Ga naar de inhoud

WTO . ZIP nummer 72

De nieuwe wto.zip van 16 april 2007. Zal het WTO-gedrocht weer tot leven komen of niet?

 

25 min leestijd
Placeholder image

INHOUD:

A) 12
april: WTO weer in sluimertoestand (en de G4 pokert door…)

Een
G4-bijeenkomst op 12 april in Delhi (India) – de eerste sinds het mislukken van
het WTO-overleg van juli 2006 – leverde niets concreets op. De WTO is hiermee
definitief in een sluimertoestand gebracht waarbij de G4 de sleutel tot
reactivering in handen heeft.

B) 19
april: Ga mee op Eerlijke Handelsmissie!

Einde
aan de armoede – Stop oneerlijke Europese handelsverdragen.

op 19 april
worden wereldwijd ambassadeacties gehouden waaronder in 13 landen in Europa. In
Nederland organiseren Oxfam Novib, ICCO, SOMO, Both ENDS en Fairfood op deze
dag om 10.00 uur bij de Duitse Ambassade in Den Haag een protestactie.

C)
Wereldwijd verzet om de hoek – G8 inhoudelijke kritieken & wijzen van
verzet

19
april, Tilburg: film en debat

Bureau
Ver(?)antwoord en Error nodigen op 19 april drie interessante sprekers uit die
allemaal een eigen en verschillende visie, strategie en geschiedenis hebben met
(het verzet tegen) de G8.

D) (2
april) Global Trade Watch: "WTO niet meer afhankelijk van Fast Track
klok"

Op 2
april maakte Global Trade Watch bekend dat de verwikkelingen rondom het
"Fast Track"-handelsmandaat van de regering Bush (TPA) niet meer
relevant zijn voor de onderhandelingen over de Doha Ronde van de
Wereldhandelsorganisatie. Het huidige onderhandelingsmandaat loopt eind juni af
en er is nu te weinig politieke steun voor een nieuw, vergelijkbaar mandaat
voor handelsonderhandelingen. Dit heeft gevolgen voor de retoriek van
WTO-voorzitter Lamy en voor de inzet van ontwikkelingslanden binnen de WTO,
aldus Global Trade Watch. Toch blijft het oppassen!

E) (2
april) Weer verstreken Doha-deadline – 'Extreme makeover' van WTO nodig?

De
opzet van WTO-voorzitter Lamy om de stagnerende Doha-onderhandelingen voor
begin april weer op de rails te zetten, is mislukt. De hoofrolspelers – India,
Brazilië, de EU en de VS – zijn het nog steeds onderling oneens. Een doorbraak
vóór afloop van het handelsmandaat van Bush op 1 juli is zeer onwaarschijnlijk
geworden. Ondertussen neemt de onrust onder de overige WTO-lidstaten toe.

F) (29
maart) Een van Lamy's twee scenario's: een mini-ministerial in juni

Er is
nog steeds geen vooruitzicht op een doorbraak bij de G4-lidstaten. Bij de
overige lidstaten groeit de irritatie en onrust en WTO-voorzitter Lamy lijkt
ook niet te weten waar het op uit draait. Lamy heeft twee scenario's… (Een
analyse van Aileen Kwa van Focus on the Global South)

G) (22
februari) Barshefsky: "Doha geen ontwikkelingsronde"

Critici
van de WTO hebben altijd al beweerd dat het akkoord dat binnen de WTO werd
gesloten tijdens hun top in Doha (Qatar) niets met zorg om ontwikkeling van
arme landen en hun inwoners te maken had, en alles met pure belangenbehartiging
van de economisch sterkste krachten binnen de WTO. Naar buiten toe werd het
akkoord van Doha (in Nederland door mensen als de toenmalige minister van OS
Eveline Herfkens) uitgevent als de 'ontwikkelingsronde'. Maar nu zegt de
Amerikaanse toponderhandelaar van toen, Charlene Barshefsky, het ook.

H) (12
maart) Protest tegen Indiaas seminar over WTO en ontwikkeling

Op 12
maart zei WTO-voorzitter Pascal Lamy in India dat meer vaart moet worden gezet
achter de onlangs heropgestarte WTO-onderhandelingen. Een paar honderd mensen
demonstreerden tijdens zijn bezoek tegen de WTO en tegen schijnoplossingen voor
'ontwikkeling'.

I) (10
april) WTO: Schadevergoeding demonstranten Seattle

Demonstranten
die onrechtmatig gearresteerd en vastgehouden werden tijdens de protesten tegen
de WTO in Seattle in 1999, zullen schadevergoeding ontvangen. Een doekje voor
het bloeden, vinden ze zelf.

J) (19
maart) NGO's eisen ander Europees waterbeleid

Aan de
vooravond van Wereld Water Dag van de VN (22 maart) riepen ruim 70
maatschappelijke organisaties de Europese Commissie deze week in een open brief
op tot wijziging van het Europese waterbeleid. Volgens de NGO's zet de EU met
haar handels- en hulpbeleid andere landen onder druk om hun markten voor
drinkwater en waterzuivering te openen ten gunste van Europese transnationale
ondernemingen.

K) (3
april) Aid For Trade; zal het ooit goed komen?

In 2006
adviseerde de Aid for Trade Task Force aan WTO-voorzitter Lamy om een Ad Hoc
Consultative Group op te zetten om te helpen bij de uitvoering van de Aid for
Trade Agenda. WTO-voorzitter Lamy hield de WTO-lidstaten tot nu toe echter
buiten het besluitvormingsproces en maakte slechts afspraken met multilaterale
instellingen. Het gevaar is dat besluitvorming niet zal zijn gebaseerd op door
de ontwikkelingslanden zelf aangegeven behoeften en prioriteiten.

L)
Diversen

Een
greep uit nieuws over protesten tegen en afwijzing van vrijhandel

=======================================

A) 12
april: WTO weer in sluimertoestand (G4 pokert door…)

(door
Rob Bleijerveld)

Een
G4-bijeenkomst op 12 april in Delhi (India) – de eerste sinds het mislukken van
het WTO-overleg van juli 2006 – leverde niets concreets op. De WTO is hiermee
definitief in een sluimertoestand gebracht waarbij de G4 de sleutel tot
reactivering in handen heeft.

Voorafgegaan
door bilaterale gesprekken op 3 en 4 maart in Parijs en op 11 april in Delhi
was er op 12 april in de Indiase hoofdstad Delhi een topontmoeting van de G4
(India, Brazilië, de EU en de VS). Later op de dag voegden zich ook Japan en
Australië bij hen, samen de G6. Het was de eerste keer dat de G4/G6 bijeen kwam
sinds het mislukken van de besprekingen over de Doha Ronde in juli 2006.

Ondanks
de vele bemoedigende woorden van ministers in de pers is er niet onderhandeld
over cijfermatige uitgangspunten voor knelpunten en is er geen doorbraak
bereikt. Volgens de Amerikaanse handelsminister Schwab ging het bij de
Delhi-top om het opnemen van de stand van zaken en om het elkaar voorleggen van
scenario's (zogenaamde "wat als"-gesprekken op basis van
voorwaardelijk aanbod).

De
eindverklaring van de G6 meldt echter dat de discussies een nieuwe fase zijn
ingegaan en dat intensivering ervan kan leiden tot convergentie van posities.
Dit kan op haar beurt bijdragen aan het afsluiten van de Doha Ronde aan het
eind van 2007.

In de
internationale pers wordt nu gesuggereerd dat het niet lang meer zal duren
voordat er een doorbraak komt. Maar diverse deskundigen blijven sceptisch en de
nieuwe deadline van eind 2007 betekent dat er uiterlijk voor 30 juni een
volledige "blueprint" klaar moet liggen. Want het uitwerken daarna
van de details voor een akkoord duurt nog maanden.

Door de
recente overschrijding van de deadline voor vernieuwing van het speciale
onderhandelingsmandaat van de Amerikaanse president Bush (zie ander artikel in
deze WTO.ZIP) is er echter geen direkte aanleiding meer voor de G4-landen om
haast te maken. Het pokerspel tussen de G4-landen over wie als eerste een
belangrijke toezegging doet, gaat voort achter gesloten deuren maar kan nog
lang duren. De WTO is daarmee weer in een sluimertoestand gebracht in
afwachting van een doorbraak.

Misschien
komt die doorbraak er pas wanneer het geduld van de rest van de WTO-leden op
is…

Een
volgende G4-bijeenkomst zal waarschijnlijk half mei plaatsvinden in de marge
van de de OESO-top (Paris, 14 en 15 mei).

B) 19
april: Ga mee op Eerlijke Handelsmissie!

Einde
aan de armoede – Stop oneerlijke Europese handelsverdragen.

Op
donderdag 19 april zijn er nog precies 257 dagen te gaan voordat de Europese
Commissie en 76 landen in Afrika, het Caribische Gebied en de Pacific
belangrijke handelsovereenkomsten (EPA's) moeten tekenen.

Maatschappelijke
organisaties wereldwijd maken zich ernstige zorgen over de richting van deze
onderhandelingen en de impact op de economie, het milieu en de levensstandaard
van de bevolking in ontwikkelingslanden.

De
voorgestelde handelsverdragen van de EU leiden tot meer armoede.

Daarom
hebben we een boodschap aan Duitsland, als nieuwe voorzitter van de Europese
Unie:

"EINDE
AAN DE ARMOEDE – STOP ONEERLIJKE EUROPESE HANDELSVERDRAGEN"

Op 19
april worden wereldwijd ambassadeacties gehouden waaronder in 13 landen in Europa.
In Nederland organiseren Oxfam Novib, ICCO, SOMO, Both ENDS en Fairfood op deze
dag om 10.00 uur bij de Duitse Ambassade in Den Haag een protestactie.

De
actievoerders worden opgehaald bij de taxistandplaats bij de stations Den Haag
Centraal en Hollands Spoor, waarna we op handelsmissie gaan naar de Duitse
Ambassade. Eenmaal uit de bus laten we van ons horen met (kook)wekkers (zelf
meenemen) om de Europese Unie wakker te schudden. Er volgt een korte toespraak
voor de ambassadeur en de aanwezige media met onze oproep. Elke bus gaat daarna
verder op handelsmissie langs twee andere Europese ambassades om een brief met
onze boodschap te overhandigen.

Je
wordt weer op het station afgeleverd rond 11.30 uur.

Mis de
handelsbus niet om 9.30 uur op het Centraal Station of Hollands Spoor. Tot
donderdag de 19e!

Organisatie:
Oxfam Novib, ICCO, SOMO, Both ENDS en Fairfood

Bron:
http://www.bothends.org/ ('News')

(red.:)

Voor
meer over deze wereldwijde aktiedag, zie:

"Wereldwijde
protestacties tegen oneerlijke vrijhandelsverdragen," door ICCO van 16
april 2007

en
"Join the German EPA embassy action – 19 April 2007"

Voor
meer achtergrondinfo:


"EU chanteert Afrika over EPA-akkoorden ," door Mattias Creffier (IPS)
van 21 februari 2007 .


"Persbericht : Druk EU op Afrikaanse handelsverdragen moet stoppen,"
door Oxfam Novib, ICCO, SOMO, Both ENDS en Afrika-Europa Netwerk van 14
februari 2007


"Stop EPA – Women all over Africa call for protection from unfair trade
agreements" van 7 maart 2007.


"Two ppt files on the WTO and EPAs, ' door Jacques Berthelot (Solidarité)
van 29 maart 2007.


"African Ministers want to explore "all alternatives" in EPA
talks," door Martin Khor (TWN) van 19 januari 2007.

C)
Wereldwijd verzet om de hoek – G8 inhoudelijke kritieken & wijzen van
verzet

19
april, Tilburg: film en debat

Programma

* Korte
inleidende film

*
Inleidingen door Kees Stad (o.a. Globalinfo en Dissent), Willem Bos (o.a. SAP
en coördinatiegroep Nederlands Sociaal Forum) en een vertegenwoordiger van een
Niet Gouvernementele Organisatie (o.v.b)

*
Discussie met de zaal

Achtergrond

De
volgende top van de zeven grootste industriële landen plus Rusland (G8) vindt
plaats in juni in Heiligendamm (nabij de stad Rostock) in Duitsland. Net als in
voorgaande jaren zullen de G8-leiders – achter gesloten deuren, zonder enige
vorm van democratie – politieke beslissingen nemen over de rest van de
wereldbevolking en de aarde.

De G8
bijeenkomsten kenmerken zich de laatste jaren door een uitgebreide agenda en
hoogdravende slotverklaringen. Vooral de schuldenproblematiek, de
klimaatverandering en de toegankelijkheid van AIDS medicijnen stonden de
afgelopen jaren hoog op de agenda. De slotverklaring van de G8-top van 2005 in
het Schotse Gleneagles beloofde zeer veel op het terrein van
schuldenkwijtschelding. Maar er is zoals altijd slechts met grote vertraging
een veel geringere kwijtschelding tot stand gebracht en nooit zonder tal van
verplichtingen voor de desbetreffende landen, die vaak geen nut hebben voor het
land of zelfs (sociaal/economisch) destructief zijn.

Tijdens
de komende top zal er o.a. aandacht zijn voor economisch groei,
energieveiligheid en good governance in Afrika. Maar deze top zal ongetwijfeld
ook gebruikt worden om een strategie voor 'een Nieuw Midden-Oosten' te
bespreken.

De
komende top zal net als afgelopen jaren geconfronteerd worden met massaal
verzet – uit Duitsland, maar ook uit de rest van de wereld. Ook in Nederland
zijn verschillende groepen bezig met het mobiliseren van mensen om van 2 tot 7
juni deel te nemen aan protesten rondom Heiligendamm.

Bureau
Ver(?)antwoord en Error nodigen daarom op 19 april drie interessante sprekers
uit die allemaal een eigen en verschillende visie, strategie en geschiedenis
hebben met (het verzet tegen) de G8.

Plaats:
Stationsstraat 39 te Tilburg

Aanvang:
20.00 uur

Toegang:
Gratis

Organisatie:
Bureau Ver(?)antwoord en Error

D) (2
april) Global Trade Watch: "WTO niet meer afhankelijk van Fast Track
klok"

(vertaling/bewerking:
Rob Bleijerveld)

Op 2
april maakte Global Trade Watch [1] bekend dat de verwikkelingen rondom het
"Fast Track"-handelsmandaat van de regering Bush (TPA) niet meer
relevant zijn voor de onderhandelingen over de Doha Ronde van de
Wereldhandelsorganisatie. Het huidige onderhandelingsmandaat loopt eind juni af
en er is nu te weinig politieke steun voor een nieuw, vergelijkbaar mandaat
voor handelsonderhandelingen. Dit heeft gevolgen voor de retoriek van
WTO-voorzitter Lamy en voor de inzet van ontwikkelingslanden binnen de WTO,
aldus Global Trade Watch. Toch blijft het oppassen!

Tot 90
dagen voor afloop van zijn handelsmandaat op 1 juli 2007 had Bush bij het
Amerikaanse parlement een groffe schets voor een Doha akkoord kunnen indienen
[2]. Het Congress had dan slechts "ja" of 'nee" mogen zeggen
zonder te discussiëren over onderdelen of details van zo'n conceptakkoord [3].
Maar op 1 april had de regering-Bush nog niets ingeleverd; er is tenslotte ook
nog geen enkel zicht op een WTO-deal.

Het
huidige mandaat kan niet verlengd worden. In 2005 is het al eens verlengd en er
is slechts één verlenging toegestaan. Bush vroeg op 31 januari weliswaar
verlenging aan gericht op de besprekingen in het kader van de Doha Ronde, maar
de kans is verwaarloosbaar klein dat die wordt verleend. Daarvoor heeft Bush,
volgens Global Trade Watch, te weinig politieke steun in het parlement.

Zo'n
tijdelijk en WTO-specifiek 'Fast Track'-mandaat zou veel minder macht en beslissingbevoegdheid
aan de president geven en de toekenning ervan is alleen mogelijk op twee
voorwaarden. De eerste voorwaarde is dat andere WTO-lidstaten zouden moeten
toezeggen dat ze in de VS gevestigde transnationale ondernemingen meer
marktopening willen verlenen. (Het is namelijk zeer onwaarschijnlijk dat een
WTO-only 'Fast Track' wordt toegekend op basis van "de behoefte aan meer
tijd om concessies te verkrijgen"). De tweede voorwaarde is dat de
regering-Bush zou moeten instemmen met de vergaande eisen van de Democraten die
wezenlijke wijzigingen door willen voeren in nog niet geratificeerde en in
recentelijk voorgestelde Bilaterale Vrijhandelsakkoorden.

Politieke
tegenkrachten

Daarbij
wordt in de Senate (totaal 100 zetels) een TPA-voorstel alleen aangenomen met
tenminste 60 stemmen vóór en dat lijkt onhaalbaar gezien de huidige
verhoudingen. Daarbij kan in de House een stemming alleen maar worden
geagendeerd indien de Speaker of the House, de Democrat Pelosi, denkt dat daar
een meerderheid van voorstemmers is te vinden. Als zij zo'n stemming zou
toestaan tegen de wil van een overweldigende meerderheid van Democraten in zou
zich dat wreken bij de presidentsverkiezingen van 2008. De Democraten kunnen
zich dan niet meer kunnen profileren als de 'andere' partij. In november 2006
kwamen de Democraten in beide huizen namelijk aan de macht op basis van een
anti-Bush campagne waarbij het handelsthema een voorname plaats innam.

In de
VS wordt al enige tijd een succesvolle publiekscampagne gehouden en zo'n 700
maatschappelijke organisaties (waaronder de belangrijkste vakbonden, milieu- en
boerengroepen) die zich tot de achterban van de Democratische Partij rekenen,
spraken duidelijk uit dat ze geen enkele vorm van TPA voor Bush accepteren [4].

In de
praktijk betekent dat volgens Global Trade Watch dat de WTO niet meer uit kan
gaan van de speciale beslissingsbevoegdheid van Bush. Volgens de organisatie
heeft het TPA dus geen relevantie meer heeft voor de Doha Ronde zoals Lamy nog
steeds doet voorkomen.

WTO-specifiek
mandaat?

Desondanks
blijft het mogelijk dat geprobeerd zal worden bepaalde "successen" in
de WTO alsnog vast te leggen middels een aanvraag voor een WTO-specifieke TPA.
Het zou dan moeten gaan om belangrijke toezeggingen tot buitenlandse markttoegang
in verschillende sectoren voor Amerikaanse bedrijven.

Daarbij
zouden Bush en de grote ondernemingen gebruik kunnen maken van de ook bij
Democraten diep gewortelde overtuiging dat WTO-uitbreiding goed is voor
ontwikkelingslanden en bijdraagt aan armoedereductie. Veel van de
regeringsambtenaren uit de Clintontijd werken nu voor bedrijven of voor
denk-tank, en zij doen pogingen om bepaalde grote NGO's (en daarmee
Democratische parlementariërs) aan hun zijde te krijgen.

Zelfs
als de Democraten de TPA niet vernieuwen zal er geschermd blijven worden met de
mogelijkheid van vernieuwing! De bedoeling is om landen binnen de WTO te
verleiden verdere concessies te doen ten gunste van transnationale
ondernemersbelangen. Amerikaans handelsminister Schwab zei eind januari dat een
discussie over 'Fast Track' "pas echt zal beginnen nadat de contouren van
een deal opdoemen." Vermoed werd dat deze taktiek gebaseerd is op het
vastleggen en herschikken van bepaalde toezeggingen, zelfs als de TPA afloopt
en de onderhandelingen maanden worden uitgesteld (of zelfs tot na de volgende
Amerikaanse presidentsverkiezingen van november 2008). In dat geval zouden bij
een herstart van de onderhandelingen over enige tijd alle toegevoegde
toezeggingen dienen als startpunt voor eventuele toekomstige besprekingen.

Rol
maatschappelijke organisaties

Het is
belangrijk dat alle onderhandelaars en politieke verantwoordelijken weten dat
elke toezegging in de WTO-onderhandelingen voor eind juni 2007 geen garantie
geeft op een spoedig akkoord of verlenging van het VS mandaat. Maatschappelijke
organisaties hebben de taak om dit uit te leggen en toe te zien dat de
onderhandelingen niet leiden tot toezegingen voor de bedrijven van de VS zonder
dat daar enig economisch, laat staan ander, voordeel tegenover staat voor de
bevolking van de rest van de wereld.

Bron:
Internationale email van Deborah James, Deputy Director of Policy &
Operations van Global Trade Watch, van 2 april 2007.

Noten:

[1] De
afdeling van de Amerikaanse consumentenorganisatie Public Citizen die zich
bezig houdt met handelskwesties.

[2]
Zie: US Code Title 19 Chapter 24 § 3805 subsection (a) (1).

[3] Een
procedure waarbij het parlement zijn grondwettelijke autoriteit over het
handelsbeleid overdraagt aan de president. Als bepaalde procedures in acht
worden genomen, stelt het de president in staat de onderhandelinsgpartners te
kiezen, de inhoud van handelsovereenkomsten vast te stellen, de uitvoerende
maatregelen in wetgeving neer te leggen, en hij kan zelfs het parlement dwingen
om te stemmen over een handels-deal. 'Fast Track' omzeilt ook de normale
procedures van parlementaire commissies, legt beperkingen op aan het
parlementaire debat, vereist slechts een eenvoudige meerderheid in de Senaat
voor de aanname van wetsvoorstellen, en voorkomt de aanpassing daarvan door
amendementen. Meer hierover op: http://www.citizen.org/

[4]
"713 Labor, Farm, Environmental, Other Groups Tell Democratic Leadership:
More Fast Track for Pres. Bush is Absolutely Unacceptable", Global Trade
Watch van 29 maart
.

E) (2
april) Weer verstreken Doha-deadline – 'Extreme makeover' van WTO nodig?

(door
Rob Bleijerveld)

De
opzet van WTO-voorzitter Lamy om de stagnerende Doha-onderhandelingen voor
begin april weer op de rails te zetten, is mislukt. De hoofrolspelers – India,
Brazilië, de EU en de VS – zijn het nog steeds onderling oneens. Een doorbraak
vóór afloop van het handelsmandaat van Bush op 1 juli is zeer onwaarschijnlijk
geworden. Ondertussen neemt de onrust onder de overige WTO-lidstaten toe.

Zie als
apart artikel op globalinfo

F) (29
maart) Een van Lamy's twee scenario's: een mini-ministerial in juni

Er is
nog steeds geen vooruitzicht op een doorbraak bij de G4-lidstaten. Bij de
overige lidstaten groeit de irritatie en onrust en WTO-voorzitter Lamy lijkt
ook niet te weten waar het op uit draait. Lamy heeft twee scenario's…

(Analyse
van Aileen Kwa van Focus on the Global South, vertaaldg/bewerkt door Rob
Bleijerveld ).

Zie als
apart artikel op globalinfo

G) (22
februari) Barshefsky: "Doha geen ontwikkelingsronde"

(door
Kees Hudig)

Critici
van de WTO hebben altijd al beweerd dat het akkoord dat binnen de WTO werd
gesloten tijdens hun top in Doha (Qatar) niets met zorg om ontwikkeling van
arme landen en hun inwoners te maken had, en alles met pure belangenbehartiging
van de economisch sterkste krachten binnen de WTO. Naar buiten toe werd het
akkoord van Doha (in Nederland door mensen als de toenmalige minister van OS
Eveline Herfkens) uitgevent als de 'ontwikkelingsronde'. Maar nu zegt de
Amerikaanse toponderhandelaar van toen, Charlene Barshefsky, het ook.

Zie als apart artikel op globalinfo

H) 12
maart: Protest tegen Indiaas seminar over WTO en ontwikkeling

(door
Rob Bleijerveld)

Op 12
maart zei WTO-voorzitter Pascal Lamy in India dat meer vaart moet worden gezet
achter de onlangs heropgestarte WTO-onderhandelingen. Een paar honderd mensen
demonstreerden tijdens zijn bezoek tegen de WTO en tegen schijnoplossingen voor
'ontwikkeling'.

Zie als
apart stuk op globalinfo

I) WTO:
Schadevergoeding demonstranten Seattle

(door
Kees Hudig)

dinsdag
10 april 2007

Demonstranten
die onrechtmatig gearresteerd en vastgehouden werden tijdens de protesten tegen
de WTO in Seattle in 1999, zullen schadevergoeding ontvangen. Een doekje voor
het bloeden, vinden ze zelf.

Zie als
apart artikel op globalinfo

J) (19
maart) NGO's eisen ander Europees waterbeleid

(door:
Rob Bleijerveld)

Aan de
vooravond van Wereld Water Dag van de VN (22 maart) riepen ruim 70
maatschappelijke organisaties de Europese Commissie deze week in een open brief
op tot wijziging van het Europese waterbeleid. Volgens de NGO's zet de EU met
haar handels- en hulpbeleid andere landen onder druk om hun markten voor
drinkwater en waterzuivering te openen ten gunste van Europese transnationale
ondernemingen.

Zie als
apart artikel op globalinfo

K) Aid
For Trade; zal het ooit goed komen?

(door
Carin Smaller (TIP/IATP) – vertaling: Rob Bleijerveld)

In 2006
adviseerde de Aid for Trade Task Force aan WTO-voorzitter Lamy om een Ad Hoc Consultative
Group op te zetten om te helpen bij de uitvoering van de Aid for Trade Agenda.
De Group zou moeten bestaan uit multilaterale instellingen, regionale
ontwikkelingsbanken en de particuliere sector. Op 19 maart belegde Lamy de
eerste bijeenkomst van die Ad Hoc Consultative Group. Aan de bijeenkomst werd
deelgenomen door vertegenwoordigers van het IMF, de Wereldbank, de OESO,
regionale Banken (waaronder de Asian Development Bank en de Inter-America
Development Bank), de Industrial Development Organization van de VN, Het
Development Programme van de VN, het International Trade Centre en de
Conference on Trade and Development van de VN.

Pascal
Lamy deelde een Aid for Trade "Road Map for 2007" uit [1] met daarin
een intensief werkprogramma om voortgang te boeken met de implementatie van Aid
for Trade in 2007. De Aid for Trade-machinerie is in volle gang.

Het
proces is echter aanleiding voor verontrusting. Lamy heeft de WTO-lidstaten tot
nu toe buiten het proces gehouden en maakte slechts afspraken met multilaterale
instellingen. Het gevaar ligt daarom op de loer dat de besluitvorming voor Aid
for Trade wordt overgenomen door de multilaterale instellingen en niet zal
worden gebaseerd op door de ontwikkelingslanden zelf aangegeven behoeften en
prioriteiten. Vooral de OESO speelt een buitenproportionele grote rol in de
voortgang van het werk. Ook is een grote rol toebedeeld aan de regionale
ontwikkelingsbanken en de Wereldbank. Dit zijn instellingen die sterk worden
beïnvloed door hun donoren, met name in de VS en de EU, hetgeen de stem van
ontwikkelingslanden in de besluitvorming over Aid For Trade nog sterker
verzwakt.

De
'push' om nieuwe ('aanvullend') fondsen te verwerven voor de Aid For Trade
Agenda heeft men grotendeels achter zich gelaten. Het standpunt van de OESO –
dat in aanvullende fondsen kan worden voorzien door vergroting van de
toewijzing van bestaande Overseas Development Assistance-budgetten (ODA) aan
Aid for Trade-projecten – vindt steeds meer acceptatie. De meest recente Aid
for Trade-strategie van de EU gaat ook uit van dit standpunt. De EU stelt
daarin: "the planned increases can be funded from increased future ODA
flows" [2].

Er zijn
redenen waarom dit problematisch is. Ten eerste drongen de ontwikkelingslanden
er steeds op aan dat het geld aanvullend moet zijn en niet eenvoudigweg uit het
ODA-fonds moeten worden gehaald. Ten tweede is er een groot risiko dat geld zal
worden onttrokken aan andere belangrijke ontwikkelingsprojecten (prioriteiten,
zoals voor gezondheid en onderwijs) in plaats van aan huidige commerciële
projecten.

Aid For
Trade-geld zal worden uitgekeerd op het "eerst komen, eerst
malen"-principe. Hoe sneller het implementatieproces, hoe groter het
risiko dat Aid for Trade-fondsen zullen worden aangewend voor de uitvoering van
plannen voor ontwikkelingslanden die zijn ontworpen door de secretariaten van
de multilaterale instellingen. Er zal een grote druk worden uitgeoefend op de
regeringen van ontwikkelingslanden om snel met een lijst te komen met hun
behoeften en prioriteiten. Als ze te langzaam reageren zal iemand anders
bepalen wat het programma zal omvatten.

In een
rol voor maatschappelijke organisaties in the Ad Hoc Consultative Group is
geheel niet voorzien, terwijl bedrijven wel een grote rol toebedeeld kregen. de
particuliere sector wordt gezien als potentiële donor, uitvoerder en
stakeholder van Aid For Trade. Ook civil society is een belangrijke
stakeholder. Maatschappelijke organisaties spelen tenslotte een grote rol bij
de hulpverlening en droegen bij aan vele succesvolle ontwikkelingsinitiatieven.
Het zou een fout zijn om hun ideeën en deskundigheid uit te sluiten van de Ad
Hoc Consultative Group.

Bron:

"AID
FOR TRADE: will they ever get it right?," door Carin Smaller (TIP/IATP) in
Geneva Update van 3 april 2007

Noten:

[1] link

[2] link

L)
Diversen Een greep uit nieuws over protesten tegen en afwijzing van vrijhandel

*
International Peasant's struggle Day 17 april

Vía
Campesina (wereldwijd netwerk van organisaties van landloze boeren en
landarbeiders) houdt morgen, 17 april, weer de "International Peasant's
struggle Day". Thema is "Stop Neo-liberal Policies! Build Food
Sovereignty" met 5 uitgangspunten: stopzetting van de
WTO-onderhandelingen, stopzetting van alle vrijhandelsverdragen en Economic
Partnership Agreements (EPA's) op gebied van voedsel en landbouw, het einde
maken aan het koloniale model van de monocultuur, afwijzing van het beleid van
Wereldbank over land en rurale ontwikkeling, en afwijzing van de G8-dominantie.

Zie:
"Call for April 17: International Peasant's struggle Day"

*
Protesten tegen IMF en Wereldbank in Washington

– Een
groep Zuidkoreanen (vertegenoordigers van vakbonden, boerenorganisaties,
culturele en sociale organisaties) vlogen naar Washington om te protesteren tegen
het IMF en de Wereldbank die op 14 en 15 april hun jaarvergaderingen hielden.

Zie:
"Protest Delegation Sets off for Washington D.C.,"
van 11 april 2007.


Duizenden georganiseerde en ongeorganiseerde hotelwerkers demonstreerden op 12
april tegen de slechte arbeidsomstandigheden.

Zie:
"Thousands of Union Workers March on Hotels on Eve of IMF Meetings"


Employees bij de Wereldbank riepen samen met NGO's op te demonstreren om het
aftreden te eisen van Wereldbank-voorzitter Wolfowitz (op 14 april).

Zie:
"World Bank Staff Demonstration"

Voor
meer over de IMF/Wereldbank 2007, zie:


"April 14-15: IMF/WB Spring Meetings in D.C.s" – Persconferenties,
discussies en film door NGO's tegen IMF en WEereldbank in Washington (link).


"Spring meetings descend into chaos Updates on all the action" (link) Onder meer met uitleg over
de werkelijke betekenis van de officiële discussies van de G24, de G8, het
International Monetary and Financial Committee, en het Development Committee.

*
Aziatische protesten tegen WTO en andere vrijhandelsverdragen

In een
aantal Aziatische landen wordt fel geprotesteerd tegen de WTO en andere
vrijhandelsverdragen. Zie bijvoorbeeld in het artikel "Protest tegen
Indiaas seminar over WTO en ontwikkeling", elders in deze WTO.ZIP
nieuwsbrief.

In
Seoul (Zuidkorea) kwamen op 13 april ongeveer 100 vertegenwoordigers van ruim
800 civiele en sociale organisaties bijeen voor een protest tegen het
Zuidkorea-US vrijhandelsverdrag (conceptverdrag getekend op 2 april). Ze eisen
dat de regering een referendum houdt over de deal en dat ze informatie naar
buiten brengt over de onderhandelingen.

Zie:
"Let us unite to stop all U.S.-led free trade agreements! 25 March –
International Day of Action against the Korea-U.S. FTA and All U.S. FTAs" (link) en link

En ruim
61 organisaties uit de hele wereld ondertekenden de oproep van de Filippijnse
IBON Stichting waarin het Amerikaanse parlement wordt opgeroepen om de
expansiedrift van de VS in de WTO te stoppen. Zie: "8 RP groups join call
vs WTO expansion" GMANews TV van 31 maart 2007.

*
"Peoples' Memorandum to the G33 Ministerial meeting in Jakarta: Now is the
time for Food Sovereignty"

Op 21
maart overhandigden vertegenwoordigers van boerenorganisaties, sociale
bewegingen en maatschappelijke organisaties uit de hele wereld het
"Peoples' Memorandum to the G33 Ministerial meeting in Jakarta: Now is the
time for Food Sovereignty" aan de handelsministers van de G33. Daarin
geven ze aan de ministers te steunen in het weerstaan van de druk door rijke
landen om af te zien van de belangrijke Speciale en Gediffentieerde Behandeling
voor ontwikkelingslanden, maar ook maakten ze hen duidelijk dat ze zich hard
moeten maken voor alternatieve handelssystemen gericht op daadwerkelijke
voedselsouvereiniteit.

Zie:
"Peoples' Memorandum to the G33 Ministerial meeting in Jakarta" (link)
en "The FSPI's Action on G33 Meeting: Stand by your people, G33
Ministers!" (link)

*
Protest tegen patentering van zaden en levensvormen

Indiase
boeren en hun collega's in Europa en Latijnsamerika protesteren samen tegen het
patenteren van zaden en vormen van leven. Hun doel is het in Muenchen
gevestigde European Patent Office (EPO) dat al honderden patenten verstrekte op
genetisch gemodificeerde zaden en op zaden die ontwikkeld zijn op basis van
conventionele teeltprocessen.

Zie:
"Farmers against patenting of seeds," door Ashok B Sharma in de
Financial Express van 28 maart 2007

*
Protest tegen bioenergie uit rietsuiker

Op een
bijeenkomst over de uitbreiding van de rietsuikerindustrie in Latijnsamerika
wezen vertegenwoordigers van organisaties en sociale bewegingen uit Brazilië,
Bolivia, Costa Rica, Colombia, Guatemala en de Dominicaanse Republiek het
huidige productiemodel van bioenergie af dat is gebaseerd op dezelfde elementen
die altijd zorgden voor de onderdruking van hun volkeren, namelijk de
toeëigening van land, natuurlijke bronnen en arbeidskracht.

Zie:
"Full Tanks at the Cost of Empty Stomachs: The Expansion of the Sugarcane
Industry in Latin America" van 28 maart 2007.

*
Rapport: internationale handelsregels bemoeilijken beleidsuitvoering door
ontwikkelingslanden

Een
nieuwe studie van de Tufts University in de VS toont aan dat
ontwikkelingslanden door de regels van de WTO veel moeite hebben aan hun
ontwikkelingsstrategieën vast te blijven houden.

Het
blijkt onmogelijk om – zoals vaak wordt beweerd – de internationale
handelsregels te omzeilen. Daarbij hebben de rijke landen veelvuldig gebruik
gemaakt van de geschillenbeslechting binnen de WTO om de pogingen van ontwikkelingslanden
om eigen beleid uit te voeren te dwarsbomen.

Zie:
Rapport: "The WTO and the Shrinking of Development Space-How Big is the
Bite?," door Alisa DiCaprio en Kevin P. Gallagher in Journal of World
Investment and Trade, Volume 7, no. 5, October 2006 (link, pdf)

En:
"IRC Americas Program Policy Brief – Measuring the Cost of Lost Policy
Space at the WTO," door Kevin P. Gallagher van 20 maart 2007 (link)

Colofon:

Nieuwsbrief
over ontwikkelingen rondom Wereld Handels Organisatie WTO en de Europese Unie.
Het is een initiatief van de Werkgroep
Globalisering Delft-Den Haag. Aan dit bulletin hebben meegewerkt: Myriam
vander Stichele, Jan Vugts, Renate Ebner, Kees Hudig en Rob Bleijerveld.

Stuur
mededelingen, copy of reacties naar: onyva AT xs4all.nl Nieuwsbrief WTO.ZIP (en
meer over globalisering) is te vinden op https://www.globalinfo.nl, op
http://www.indymedia.nl en op http://www.stelling.nl/trouble. Voor een gratis
email-abonnement, mail naar onyva AT xs4all.nl.