecht komen toch kunnen volgen wat er gebeurt. Er worden interviews uitgezonden en reportages gemaakt en er is muziek. We maken radio op zaterdag 28 januari van 13.00u.-18.00 uur, met een eventuele uitloop naar 20.00 u. Daarna wordt de hele uitzending herhaald. Op zondag 29 januari zijn we van 13.00u.-16.00u. te beluisteren. Mensen die mee willen doen met radio maken tijdens het festival kunnen contact met ons opnemen via: wanklank@gmail.com.

———————————————————–

Programma workshops: (zaterdag en zondag overdag)

“Lokaal radicaal” (tijdens plenaire opening, za 28, 10-12.15 Moira)

Wat is de succesformule voor het bestaan van lokale politieke groepen? Het komt in Nederland niet enorm vaak voor dat lokale politieke groepen voor langere tijd een positie weten op te bouwen in een stad. In veel gevallen komt na verloop van tijd de klad erin, of moet men zich door gebrek aan medewerkers volledig richten op het overeind houden van het eigen project. Er zijn echter ook voorbeelden van lokale groepen die in de loop der tijd uitgroeien tot inspirerende vrijplaatsen, en die naast het in stand houden van lokale projecten ook nog tijd hebben om deel te nemen aan landelijke activiteiten en samenwerkingsverbanden. In deze workshop willen we de dilemma’s en mogelijkheden van lokale politieke groepen bespreken. Als het even meezit willen we de succesformule ontdekken voor het opzetten van dynamische en goedlopende lokale groepen. Om het debat hierover op gang te brengen hebben we uit drie verschillende steden mensen uitgenodigd die actief zijn of waren in lokale initiatieven, die langere tijd succesvol zijn geweest of nog steeds zijn. Een activist uit Amersfoort komt vertellen over het inmiddels gestopte project “Autonoom Centrum” in dezelfde stad. Jarenlang was dit Autonoom Centrum een inspirerend sociaal centrum in een stad waar daarvoor in feite niet zoveel gebeurde op politiek- activistisch gebied. Naast lokale activiteiten nam men ook deel aan landelijke projecten. Uit Gent komen twee mensen van de anarchistische beweging vertellen over de al sinds jaar en dag bloeiende anarchistische beweging in deze stad, die haar invloed tot ver buiten Gent doet gelden. Hoe komt het dat er in Gent een inspirerende activistische beweging bestaat, die in andere Vlaamse steden veel zwakker is? Uit Leiden komt een activist van het plaatselijke sociale centrum “Uberflex Multipleks” vertellen over de activiteiten van deze nog jonge vrijplaats. De Multifleks is binnen een jaar uitgebouwd tot een vrijplaats met een goedlopend eetcafé, filmhuisproject, internetcafé en locatie voor info-avonden. Daarnaast is men landelijk actief op het thema woonstrijd.
Bij deze workshop komen de volgende vragen aan de orde:
* Hoe kun je er voor zorgen dat er lokaal (weer) wat politieks opbloeit; van welke omstandigheden en voorwaarden is dit afhankelijk?
* Hoe voorkom je dat je vervolgens helemaal verzuipt in het overeind houden van je eigen project;
* Hoe voorkom je dat ‘vrijplaatsen’ subculturele ghetto’s worden;
* Hoe kun je er voor zorgen politiek actieve mensen aan te trekken en zowel interessant te blijven voor mensen die minder in het subculturele plaatje passen;
* Hoe is de verhouding tussen praktische lokale activiteiten en politieke ideeënvorming;
* Zijn weggeefwinkels of low-budget eetcafe’s goede initiatieven om de drempel tot een
Vrijplaats lager te maken?
* Moet een keuze gemaakt worden tussen lokaal actief zijn of landelijk actief zijn, of kan dit allebei? Tijdens de workshop zullen de mensen uit Gent, Amersfoort en Leiden hun project kort presenteren en op de probleemstelling van de workshop ingaan. Vervolgens zal er ruim gelegenheid zijn voor onderlinge discussie.

Activisten en conflicten.(za 28, 13.30-15.30 Moira)

Conflicten. Iedereen heeft ze. Ook activisten! Ze kunnen gaan over feiten, belangen, waarden, iets structureels, relaties enzovoort. Ze kunnen gaan tussen vrienden, vijanden, medeactivisten. Ze kunnen groot, klein, on- of ontzettend belangrijk zijn. Het gaat me hier niet om de conflicten met ‘de staat’, de consumptiemaatschappij enzovoort, maar over conflicten die we hebben met mensen met wie we samen werken en/of leven. Conflicten zullen er altijd zijn en daarom gaat het er niet om hoe we ze weg kunnen krijgen, maar juist om HOE we met die conflicten omgaan. Er zijn tal van processen, vaardigheden en grondprincipes waardoor de kans enorm vergroot wordt dat we naar uitkomsten toewerken die meerwaarde hebben voor alle betrokken partijen. Het lijkt vaak taboe in onze bewegingen om naar dit soort dingen te kijken, maar ondertussen wordt er veel tijd ‘verkwist’ doordat negatieve gevoelens en spanning de werksfeer en acties bepalen, tot splitsingen leiden enzovoort. Dit komt zelden ten goede aan wat we willen bereiken. Persoonlijk vind ik het ook niet erg overtuigend dat we een ‘betere’ wereld willen, maar er zelf ‘binnenshuis’ vaak een zooitje van maken. Politieke strijd gaat voor mij samen met de strijd jezelf net zo kritisch te bekijken en te veranderen als de buitenmaatschappij. De workshop geeft een goed idee over hoe we nu meestal met conflicten omgaan en welke andere manieren mogelijk constructiever, coöperatieve en effectiever kunnen zijn. (In)leider: Saskia Kouwenberg

Een ander NSF is mogelijk (zondag 29 10-12.00 Moira)

Discussie over basisgroepen en het sociaal forum Het voorbereidingsproces van het tweede Nederlands Sociaal Forum (NSF), dat van 19 t/m 21 mei 2006 plaatsvindt in Nijmegen, heeft net als tijdens de vorige editie een aantal grote vraagtekens opgeroepen rond de inhoudelijke en organisatorische opzet van dit evenement. Inmiddels is duidelijk geworden dat, ondanks de brede kritiek, de richting van dit NSF toch weer in sterke mate door een kliekje van betaalde NGO- mensen wordt bepaald. Dit betekent dat we ons geen illusies hoeven te maken over het belang van het NSF voor de sociale bewegingen. Daarom wil een groep betrokkenen van het Nijmeegs Platform zich met name richten op basisgroepen, nieuwe ontwikkelingen en projecten die ook na het NSF een bijdrage leveren aan het lokale, landelijke en wereldwijde verzet. Enkele mensen van het Nijmeegs Platform zullen eerst een korte inleiding verzorgen over de achtergronden van het fenomeen ‘sociaal forum’ en de actuele stand van zaken rond de organisatie van het NSF 2006. Daarna is er discussie aan de hand van onder andere de volgende vragen:
* Welke rol zouden basisgroepen kunnen spelen in het NSF?
* Op welke manier zouden basisgroepen een inhoudelijke bijdrage willen leveren?
* Wanneer geconstateerd wordt dat het NSF onvoldoende mogelijkheden biedt, organiseren we dan zelf een ’tegen-NSF’?

Basisgroepen: Organiseren van onderop (za 28, 13.30-15.30 kelder Kargadoor)

In alle samenlevingen bestaan basisgroepen. Opvallend is dat in West-Europa deze groepen in bepaalde periodes veel voorkomen (1900 1930 en 1965 1985) en in andere tijden minder. Nu gaan we weer een bloeiperiode tegemoet.
Schuilholen
Zoals veel burgers het platteland opzoeken om te ‘vluchten’, zo hebben veel basisgroepen zich de laatste twee decennia in Nederland afgekeerd van de rest van de samenleving. Soms om zich beter te organiseren. Soms om aan te geven dat dat niet hun wereld is. Politiek en bedrijven regelen in toenemende mate bezuinigingen, uitverkoop en winst. Leugens en verkooppraatjes bepalen het beeld naar buiten. Er is met name in het Westers kapitalisme sprake van een neergaande spiraal en politiek en ondernemers weten geen oplossingen. Die oplossingen voor een andere wereld komen vanuit groepen die zich niet inlaten met (huidige) corrupte heersende klieken. Wanneer de Zapatistas in hun ‘Zesde Verklaring’ politieke partijen uitsluiten, dan doen zij dat om besmetting te voorkomen en geen discussies te voeren over voorbije zaken. In hun pamflet roepen zij op om contact met ander basisgroepen te zoeken. De schuilholen te verlaten, noem ik het. Blijkbaar is het tijd. Tijd voor initiatieven. Tijd om leiders in Westerse landen te laten merken dat hun tijd voorbij is. Basisbewegingen uit alle landen nemen het voortouw voor die andere wereld. Denken en doen Het is juist om te weten in wat voor tijd we leven.
Miljoenen mensen weten dat niet en reageren vanuit spontane kansen en belemmeringen die zij tegenkomen. De eerste constatering is dus geen voorwaarde voor acties en succes. Waar kennis toe bijdraagt is de insteek waarmee acties worden ondernomen, Blijven en houden we ons klein en afzijdig en steken wij ons vingertje op of bepalen wij hoe de toekomst eruit gaat zien. Leiding Leiding geven houdt in dat je staat voor de maatschappelijke opdracht die je (in het klein) uitvoert. We blijven niet manoeuvreren in de marges van de samenleving. Overal waar mogelijk maken (basis)groepen duidelijk hoe een andere samenleving eruit ziet. In de huidige periode hebben Westerse politici de opdracht de bevolking uit te knijpen en eronder te houden.
Balkenende, Bush en Blair verkopen die onderdrukking met ‘angst voor terrorisme’ en politieke afrekeningen. Basisgroepen maken een samenleving met andere uitgangspunten. De Westerse parlementaire democratie schaffen zij af. Basisgroepen maken nieuwe structuren, waarvan bijvoorbeeld de huidige Zapatistas-organisatie er een is. De workshop wordt gehouden in discussievorm. Verwijzingen, achtergronden en artikelen worden op papier gezet. Inleiding door Rob Groenhuijzen, politicoloog

Zelfzorg strategieën en biopolitiek (za 28, 16-18.00 Dwars)

In de 18e eeuw ontstond het denken in termen van een bevolking. Voorheen hielden heersers zich vooral bezig met het beschermen en uitbereiden van hun territorium. De opkomst van handel en het vergaren van rijkdom, maakte ook de inwoners onderwerp van waardering in termen van productiviteit en geld. Er ontstonden technieken en mechanismen om de bevolking te controleren, administreren en te verbeteren. De medische praktijk kreeg een prominente rol in het besturen van de bevolking. Er waren allerlei ziekten die een bedreiging vormden voor de bevolking. De medische praktijk ontwikkelde technieken zoals vaccinaties, verbreden van straten, verplaatsen van kerkhoven en slachthuizen naar de rand van de stad. Niet het verbeteren van de gezondheid van individuen was het grootste belang, het ging om een gezonde bevolking die de basis is van een gezonde economie. Dit stukje geschiedenis vormt een basis voor het ontstaan van een eugenetica apparaat. Het eugenetica apparaat is een verzameling verhandelingen, instituten, architectonische vormen, regulerende beslissingen, wetten, administratieve maatregelen, wetenschappelijke uitdrukkingen, filosofische, morele en filantropische voorstellen, met het doel de biologische samenstelling van de bevolking te verbeteren. De moraal van de productiviteit staat de productie van verschillende eugenetica mechanismen toe, zoals euthanasie op wilsonbekwamen en pasgeborenen. In combinatie met ontwikkelingen op het gebied van de genetica onstaan nieuwe mechanismen zoals: pre-natale diagnostiek in combinatie met abortus, genetisch screening alvorens het kiezen voor kinderen en eiceldonatie van vrouwen met gewenste eigenschappen. Het eugenetica apparaat heeft invloed op hoe mensen zichzelf vormgeven, de identiteit die mensen aannemen, de kansen en mogelijkheden die mensen voor zichzelf zien in hun leven. Een reactie op dit sterker wordende apparaat is het ontwikkelen van zelfzorg technieken, een ethiek waarmee de machtsrelatie tot het eugenetica apparaat vorm gegeven kan worden. Werkplaats Biopolitiek wil deze workshop aangrijpen om enerzijds de instrumenten te beschrijven die Michel Foucault aanreikt om zelfzorg technieken te ontwerpen. Anderzijds willen we voorbeelden geven van manieren waarop mensen en organisaties zelfzorg technieken hebben weten in te zetten tegen de hegemonie van het eugenetica apparaat. Hierbij denken we aan het herconstrueren van concepten omtrent psychiatrische aandoeningen, het inzetten van communicatie guerilla, het analyseren van biomacht en het herconstrueren van de machtsrelatie tot de genetische revolutie. Tevens zouden we de workshop willen benutten om elkaars ervaringen met zelfzorg ten aanzien van genetica te delen. We kunnen kijken of er mogelijkheden zijn elkaars strategieën te verbeteren of te ondersteunen. Deze workshop wordt verzorgd door Werkplaats Biopolitiek http://www.biopolitiek.nl

Moderne arbeidsstrijd en het opbouwen van tegenmacht: de mogelijkheden van vakbonden en syndicalisme (Za 28, 16-18.00 Moira)

Één van de mogelijke strategieën voor het opbouwen van een tegenmacht is het gebruik van permanente landelijke organisaties. Waarom richten activisten geen landelijke clubs op waar je lid van kunt worden? Een radicale vakbond? Of een soort landelijke denktank die commentaar levert? Wat zijn de ervaringen van de Vrije Bond op dit gebied. En waarom timmert de Vrije Bond ogenschijnlijk zo weinig aan de weg? Wat de organistiegraad misschien ook zou kunnen verhogen is de formulering van consistente anarchistische of anderszins radicale theorieën. In veel landen ontstaan vakbonden en verwante organisaties met een ‘zware’ anarchistische ideologie, voornamelijk anarchocommunisten en anarchosyndicalisten: denk aan NEFAC in Noord-Amerika of Alternative Libertaire in Frankrijk. In Nederland zie je dat niet zo, en blijft alles redelijk liberaal. Hoe komt dat? Is het ongewenst of zouden we wel willen maar lukt het niet zo? Een meer praktische vraag is: Hoe politiseer je mensen die hun eigen ‘geprecariseerde’ en ‘geflexibiliseerde’ alledaagse leven niet met een politieke bril bekijken? Zijn de gevestigde vakbonden daartoe een geschikt middel? Bereik je via de grote vakbonden iedereen die je wilt bereiken of heb je (daarnaast) andere organisatievormen en communicatietactieken nodig? Een discussiebijeenkomst van anderhalf tot twee uur met een divers panel: onder anderen vakbondsleden, Flexmens, de Vrije Bond en de
Anarchistische Groep Amsterdam.

Theorie, geschiedenis en anti-intellectualisme (zondag 29 13-15.00 uur Kargadoor)

De Nederlandse ‘beweging’ is nooit erg bedreven geweest in theoretiseren en filosoferen. Dat wordt vaak als verklaring gegeven voor de dalen in de actiegolven. Tegelijkertijd was juist het feit dat er vooral praktisch gehandeld werd (huizen kraken tegen woningnood, niet ellenlang bomen erover opzetten) garant voor het snel ontspruiten van bewegingen. Hoe belangrijk is ‘de theorie’ eigenlijk? Hetzelfde geldt voor de (radicale politieke) geschiedenis, waarvoor links erg weinig oog heeft. Misschien doet al dat intellectuele gedoe er niet toe? Over deze thematiek worden twee lezingen gegeven van ongeveer 30 tot 45 minuten, waarna ruimte is voor discussie en vragen:
1. Zowel in het verre als in het nabije verleden en zowel binnen als buiten Nederland zijn er tal van sociale bewegingen geweest met een doe-het-zelf-strategie. Aan de hand van deze lange geschiedenis kunnen de zwakke en de sterke kanten van deze strategie belicht worden. (Saskia Poldervaart)
2. Activisten doen in Nederland doorgaans weinig aan theorievorming. Vaak valt zelfs een anti-intellectualistische houding te bespeuren onder anarchisten, krakers en aanverwanten. Levert theorie dan niets op? Is nadenken misschien helemaal niet leuk of nuttig? (Kriss Sol van CASA)

Media en zichtbaarheid (workshop za 28 13.30-15.30 Acu-zaal en debat tijdens afsluitende plenaire zo 29 16-18.00 Moira)

(Een deel hiervan vindt plaats tijdens afsluitende plenaire) Groepen die de bestaande orde willen veranderen, hebben te maken met allerlei vormen van tegenwerking op vele terreinen. Een van de factoren die cruciaal is, is die van de massamedia. Activisten proberen daarom de beeldvorming die er gegeven wordt te beïnvloeden. Dat gebeurt grofweg op drie vlakken. Ten eerste wordt geprobeerd invloed te krijgen op de berichtgeving in commerciële media. Daarnaast wordt gepoogd eigen (of autonome) media te creëren, zodat er onafhankelijke berichtgeving mogelijk wordt. Een derde vlak benut de massa-communicatiemogelijkheden in al z’n dimensies, dus niet alleen die van massamedia en wordt communicatieguerrilla genoemd.

Wat is de stand van zaken op dit moment op deze drie gebieden. Verrechtsen de commerciële massamedia? Welke ruimte bestaat daar, en hoe belangrijk is het om je daarop te richten. En hoe zit het met de eigen media? Papieren bladen verdwijnen voortdurend. Daar komen digitale media voor in de plaats. Maar welk bereik hebben die. Kunnen digitale media op tegen het commerciële geweld? En zijn er nog truuks en technieken voor communicatie buiten de media om? Op de afsluitende plenaire wordt een aantal publieksgesprekken gehouden (over nieuwe, oude en eigen media). Mmv: Freek Kallenberg, Radio Wanklank, Koekoeroe Radio, Eurodusnie webloggers en Boyd Noorda.

Een workshop over zichbaarheid (de taktiek van de beeldvorming) laat juist de media even links liggen en gaat in op al die andere aspecten die een rol spelen als je jouw campagne in de buitenwereld probeert te laten aanslaan. Hoe worden de meningen van mensen gevormd? En heb je daar invloed op? We onderzoeken dit met behulp van twee actuele ‘cases’. Ten eerste de groenfront- actie in Schinveld. Wat lukte daar wel en niet, kwa communicatie met de lokale bevolking? De sympathie voor de actievoerders was ongekend groot. Maar leidde dat uiteindelijk ook tot effectiever verzet? Welke kansen werden benut, welke lieten we liggen? Een tweede ‘case’ gaat over de woningstrijd. Het beleid van onze regering is rampzalig. Toch lijken huurders en woningzoekenden niet massaal in actie te komen. Wat zou daar voor nodig zijn? Wat is er tot nu toe geprobeerd en wat is het effect daarvan geweest? Mmv: activisten van Groen Front, Woonstrijd, Huurdersbond

Zapatistas (za 28, 16-18.00 Acu-zaal)

Sinds ruim 12 jaar heeft een beweging van inheemse boeren (de Zapatistas) een deel van de Mexicaanse staat Chiapas in zelfbeheer genomen. De beweging heeft over de hele wereld inspiratie gegeven. Sinds enige tijd hebben de Zapatistas een nieuwe oproep en een ‘anti-verkiezingscampagne’ gelanceerd. Solidariteitsactiviteiten vanuit Nederland liggen al een tijdje op een laag pitje. Om daar wat aan te veranderen en te praten over het belang van de jongste ontwikkelingen, wordt een workshop over Zapatistas, de 6e verklaring van Lacadona en ‘praktische solidariteit’ gegeven. Mmv. Christiaan Verwey (Grassrootsprojects), XXX (Ojala) en Kees Stad (XminY
Solidariteitsfonds)

(Over)leven na de welvaartsstaat (zondag 29 13-15.00 Moira)

De welvaartsstaat wordt wegbezuinigd en de economische verhoudingen verharden zienderogen. Voor steeds meer mensen betekent dit dat ze steeds harder moeten werken om een leefbaar inkomen te behalen. De vrijheid om te doen met je levenstijd wat je wilt, wordt steeds verder ingeperkt. Dit heeft ook persoonlijke en collectieve gevolgen op politiek vlak. Mensen hebben bijvoorbeeld minder tijd om naast hun werk of studie nog ‘idealistisch’ bezig te zijn. En het geld waarmee je vroeger een revolutionair project in je buurt kon steunen, gaat tegenwoordig naar de huisbaas omdat de huur de lucht in geschoten is. Wat te doen? Zijn er methodes en technieken om (persoonlijk en collectief) rijker te worden? Heeft uitkeringsstrijd (nog wel) zin? Of zijn er andere manieren om middelen te vergaren. Hoe staat het met de moderne anti-armoede-beweging, en hoe revolutionair zijn voedselbanken? mmv. Flexmens, Solidair, weggeefwinkeliers…

Nieuwe confronterende actievormen (zo 29, 13-15.00 Acu-zaal)SEALS en CloLoNeL (Clown Army)

In navolging van andere landen zijn ook in Nederland twee nieuwe actievormen zich aan het ontwikkelen: de SEALS (losjes gebaseerd op diverse Witte Overalls-bewegingen) en het CloLoNeL (de Nederlandse versie van de Clown Army).

Beide groepen proberen een eigen bewegingsruimte te creëren. De SEALS zoeken hierbij soms bewust de confrontatie met de ’tegenstander’ op, terwijl de Clowns ruimte willen scheppen door op een andere onorthodoxe, omkerende manier om te gaan met wat je tegenkomt in de maatschappij. De SEALS schreven in een statement: “Door openlijk de strijd aan te gaan met de hoeders van de Staat, de politie, worden mensen zoals wij zichtbaar voor de maatschappij en de anderen die strijden tegen dit agressieve, uitzuigende systeem.” De Clown Army kiest voor meer ludieke acties: “[…] aims to make clowning dangerous again, to bring it back to the street, restore its disobedience and give it back the social function it once had: its ability to disrupt, critique and heal society.”
Confronterende acties lokken reacties uit, met name de SEALS zijn er ook op gericht in deze reacties het echte repressieve en gewelddadige karakter van bijv. de politie zichtbaar te maken. Dit roept echter ook de vraag op wat de gevolgen hiervan zijn. De SEALS maken zichzelf tot op bepaalde hoogte onkwetsbaar door zich goed in te pakken, maar hoe staat het met omstanders of andere deelnemers aan acties en demonstraties? En hoe lang blijft de reactie tegen de acties van de clowns, die ongetwijfeld her en der irritatie zullen opwekken bij de andere kant, geweldloos? De SEALS en het CloLoNeL zullen, o.a. met filmpjes, hun actievorm en de achterliggende filosofie presenteren. Daarna discussie met elkaar en met de zaal: wat zijn de overeenkomsten en verschillen, wat voor consequenties heeft het zoeken van confrontatie en het creëren van bewegingsvrijheid, wat denkt men te bereiken?

Praktische workshops in De Baas:
Zaterdag 28 januari

13.30 – 15.30 uur de Baas: Zeefdruk (en lay-out?): Zeefdruk je eigen Zapatista benefiet-shirt. 6 euro. Neem je eigen t-shirt/trui mee. Alleen lichte kleuren zoals rood/geel/wit/groen enz. er wordt met zwarte verf gedrukt. Ook worden er speciale festival T-shirts gedrukt

Puscii:Radio Wanklank (zie boven)

16.00 – 18.00 uur De Baas: Clown Army: het onweerstaanbare revolutionaire potentieel van een rode neus.
Dwars: (ovb) Methoden en technieken van geweldloze direkte actie

Zondag 29 januari 13.00 – 15.00 uur de Baas: Lock-ons (maken, gevaren, gebruik) Zie hieronder Dwars: Efficient basisdemocratisch vergaderen in grote groepen

Zondag 13.00 – 15.00 uur – de Baas: GroenFront! presenteert: Pimp mijn lock-on

De Lock-on: een stalen buis waarmee je jezelf kunt vastketenen om arrestatie en verwijdering te bemoeilijken. Maar er is meer mogelijk. Hoe maken we zo effectief mogelijk gebruik van lock-ons en waar moet je rekening mee houden als je zo’n ding ingaat. Daarna gaan we, aan de hand van wat voorbeelden uit onder andere Schinveld, op zoek naar de ultieme lock-on. In deze workshop uitgebreid aandacht voor de technische kant: las-technieken, metaalbewerking, beton gieten en andere truukjes om andermans gereedschap te slopen.

Feest!

Met DJ’s Viva-viva & Rebella en opruiende filmpjes! Gipsy – Rumba – Punk – Reggae – Latin – Salsa – Ska Zaterdagavond vanaf 21.00 uur entree: gratis Gruttersdijk 27. Zie website voor flyer: http://www.bastanetwerk.nl/images/GrutFlyer.gif

Filmavond

Filmavond Pasthei: Zondagavond, Acu 21.00 uur: Hoofdfilm is The Take, over fabrieken in Argentinië die door de arbeiders zijn bezet en in zelfbeheer zijn genomen. Daarnaast nog een voorprogramma korte voorfilmpjes en – indien al af – Funniest Schinveld Videos.

Slapen?

Er zijn slaapplaatsen voor mensen van buiten de stad. Geef je op (06-10682889) als je hiervan gebruik wilt maken.en neem een slaapzak en een matje mee. Slaapplekken: Meld je bij de infostand aan als je een slaapplaats nodig hebt. Neem wel een matje en een slaapzak mee. De slaapplaatsen zijn in verwarmde panden. Een van de slaapplekken is ver uit het centrum. Als je een vouwfiets hebt, neem die dan mee!

Eten?

Reserveer uiterlijk vrijdag 27 januari voor het eten! Lunch Op zaterdag & zondag: Van 12.30 tot 13.30 uur. Keuze uit broodjes belegd met vega-spread en salade. Soep van de dag. Diner Op zaterdag & zondag: Van 18.00 tot 20.00 uur. Een veganistisch dagmenu voor 5,- Reserveren: Als je mee wilt eten bij de Kitchen Punx in het ACU moet je voor
vrijdag 27 januari reserveren op het infonummer van 2Dh5: 06- 10682889 Meer info en eettickets te verkrijgen bij de infostand van 2Dh5. De Stichting Kitchen Punx is een non profit organisatie die de keuken in het ACU runt. Zij koken uitsluitend veganistisch en hebben elke dinsdag, donderdag en zondag een eetcafé in het ACU. Daar kan je tussen 18.00 en 21.00 uur kiezen uit diverse vega- voorgerechten en maaltijden. Elke maand hebben ze een nieuwe kaart! Ook doen ze regelmatig cateringopdrachten op een andere locatie. Speciaal voor het 2Dh5 festival koken ze een dagmenu en verzorgen ze de lunch.Zie voor meer info http://www.kitchenpunx.nl

Geld?

We vragen deelnemers aan het programma om een kleine bijdrage in de onkosten van 5 euro. Meer mag natuurlijk altijd, we kunnen het geld goed gebruiken, en als je 5,- echt niet hebt komt het ook wel goed. Mocht iemand nog geld overhebben en dit project willen steunen (en komende versies ervan): het gironummer is Giro 7660436 t.n.v. VB Solidariteitsfonds, Tilburg (o.v.v.Festival).

————————————-

Samenvattend:

Vrijdag 27 januari : 21.00 De Baas, Alarm infoavond

Zaterdag 28 januari : 10.00-12.15: Plenair en Lokaal Radikaal in
Moira
12.30-13.30: Lunch in Acu
vanaf 13.00 praktische workshops in De Baas/Dwars
13.30-15.30: Conflicthantering in Moira, Zichtaarheid in Acu
Zaal en Basisbewegingen in Kargadoor
16.00-18.00: Arbeidsstrijd in Moira, Zapatistas in Acu Zaal en
Biopolitiek in Dwars

dineren in Acu

21.00: Feest Gruttersdijk

Zondag 29 januari:

10.00-12.00 NSF en basisbewegingen in Moira
12.00-13.00 Lunch in Acu
vanaf 13.00 praktische workshops in de Baas/Dwars
13.00-15.00 Overleven na de welvaartsstaat in Moira, Geschiedens
en theorie in Kargadoor en Confronterende acties in ACU-zaal
16.00-18.00: afsluitend plenair en media in Moira

18-20.00 dineren in Acu

21.00: films Acu

website 2.dh5

(Dit artikel was oorspronkelijk op GlobalInfo gepubliceerd door 2.Dh5.)