Ga naar de inhoud

Toen de financiële markten wedden op de overwinning van Nicolas Sarkozy

Geloven de investeerders en de financiële markten en de financiële markten de verkiezingsprogramma’s van presidentskandidaten? Of speculeren ze op de vriendschapsrelatie van de een of de andere met de zakenwereld? Een studie van de Economie school van Parijs toont aan dat de bedrijven die gezien werden als dicht bij Sarkozy bijzonder veel baat gehad hebben met zijn overwinning in 2007.

3 min leestijd
jogging

Oorspronkelikjke vertaling verschenen op website van Attac Vlaanderen

Interesseren de ‘financiële markten’ zich in presidentsverkiezingen? Wedden ze op de overwinning van een kandidaat in de tweede ronde? Twee onderzoekers van de Ecole d ‘ économie de Paris, Renaud Coulomb en Marc Sangnier, hebben een onderzoek gedaan naar de mogelijke impact van de verkiezingscampagne 2007 op de grootste Franse bedrijven[1]. Ze hebben de variaties bestudeert in de beursresultaten van 72 ondernemingen (CAC 40 en SBF 120) voor en na de verkiezing van Nicolas Sarkozy. Ze wilden nagaan in welke mate de bedrijven voordeel gehaald hadden uit het perspectief op de overwinning van de een of van de andere kandidaat. Drie groepen multinationale ondernemingen werden onderscheiden: ondernemingen die zouden voordeel halen uit de maatregelen die Ségolène Royal in haar programma had opgenomen, ondernemingen die zouden voordeel halen uit de maatregelen getroffen door de volgende president, en ondernemingen die zich in de kern van het netwerk van de UMP kandidaat (Sarkozy) bevinden. De onderzoekers hebben vervolgens gekeken naar de variaties in hun beursnotaties ‘die de hoop weerspiegelde in de toekomstige prestaties” van elke kandidaat, vergeleken met de waarschijnlijkheidsevolutie van de overwinning voor de ene of de andere, van 2 januari 2007. Ze stelden vast dat naarmate de verkiezingsdag naderde, de dagelijkse beursverrichtingen zich intensifieerden. Vooral naarmate de waarschijnlijkheid van een overwinning van Sarkozy groter werd, stegen de beurswaarden van de bedrijven die tot zijn netwerk behoorden op een abnormale manier, vergeleken met de algemene evolutie van de beurs in die periode. En was Ségolène Royal verkozen geworden? “ dan zou haar overwinning geen bijzondere impact gehad hebben” op de financiële rentabiliteit van de bedrijven die geacht werden baat te hebben bij haar programma, oordeelden Renaud Coulomb en Marc Sagnier.

De vrienden van Sarkozy werden overgewaardeerd voor 7 miljard euro
“de resultaten van deze analyse zijn veelzeggend (…) de onderneming van of geleid door naaste vrienden van Nicolas Sarkozy (Bernard Arnault, Vincent Bolloré, Martin Bouygues, Serge Dassault, Jean-Claude Decaux, Paul Desmarais, Arnaud Lagardère en François Pinault zijn de meest begunstigden door deze verkiezing”, constateren de economisten[2] Het geheel van de ondernemingen waarvan de beleidsmensen gekend waren als dicht bij den nieuwe macht (van Sarkozy)[3] en die aanwezig waren op de verkiezingsavond (in het luxerestaurant) Fouquet’s, hebben zo genoten van een overkapitalisatie van 7 miljard euro. Besluit? Veel meer dan op de economische programma’s van de kandidaten, steunen de investeerders op de netwerken van vriendschapsrelaties tussen hun bedrijfsleiders en de politici. “De investeerders die geloofd hadden in de verkiezing van Sarkozy en die weet hadden van de lijst genodigden in Fouquet’s hebben goede zaken kunnen doen met mooie meerwaardes in enkele maanden tijd in 2007,”
Op wie zullen ‘de markten’ gewed hebben voor de verkiezingen van 2012? Voer voor nieuw onderzoek.

(Met dank aan Jules Debroux voor de vertaling)

Franstalig origineel met link naar (Engelstalige) onderzoek (pdf) van Ecole d ‘ économie de Paris

Noten

[1] Impacts of Political Majorities on French Firms : Electoral Promises or Friendship Connections ?, februari 2012.

[2] « Les dividendes du Fouquet’s », gepubliceerd op de website van La Tribune. (http://www.latribune.fr/opinions/tr…).

[3] Accor, Alstom, Areva, Axa, BNP-Paribas, Bouygues, Danone, Dassault System, EADS, Havas, Imerys, Ipsos, JC Decaux, Lafarge, Lagardère, LVMH, PPR, TF1, Veolia Environnement.