Ga naar de inhoud

add-art vervangt reclame door kunst

Reclame is vervelend en ongevraagde reclame, de hoofdmoot, is onuitstaanbaar. Op internet is hetzelfde gevecht gaande als buiten op straat of in uw media, om ongewenste commerciële intimiteiten met uw hersencellen te weren.

2 min leestijd
add-art

 

Populair bij gebruikers van de open source browser Firefox, zijn de “adblockers” zoals Adblock Plus dat steeds populairder wordt nu internet steeds verder overpsoeld wordt door pop ups, bannerreclame en reclame waar ongevraagd geluid en animatie op je beeldscherm getoverd wordt. Adblock vervangt de reclame door een wit veld en bestaat nu ook voor gebruikers van Chrome en Opera.

Add-art vervangt reclame op de websites die je bezoekt, door kunst die vanaf een door een curator beheerde database worden betrokken. Het is natuurlijk gratis, en wordt ontwikkeld door the Eyebeam Development site dat meer inventieve internettoevoegingen ontwikkeld heeft (zoals real costs  ( http://therealcosts.com/) dat websites van vliegticketverkoopbedrijven voorziet van extra informatie over de schade die de vlucht toebrengt).

Add-art vervangt de reclame door kunst en geeft daarbij wat informatie over de kunstenaar of het project dat in beeld komt. De ‘collectie’ van 5-8 kunstwerken verandert elke twee weken en de curator wisselt ook steeds. Zie voor meer info  http://add-art.org ( en de uitleg van eyebeam: Add-Art ). Kunstenaars kunnen er voor kiezen om reclame op bepaalde websites te vervangen (zoals bij fox-news of cnn) of ‘willekeurig’ verspreid te worden.
Een voorbeeld van een recent kunstproject dat via add-art verspreid wordt, is Our Fire and Our Tenderness dat het maatschappelijk belang van zorg en onderhoud in beeld tracht te brengen

Er zijn overigens meer van dergelijke vervangingsprojecten gaande, zoals:
http://www.prowebsurfer.com
http://boom.procurado.org/
http://www.shiftspace.org/

Meer over antireclamekunst.